BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az Emirates kezében az Airbus A380-as sorsa

Az Airbus leállítja a világ legnagyobb utasszállítója, az A380-as gyártását, ha nem sikerül új megrendeléseket begyűjteni – mondta a cég kereskedelmi vezetője hétfőn. A típus legnagyobb üzemeltetőjének számító Emirates vezetése azért nem rendelt többet, mert nem látta biztosítottnak, hogy az Airbus legalább tíz évig fenntartja a gyártást. Ehhez viszont pont az kellett volna, hogy az Emirates leadja a rendelést.

Az Airbus leállítja a világ legnagyobb utasszállítója, az A380-as gyártását, ha nem sikerül új megrendeléseket begyűjteni – mondta John Leahy, a toulouse-i gyártó kereskedelmi vezetője hétfőn.

Airbus A380/ AFP PHOTO / CHRISTOPHE ARCHAMBAULT

Az Airbus éves értékesítési és átadási statisztikájáról tartott, az interneten is közvetített sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva John Leahy azt mondta,

az Emirates kezében van az A380-as sorsa, ha a dubaji székhelyű cég nem rendel újakat, akkor le kell állítaniuk a gyártást. A leállításra vonatkozó tervek már elkészültek.

November végével száz gép várt még gyártásra. Az elmúlt tíz évben 317 gépre adtak le rendelést a légitársaságok, ebből 217-et szállítottak le tavaly november végéig. A mindössze tíz éve gyártásban lévő, 600 utast is szállítani képes repülőből az Airbus jövőre havonta egy, 2019-től viszont évente 8 gyártását tervezi. A gyártósorok biztos fenntartása érdekében legalább 30 új gép gyártására kellene szerződnie a gyártónak.

Az őszi Dubaji Légi Szalonon az Emirates a várakozásoktól eltérően nem adott le újabb rendelést A380-asra, amelynek pedig ez a cég a legnagyobb üzemeltetője a világon. A századik gépet idén novemberen vették át, és további 42 átvétele várható. A légitársaság vezetése azért nem rendelt többet, mert nem látták biztosítottnak, hogy az Airbus legalább tíz évig fenntartja a gyártást. Ehhez viszont pont az kellett volna, hogy az Emirates leadja a rendelést.

Az Airbus tíz évvel ezelőtt azért hívta életre 11 milliárd eurós fejlesztési költséggel az A380-ast, mert a tanulmányok azt mutatták, hogy az utasforgalom folyamatosan emelkedni fog, a repülőtéri infrastruktúra és a leszállási résidők viszont ezt nem tudják követni, ezért nagyobb gépekre lesz szükség.

A légitársaságok végül azért nem rendeltek többet az óriásgépből, mert nehéz megtölteni egy járatot, speciális repülőtéri infrastruktúrát igényel, illetve négy hajtóműve miatt az egy utasra jutó költségek magasabbak, mint a kéthajtóműves gépek esetében, de mégis kevesebb utast képes szállítani versenytársainál.

Az A380-as hagyományos, négyosztályos elrendezésben 544 férőhelyes. A 72,7 méter hosszú, 24 méter magas és 79,7 méter szárnyfesztávolságú gép a valaha volt legnagyobb utasszállító repülőgép, amit gyártottak. Nagyobb az ikonikus, a repülést az 1970-es években forradalmasító Boeing 747-es Jumbo Jetnél is.

A 276 tonnás, négyhajtóműves A380-800-as 15 200 kilométeres hatótávolságú. Bár az Airbus tervbe vette a nagyobb, 900-as és az áruszállító verziót elkészítését is, ezek kifejlesztéséről érdeklődés hiányában később mégis lemondott.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.