Amióta az ősember először felnézett az égre, azóta foglalkoztatja a fantáziáját, hogy mi lehet odafent. Ma már elég fejlettek lettünk ahhoz, hogy tudjuk, valószínűleg sosem fogjuk pontosan megtudni. Az űr ennek ellenére máig vonzza a kiváncsiakat, főleg, amióta el tudunk oda jutni. 1969-ben százmilliókat szegezett a televíziók elé az első holdraszállás, és várhatóan még többeket fog az a pillanat, amikor a nem túl távoli jövőben ismét ember lép a Föld égi kísérője, majd, remélhetjük, néhány évvel később a Mars felszínére.
Jelenleg az űrturizmus hajnalán vagyunk, de hamarosan megindulhat az első űrhotelek építése, ami ugrásszerű növekedést hozhat az üzletágban. Most még viszont be kell érnünk egy kisebb űrutazással, amely bárki számára elérhető, feltéve, hogy van elég pénze és alaposan felkészül az útra.
Egyre több magánvállalat kínál ugyanis űrutazást az erre vágyóknak, sok közülük már egészen elérhető áron is felrepteti utasait az űr határára, hogy néhány rövid, súlytalan perc után visszatérjenek a földi életükhöz. Richard Branson vállalata, a Virgin Galactic például hamarosan már 450 ezer dollárért (167 millió forintért) felrepteti utasait a 80 kilométeres magasságba, több pénzért pedig még magasabbra is.
Az űriparra is igaz: a közpénzek előbb-utóbb magánzsebeket duzzasztanakA vadkapitalizmus Föld körüli pályára állt. |
A Jeff Bezos alapította Blue Origin 11 perces űrutazást ígér, rakétával juttatná fel utasait egészen 100 kilométeres magasságba, a Kármán Tódor magyar matematikusról elnevezett Kármán-vonalra, amely az utolsó határvonal a végtelen űr és a Föld között. Ezért cserébe 1 millió dollárt (371 millió forintot) kell fizetni.
A legizgalmasabb utazást minden bizonnyal az Axiom Space kínálja, amely Elon Musk SpaceX vállalatának rakétáival vinne fel űrturistákat a Nemzetközi Űrállomásra (ISS), ahol több napot is eltölthetnek. Persze néhány kísérletben és feladatban részt kell vállalniuk, különben az Amerikai Űrkutatási Ügynökség (NASA) sem bólintana rá a bizniszre.
Egy ilyen út nemcsak megfizethetetlen az átlagember számára, hiszen 55 millió dollárt (2 milliárd forintot) kóstál, de igazából nem is nekik való, hiszen nem elég a vagyon: egy több hónapos, kőkemény kiképzésen is át kell esniük a jelentkezőknek. A Washington Post cikke szerint nagyjából
700 órányi oktatás vár a jelentkezőkre, akiknek meg kell tanulniuk dokkolni az űrállomáshoz és a különböző kísérleteket elvégezni,
valamint azt is, hogyan kell eloltani a tüzet az űrben. Ezenfelül ott vannak a szimulációk is, ahol az űrbe való fel- és lejutást utánozzák, vagyis az ilyenkor az emberi testre ható erőket érzékeltetik.
Ha ezeken túljutnak az űrturisták, akkor hátravan a mentális felkészítés, hiszen arra, ami odafent várja őket, azaz, amikor maguk alatt látják az egész Földet, sokan nincsenek lelkileg felkészülve. Az űrállomásra való feljutás már csak azért is drágább, mint a Virgin Galactic- vagy a Blue Origin-féle kirándulás, mert míg utóbbiakhoz elég egy kezeslábas, az előbbihez komplett szkafanderre is szükség van.
Nemsokára kiderül, hogy ki lesz a következő magyar űrhajósAz űrkutatásért felelős miniszteri biztos szerint az űrkutatásnak kulcsszerepe van Magyarország gazdasági fejlődése szempontjából. |
Aki űrturistáskodni szeretne, az elfelejtheti az all inclusice kényeztetést: az űrben ugyanis erősen korlátozva vannak a fogyasztható ételek. Kenyér például kizárva a morzsák miatt, helyette tortilla ehető, de üdítőt vagy sört sem kapni, mert a NASA kutatásai szerint a szénsavas folyadékok kellemetlen érzést nyújtanak, amikor gravitáció híján fel-le mozognak az ember emésztőrendszerében.
Böfögni ugyanis egyelőre csak a Földön tudunk.
A tisztálkodás ugyancsak nehézkes, tubusos vízzel és szappannal, illetve dörzsöléssel kell beérni, de a kis- és nagydolog elvégzése sem egyszerű. Ebből is látszik, hogy egy vagyonért cserébe kényelmet nem, ugyanakkor örök életre szóló élményeket biztosan kapunk. Már csak kétmilliárd forintot kell összegyűjteni hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.