A német áruházláncok szinte teljes egészében továbbadták a július elsején bevezetett áfacsökkentést a vásárlóknak a müncheni ifo gazdaságkutató intézet hétfőn publikált felmérése alapján.
Az ifo a Rewe áruházlánc online kínálatában szereplő 60 ezer árucikk árának alakulását vizsgálta meg felmérésében, és megállapította, hogy a viszonylag nagy versenynek kitett termékkategóriákban nagyobb mértékben ment át az áfacsökkentés hatása, mint az alacsony konkurenciával bíró kategóriákban.
A korábban vizsgált áfacsökkentésekhez képest, amikor annak hatása jellemzően csak részben és az idő előrehaladtával egyre kevésbé jutott el a vásárlókhoz, a mostani „meglepően hatékonynak” bizonyult a tanulmány szerzői, Clemens Fuest, Florian Neumeier és Daniel Stöhlker szerint.
Olaf Scholz német szövetségi pénzügyminiszter is méltatta az áfacsökkentés hasznosságát. „Az árcsökkentés eljutott a lakossághoz” – mondta.
Az árak érezhetően csökkentek, elsősorban a szupermarketekben, ahol napi szükségleteinket tudjuk kielégíteni. Ez nemcsak a gazdasági konjunktúrának hasznos, de azokat segíti elsősorban, akiknek kevés pénzből kell gazdálkodniuk
– tette hozzá.
Az még kérdéses,
hogyan alakulnak majd az árak január elseje után, amikor lejár az áfacsökkentés hatálya.
Az ifo tanulmánya szerint fennáll a lehetősége annak, hogy a megelőző csökkenésénél nagyobb mértékben fognak emelkedni. Legalábbis más országokban korábban bevezetett áfacsökkentésekből leszűrhető tapasztalatok alapján erre lehet következtetni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.