London az első és Róma továbbra is a második helyen áll a repülőjegy eladások száma alapján a top úti célok listáján – tájékoztatta a Világgazdaságot a repjegy.hu oldalt üzemeltető Weco-Travel Kft. ügyvezetője, Horváth Balázs.
Az idén a tavalyinál már mérsékeltebb, fékeződő mértékben emelkedő repülőjegy árakra számít a piac, de az is látszik, hogy az elmúlt két évben jelentősen megdrágult utazási lehetőségek sem szegik kedvét a turistáknak. Olyannyira nem, hogy
2024 januárjában 17 százalékkal többen kerestek repülőjegyet vásárlási szándékkal, mint egy évvel korábban,
és negyedéves alapon is 15 százalékkal nőtt, ami a kiutazások tovább növekvő számát vetíti előre idén.
A légitársaságok újabb és újabb járatnyitásokkal igyekeznek kiszolgálni a növekvő keresletet. Továbbra is dinamikusan terjeszkedik például a magyar hátterű légitársaság, a Wizz Air, amely hamarosan például Debrecenből indít Isztambulba új járatot, miközben Budapestről Sharm es sejk, Kairó, és Koppenhága is közvetlenül elérhetővé válik a fapados légitársasággal. A Ryanair pedig többek között Szkiathoszba, Milánó-Malpensa repülőterére, Frankfurtba és a portugáliai Faroba repteti utasait a magyar fővárosból, a máltai Universal Air viszont Máltát és Münchent veszi célba Pécsről.
A légitársaságok több járattal, de kisebb járatsűrűséggel vették célba a növekvő keresletet,
igaz – teszi hozzá Horváth Balázs –, a gépek a korábbiaknál nagyobb telítettséggel üzemelnek mindezek miatt.
A szakmában továbbra is hiányolják a koronavírus-járvány alatt megszüntetett közvetlen tengerentúli járatokat, az igény nagyságát vélhetően jól tükrözi, hogy New York még úgy is épp csak kicsúszott a top 10 úti cél közül, hogy most csak átszállással lehet oda utazni.
A Covid sokáig nyomot hagyott az utazási ablakon, a pandémia éveiben az utasok 60-70 százaléka 30 napon belül foglalta csak le a repülőjegyét, amit akkoriban rugalmas feltételekkel kínáltak a légitársaságok, az átfoglalásokat is lehetővé téve. Tavaly azonban már visszarendeződött ezen a téren is a piac, a Repjegy.hu statisztikája szerint 2019-ben a 30 napon belüli vásárlások aránya 45 százalék volt, 2023-ban 48 százalék, a 30-90 nap közöttieké 34 és 35 százalék, a 90 napon túliaké pedig 17 és 20 százalék.
Kérdésünkre, miszerint mennyit nyer, aki előre tervez és vásárol repülőjegyet, a Weco-Travel ügyvezetője elmondta:
30 napon belül körülbelül 15-20 százalékkal drágább, mint 1-3 hónappal indulás előtt vásárolni,
90 napon túl viszont már általában nem lesz sokkal olcsóbb, sőt néha magasabb is a vételár.
A légitársaságok időközben visszatértek arra a módszerre, hogy az olcsó jegyeket nem lehet módosítani.
Ezen a téren nincsenek nagy változások, a repjegy.hu toplistája szerint – amely nem tartalmazza a charterjáratokat – továbbra is az első London és a második helyezett is ugyanaz, méghozzá Róma, ami klasszikus hosszú hétvégés úti cél a magyar turisták körében.
A harmadik helyen Párizs szokott szerepelni, de tavaly helyet cserélt Barcelonával, amiben a megdrágult repülőjegyeknek is szerepe lehet.
A Brexit hatás nyomán kerülhetett fel Amszterdam a korábbi kilencedik helyről az ötödikre,
miután egyre több magyar diák tanul immár az Egyesült Királyság helyett a hollandiai egyetemeken.
Milánó után áll a listán Isztambul, ami valójában előrébb kerülne, ha a charterjáratokat is tartalmazná a statisztika, Törökországba ugyanis növekvő számban utaztatnak az irodák magyar turistákat.
Málta bekerült a tíz legnépszerűbb úti cél közé, Berlin pedig a hatodik helyről a kilencedikre csúszott, de a gazdasági kapcsolatok miatt aligha fog valaha kikerülni a top10-ből.
Az érdeklődés rendkívüli módon megnőtt 2019-hez képest a Mediterránium irányában a repjegy.hu-n regisztrált keresések szerint, így szerepel az első 25-ös csokorban Málta után Athén, Nápoly, Larnaca is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.