Az ÁSZ elnöke az MTI-nek adott nyilatkozatában aláhúzta: a magyar gazdaság szerkezete, meghatározó külföldi kitettsége miatt a világgazdasági krízis alakulásától függ, hogyan alakul majd a 2009-re elfogadott büdzsé további megvalósíthatósága. Kiemelte: az elfogadott jövő évi büdzsé eleget tesz annak, amit a fiskális kritériumok teljesíthetősége szempontjából elvár az országtól az Európai Unió, illetve a külföldi befektetők csoportja, azonban a hiánycél teljesíthetősége a GDP-t tekintve már napjainkban is a vártnál nagyobb áldozatokkal járt.
Kovács Árpád aláhúzta: ha csupán a nominális konvergenciát vesszük alapul, akkor Magyarország közeledett az Európai Unió átlagához, ha viszont a reálgazdaság felzárkózását, azaz a reálkonvergenciát nézzük, az elmúlt években messzebb került az ország az uniós átlagtól. Végső soron a "reálkonvergencia" alapján lehet majd megítélni a csatlakozás előnyeit, azt, hol tart Magyarország az EU átlagához közeledésben - mutatott rá.
Kovács Árpád arra nem számít, hogy 2009-ben a költségvetés kiadási oldalának "elszaladása" miatt finanszírozási nehézségek adódnának, és ezért pótköltségvetésre lenne szükség. Megjegyezte: a számvevőszék már 2008 nyarán, kora őszén, még a világgazdasági válság kirobbanását megelőzően, az eredeti költségvetési keretek összeállításakor jelezte, hogy a 2009-ben várható gazdasági pozíciók sokkal kockázatosabbak, mint az a költségvetés első változataiban tükröződött.
Az ÁSZ elnöke rámutatott: azóta a költségvetés utolsó változata alapján reálisabb lett a jövő megközelítése. A kiadási oldalon lényeges lefaragásokat hajtottak végre, bár az elavult államháztartási szerkezet alapvetően változatlan maradt. Kovács Árpád hangoztatta:" Az elfogadott költségvetés a kiadási oldalon lényegében elment addig a pontig, ameddig szervezeti változtatások nélkül, lefaragásokkal, egyes szociális vívmányok szűkítésével el lehetett menni."
Lényegesnek tartja, hogy a központi költségvetés az adósságszolgálat nélkül most már következetesen többletet mutat, a hiány markáns csökkentése azonban ezzel együtt a vártnál erőteljesebben fékezte a gazdasági növekedést. Ugyanakkor a jövőben akkorák lesznek az államháztartás törlesztési kötelezettségei, hogy még évekig tovább növekedhetnek annak dacára, hogy tartósan kiadáskorlátozásokat működtethet a kormányzat - elemezte.
A "kényszer-megtakarítások", a terhek lakosságra áthárítása révén, ha zavarokkal, feszültségekkel is, de biztosíthatóvá vált a finanszírozás. Ez a relatív "kényszeregyensúly" azonban csak akkor állhat fenn 2009 első felénél hosszabb távon, ha nagyjából tarthatók lesznek az államháztartás még a visszalépések ellenére is túlzottan bizakodó bevételi reményei. Nagyjából 2009 áprilisára-májusára derül ki, hogy az elképzeléseket mennyire írja át a valóság - hangsúlyozta az ÁSZ elnöke.
Kiemelte: a kiadási oldalon a kormányzat által várt 1 százalék körüli gazdasági visszaesésnél nagyobb recessziót, 2,5-3 százalékos szintig még technikailag lehet kezelni, még megoldható a finanszírozás, bár ez jelentős gondokat okozna például az önkormányzatok finanszírozásában. A költségvetés pozícióit a gazdaság teljesítménye határozza meg, ennek tükrében Kovács Árpád jelentős kockázatok lát arra az esetre, ha egy pesszimista forgatókönyv következne be, és a vártnál nagyobb, 3-4 százalékos gazdasági visszaesés lenne 2009-ben Magyarországon. A következmények átírnák az államháztartás közvetlen finanszírozásának lehetőségeit is.
Kovács Árpád, bár jelezte, hogy nem lehet feladata a monetáris politikáról véleményt alkotni, annyit megjegyzett: a mostani magyarországi kamatszint jelentős terheket rak nemcsak a gazdaságra, hanem az igen jelentős adósságállomány finanszírozása miatt a központi büdzsére is.
Az ÁSZ elnöke úgy ítélte meg: nagy szükség van az úgynevezett "mentőprogramok" beindítására a gazdaság és a társadalom összes területén, a feketegazdaság hatékony visszaszorítására, különböző gazdaságot erősítő intézkedésekre. Kiemelte: ha minden marad a mostani szerkezetben, akkor a gazdasági szervezetek kintlévőségei nőnek, az APEH eddig is behajthatatlan követelései bővülnek, nőni fog a szürke- és feketegazdaság terjedelme, és ezzel párhuzamosan a korrupció is emelkedik.
Az ÁSZ elnöke hangoztatta: fontos lenne, hogy 2009 január-februárjában látni lehessen azokat az intézkedéseket, amelyek ösztönzően hatnak az építőipar működésére, a kis- és középvállalkozások tevékenységére. A jövő év májusától pedig, akkor is, ha a vártnál nagyobb gondok lesznek a gazdaságban, nem egy esetleges pótköltségvetés megalkotása, hanem a 2010-es büdzsére felkészülés jelenti majd az igazi nagy kihívást.
Rámutatott: a GDP óriási aránya koncentrálódik ma a költségvetésben, ezért élnek és erősödnek fel azok az igények, hogy mindenért "az állam tehető felelőssé", pedig lehetőségei korlátozottak. Kiemelte: a központi büdzsé szerkezetét minél előbb érdemben át kell alakítani, a valós megtakarítások nem azonosak a végrehajtott finanszírozás-kurtítási lehetőségekkel, ezek "megoldásai" gyakorlatilag kifulladtak.
"Amikor 2009 tavaszán elkezdődik majd a 2010-es költségvetés körvonalainak meghatározása, minden bizonnyal egy új szerkezetű, új metódusú központi büdzsében kell gondolkodni" - mondta végezetül Kovács Árpád.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.