Az Airbus leállítja a világ legnagyobb utasszállítója, az A380-as gyártását, ha nem sikerül új megrendeléseket begyűjteni – mondta John Leahy, a toulouse-i gyártó kereskedelmi vezetője hétfőn.
Az Airbus éves értékesítési és átadási statisztikájáról tartott, az interneten is közvetített sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva John Leahy azt mondta,
az Emirates kezében van az A380-as sorsa, ha a dubaji székhelyű cég nem rendel újakat, akkor le kell állítaniuk a gyártást. A leállításra vonatkozó tervek már elkészültek.
November végével száz gép várt még gyártásra. Az elmúlt tíz évben 317 gépre adtak le rendelést a légitársaságok, ebből 217-et szállítottak le tavaly november végéig. A mindössze tíz éve gyártásban lévő, 600 utast is szállítani képes repülőből az Airbus jövőre havonta egy, 2019-től viszont évente 8 gyártását tervezi. A gyártósorok biztos fenntartása érdekében legalább 30 új gép gyártására kellene szerződnie a gyártónak.
Az őszi Dubaji Légi Szalonon az Emirates a várakozásoktól eltérően nem adott le újabb rendelést A380-asra, amelynek pedig ez a cég a legnagyobb üzemeltetője a világon. A századik gépet idén novemberen vették át, és további 42 átvétele várható. A légitársaság vezetése azért nem rendelt többet, mert nem látták biztosítottnak, hogy az Airbus legalább tíz évig fenntartja a gyártást. Ehhez viszont pont az kellett volna, hogy az Emirates leadja a rendelést.
Az Airbus tíz évvel ezelőtt azért hívta életre 11 milliárd eurós fejlesztési költséggel az A380-ast, mert a tanulmányok azt mutatták, hogy az utasforgalom folyamatosan emelkedni fog, a repülőtéri infrastruktúra és a leszállási résidők viszont ezt nem tudják követni, ezért nagyobb gépekre lesz szükség.
A légitársaságok végül azért nem rendeltek többet az óriásgépből, mert nehéz megtölteni egy járatot, speciális repülőtéri infrastruktúrát igényel, illetve négy hajtóműve miatt az egy utasra jutó költségek magasabbak, mint a kéthajtóműves gépek esetében, de mégis kevesebb utast képes szállítani versenytársainál.
Az A380-as hagyományos, négyosztályos elrendezésben 544 férőhelyes. A 72,7 méter hosszú, 24 méter magas és 79,7 méter szárnyfesztávolságú gép a valaha volt legnagyobb utasszállító repülőgép, amit gyártottak. Nagyobb az ikonikus, a repülést az 1970-es években forradalmasító Boeing 747-es Jumbo Jetnél is.
A 276 tonnás, négyhajtóműves A380-800-as 15 200 kilométeres hatótávolságú. Bár az Airbus tervbe vette a nagyobb, 900-as és az áruszállító verziót elkészítését is, ezek kifejlesztéséről érdeklődés hiányában később mégis lemondott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.