A Skanzen a 18. század második felétől a 20. század első feléig terjedő korszak magyarországi településformáit, épületeit és lakóinak életmódját mutatja be. Ehhez muzeológiai szempontból kitűnően illik a vasút, magyarázta a projekt jelentőségét Cseri Miklós, a Skanzen főigazgatója.
A 20. század első évtizedeiben a vasút alapjaiban változtatta meg a magyar vidék képét és a társadalom mindennapjait. Ebben az időszakban Magyarország Európa egyik legsűrűbb vasúthálózattal rendelkező régiója volt. Nemcsak földrajzi és politikai térképet rendezte át a vasút, hanem a társadalmi kapcsolatok hálóját is.
A Közép-magyarországi Operatív Program keretében turisztikai látványosság fejlesztését megcélzó beruházás során a Skanzen-vasút létrejötte egy historikus vonatozás élményét kínálja a múzeum korhű hangulatot idéző tájegységei között. Bárki könnyen vásározós asszonynak, ösztöndíjjal külföldre utazó diáknak vagy minden hájjal megkent kereskedőnek érezheti magát. Hiszen a Skanzen Vonat Európa leghosszabb múzeumon belül futó normál nyomtávú vasúti pályáján 2,2 kilométeres vonalon halad majd. Öt megállóból érhető el a 60 hektáron elterülő 7 tájegység. A vonat hozzáadott értéke az, hogy megkönnyíti a közlekedést a kerekesszékkel és babakocsival közlekedők részére.
Mindezek mellett a Szabadtéri Néprajzi Múzeum küldetésének megfelelően hozzájárul egy ipari műemlékjármű megőrzéséhez és működtetéséhez. Nemcsak a jármű, de a vasúti pályaépítésnél használt korabeli síneket - a kitérők kivételével - szinte manufakturális jelleggel, kézi erővel fektették le.
A vonatot a Vasúttörténeti Park üzemelteti, biztosítva a korhű öltözékben dolgozó kiszolgáló személyzetet is, a masinisztát és a kalauzt. A legfeljebb 15 kilométer óránkénti sebességgel közlekedő motorkocsi mintegy fél óra alatt teszi meg az utat 100 utasával a vasútállomástól (ami egyben a múzeum új bejárati épülete és egyben látogató központja) a végállomásig (a Néprajzi Látványtárig), majd elindul vissza. Az út során két átjárót is érint, ahol megáll, míg a kalauz akkurátusan leereszti a sorompót, a vonat áthaladása után pedig visszaemeli.
A Skanzen Vonatra külön kell majd jegyet váltani, a klasszikus megjelenésű kéregjegy 400, illetve 500 forintba kerül majd, de nem csak egy utazásra jogosít. A megváltott jegy a nap folyamán tetszőleges számú alkalommal igénybe vehető, s ha a megváltás napján nem kerül sor az utazásra, az adott naptári évben később is felhasználható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.