A legtöbb külföldi Németországból, Ausztriából és Nagy Brittaniából jön kirándulni hazánkba. A legtöbb vendég a fővárosba is Németországból érkezik, ide azonban Nagy-Britanniából és az Amerikai Egyesült Államokból többen jönnek, mint az ország többi idegenforgalmi központjába.
A Studio Metropolitana által készített felmérés szerint a külföldiek szeretik Magyarországot és Budapestet is. Vidéken és a fővárosban is egyaránt azt említik a pozitívumok között első helyen, hogy kedvesek az emberek. Viszont a kulturális eseményekről idegen nyelvi előzetes nem jelenik meg, és nincsenek a programokon más nyelvű feliratok, prospektusok, továbbá kevés a szinkronizálatlan film - mondják. A külföldiek valamennyien negatívumként értékelték a hivatali ügyintézést és annak nehézségeit is.
A turisták elégedettségét kutató elemzések mind megegyeznek abban, hogy a külföldiek gyakran találkoznak nyelvi nehézségekkel, mivel a szolgáltatószektorban és a hivatalokban is kevesen beszélnek idegen nyelven. Gyakran említik kritikaként, hogy becsapják őket a taxiban és az éttermekben is másként számolnak, ha kiderül, turistákról van szó. A nyilvános illemhelyből is sokkal kevesebb van szerintük, mint kellene, ráadásul ami van, annak pedig az állapota elkedvetlenítő.
Az elmúlt években egyre több külföldi érkezett hazánkba és a belföldi turizmus is élénkült. Ennek ellenére a Magyar Turizmus Zrt-nél. tisztában vannak azzal,hogy nemcsak szép élményeket szerezhetnek nálunk a turisták. Éppen ezért nyolc évvel ezelőtt létrehozták azt a Contact Centert, amelyet egész évben, a nap 24 órájában hívhatnak a bajba jutott, vagy panaszos vendégek. A telefonos központot naponta négy-hat külföldi hívja. A leggyakrabban azért, mert ellopták vagy feltörték az autóját, megbüntették a BKV-ellenőrök, vagy túlszámláztak az étteremben.
Néhány éve azt is bevezették, hogy az egyik belvárosi tourinform irodában napközben egy rendőr teljesít szolgálatot a fővárosban, a bajba jutott turisták ott azonnal segítséget kérhetnek és feljelentést is tehetnek. De nemcsak a pórul járt turisták vesznek igénybe telefonos segítséget, hanem az itt élő külföldiek is, ők legyakrabban a nyelvi nehézségek miatt jelentkeznek.
„Egyetlen nemzeti promóciós szervezet sem üzemeltet a belföldi és külföldi turisták érdekében hasonlót – mondta Basa Adrienn, a Magyar Turizmus Zrt. kommunikációs munkatársa – Ha határainkra olyan külföldi érkezik, aki rendelkezik mobillal, akkor azonnal megkapja mindegyik magyar mobilszolgáltatótól egy "Welcome SMS" formájában a Contact Center rövidített számát, ahol a turista információt kérhet. És kér is - évente összességében 35-40 ezer hívást kezelnek kollégáink. Nemcsak telefonban, írásban is válaszolunk, tavaly több mint ötezer levél érkezett.”
Kaffkai helyzet a Keletiben: a nemzetközi jegypénztárhoz csak az mehet, akinek már van jegye
Akár érkezik, akár távozik a turista, a Keleti-pályaudvar egyik esetben sem a gondtalan ellazulás terepe. A fővárosba vonaton befutó gyanútlan vidéki vagy külföldi látogató mindjárt a vonatról történő lekászálódás után begyűjtheti az első kellemetlen élményt: a hosszú peron végén ugyanis sárga mellényes ellenőrök minden távozó utas menetjegyét ellenőrzik. Ha a turista már a vonat megállása után kidobta a bilétáját, mehet vissza „kukázni”. Ha pedig azt kérdezi, hol van feltüntetve, hogy a jegyet a leszállás után is meg kell őriznie, akkor az ellenőrök azt a frappáns választ adják, hogy az előírás elolvasható a MÁV Üzletszabályzatában. S hogy hol található ez a bestseller? Hát a forgalmi irodán.
Ha ezt az akadályt a turista leküzdi, mindjárt jön a következő megpróbáltatás: át kell verekednie magát az aluljáróba vezető lépcső előtt összeverődött tömegen. Korántsem spontán jelenségről van szó: az emberek azért várakoznak ezen a kis területen, mert egyrészt a vágányok közti üres terület kordonnal le van zárva, oda csak azok mehetnek, akiknek jegyük van, ráadásul a vonatok indulásáról és érkezéséről tájékoztató táblát is ide tették, melynek kisméretű betűi csak egy bizonyos távolságon belül olvashatók. Egy idősebb hölgy, termetes cekkerrel a kezében morgolódik is, hogy miért kellett évekkel ezelőtt lecserélni a régi berendezést. „Én még emlékszem rá, itt volt felszerelve, a lángossütő fölötti falra – mondja. – Az ember bárhonnét odanézett, prímán el tudta olvasni. Ehhez meg szemüveg vagy távcső kell.”
Egy másik utas amondó, inkább örüljünk, hogy egyáltalán van utastájékoztatás. A Monorierdőről érkező és a szlovák határ menti Forróencsre tartó Salabonyin Viktorné szerint ugyanis egy hónappal ezelőtt egyáltalán nem működött a tábla. A hangosbemondó szövege pedig annyira visszhangzik, hogy ember legyen a talpán, aki megérti. „Ez magyarul volt?” – kérdezi barátaitól Kalyó Rita, majd válasz híján csak legyint. Brányi Tibor, aki egy népesebb társasággal épp a Balaton Soundra tart, a pályaudvar kényelmi szolgáltatásait is kevesli. „Nézze meg, sehol egy ülőhely – mutat körbe. – Az emberek kénytelenek állni, vagy a lépcsőre és a bőröndökre ülni.”
Való igaz, a padok többsége az elzárt területen van, ahová csak a menetjegyüket felmutatók mehetnek. Ők viszont nem üldögélnek, hanem azonnal felszállnak a szerelvényre. Az ülőhelyek tehát ott, ahol kellenének, nincsenek, ahol pedig vannak, feleslegesek. Kis magyar abszurd. A peronzár a jelenlegi állapotában egyébként nem csak a várakozást lehetetleníti el, hanem a közlekedést is nagymértékben nehezíti. A külföldiek például csak óriási szerencsével tudják megtalálni a nemzetközi jegypénztárat a Keleti-pályaudvar káoszában. A kérdéses helyiséghez ugyanis két út vezet. Az egyik eleve reménytelen, mivel a pályaudvaron belül a jegypénztárhoz csak a jegy felmutatásával lehet eljutni. Kaffkai helyzet: ha van jegyed, mehetsz jegyet venni, de akkor ugye már nem kell. Ha viszont nincs biléta, meg kell kerülni az egész épületet, a másik bejárat ugyanis kívül található. Kint a metróépítés miatt viszont egy farostlemezekből épített monstre útvesztőben találja magát a turista. A folyosó két oldalát ellepik a festékszóróval felvitt „Taxi” feliratok és nyilak, ám a személyszállító iparosokkal ellentétben a MÁV már nem kényezteti tájékoztató táblákkal utasait. A nemzetközi jegypénztárat jelző kisméretű kék-fehér felirat a pályaudvaron kívül mindössze egyszer látható: a bejárat fölött.
Odabent, az állványokkal aládúcolt váróban viszont konszolidált a helyzet. A vasúttársaság érezhetően tanult az egy héttel ezelőtti fejetlenségből. Igaz, pillanatnyilag csak tucatnyi utas várakozik, de a sorszámosztó gép működik, a fal mellett ivóvíz-automata áll és még üres padok is vannak. Ha idáig eljutunk, nemzetközi jegyet vásárló turistának itt már jó lenni. A többiek meg odakint magukra vessenek.
Mindennel meg vagyok elégedve, egyedül a nyilvános wc-k számát keveslem. Ezen kívül nagyon jól érzem magam itt.
Justin Robson, Louise Browes, Anglia
Gyakorlott utazók vagyunk, így általában mindig alaposan felkészülünk az adott országból. Így már otthonról előre megterveztük például, hogy fogunk a reptérről a szállodánkba eljutni, így nem ért minket meglepetés. Tegnap már metróval is utaztunk. Szerintem, ha elolvassuk az útikönyveket, nem érhet minket meglepetés. Eddig csak jó tapasztalataink vannak.
Maisa Ayes, Mohamed Ayes, Egyiptom
1981-ben voltam itt először, azóta rengeteget fejlődött az ország. A repülőtér, az utak, a közlekedés, az emberek, minden. Szeretek itt lenni, nincsenek rossz tapasztalataim
John Read, USA
Münchenből érkeztem vonattal, csak átutazóban vagyok itt. Eddig minden simán ment, észre sem vettem, amikor például átléptük a határt. Mindennel meg vagyok elégedve.
Marco Nero, Olaszország
Őszintén szólva otthon sokkal jobb kiszolgálásban van részem, mint itt. Az emberek gondterhelteknek tűnnek, de a lányok nagyon szépek.
Robert Carlyle, Anglia
Itt minden sokkal jobb, mit Angliában, ezért két évvel ezelőtt ide költöztem a feleségemmel. Ő itt született, de Angliában nőtt fel. A nyugdíjamból itt sokkal jobban élünk, minden nyugalmasabb, békésebb.
Peter Appelgvist, Svédország
Autóval érkeztünk, nem tudtuk, hogy az autópályán matricát kell vásárolnunk, ezért nagyon megbüntettek minket. A sorompós rendszert jobbnak tartom. Ettől eltekintve nagyon jól érezzük magunkat, most épp Balatonra tartunk, de ezúttal megvesszük a matricát is.
Mindennel meg vagyok elégedve, egyedül a nyilvános wc-k számát keveslem. Ezen kívül nagyon jól érzem magam itt.
Justin Robson, Louise Browes, Anglia
Gyakorlott utazók vagyunk, így általában mindig alaposan felkészülünk az adott országból. Így már otthonról előre megterveztük például, hogy fogunk a reptérről a szállodánkba eljutni, így nem ért minket meglepetés. Tegnap már metróval is utaztunk. Szerintem, ha elolvassuk az útikönyveket, nem érhet minket meglepetés. Eddig csak jó tapasztalataink vannak.
Maisa Ayes, Mohamed Ayes, Egyiptom
1981-ben voltam itt először, azóta rengeteget fejlődött az ország. A repülőtér, az utak, a közlekedés, az emberek, minden. Szeretek itt lenni, nincsenek rossz tapasztalataim
John Read, USA
Münchenből érkeztem vonattal, csak átutazóban vagyok itt. Eddig minden simán ment, észre sem vettem, amikor például átléptük a határt. Mindennel meg vagyok elégedve.
Marco Nero, Olaszország
Őszintén szólva otthon sokkal jobb kiszolgálásban van részem, mint itt. Az emberek gondterhelteknek tűnnek, de a lányok nagyon szépek.
Robert Carlyle, Anglia
Itt minden sokkal jobb, mit Angliában, ezért két évvel ezelőtt ide költöztem a feleségemmel. Ő itt született, de Angliában nőtt fel. A nyugdíjamból itt sokkal jobban élünk, minden nyugalmasabb, békésebb.
Peter Appelgvist, Svédország
Autóval érkeztünk, nem tudtuk, hogy az autópályán matricát kell vásárolnunk, ezért nagyon megbüntettek minket. A sorompós rendszert jobbnak tartom. Ettől eltekintve nagyon jól érezzük magunkat, most épp Balatonra tartunk, de ezúttal megvesszük a matricát is. Akár érkezik, akár távozik a turista, a Keleti-pályaudvar egyik esetben sem a gondtalan ellazulás terepe - fotó: Darnay Katalin -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.