A Szonda Ipsos Válságmonitor kutatássorozata 2008 októberétől rendszeresen méri a válsággal kapcsolatos lakossági és vállalati véleményeket, illetve a mutatott viselkedést; hiteles képet nyújtva a pénzügyi-gazdasági vélekedésekről, várakozásokról, helyzetértékelésekről.
Ez alkalommal azonban nemcsak a kognitív és viselkedésközpontú-, hanem az emocionális, lelki oldal is górcső alá került, hogy megismerhessük, mi zajlik a mélyben, hogyan lehet óvni-védeni a nehéz helyzetekben még törékenyebb lelki egyensúlyt. (A csoportok tagjai átlag körüli, vagy valamivel átlag feletti jövedelmű nők és férfiak voltak, részben közép-, részben felsőfokú végzettséggel).
A beszélgetésekből az derült ki, hogy a szorongató helyzetet leginkább a pszichológiából jól ismert hárítással próbálják az emberek kezelni: annak ellenére, hogy a válság nyilvánvaló módon mindannyiunk életére közvetlenül vagy közvetve, de hatással van, a csoporttagok azt állították, hogy őket személy szerint nem annyira érinti (legalábbis nem érinti meg) az aktuális pénzügyi-gazdasági helyzet, még a gondolatvilágukból is igyekeznek kizárni a válság nyomasztó és szorongást keltő híreit. A jelen kvalitatív kutatás résztvevői saját bevallásuk szerint kevéssé készítenek terveket, s ha racionalizálják is fogyasztásukat, költésüket, azt más ideológiák mögé rejtik. A közvetlen környezetben tapasztalható életszínvonal-romlást is elhárítják, s bíznak benne, hogy velük nem történhet semmi rossz. Működnek tehát az elhárító mechanizmusok, a kutatásban résztvevők védik a kellemes belső világukat, s mint a gyerekek, kívülről remélik a megoldást: valaki mondja meg mi történik, mit jelent ez az egész, mit kell ilyenkor tenni, és ha lehet, valaki más tegyen azért, hogy kilábaljunk a nehéz helyzetből.
A médiától elvárják a tájékoztatást – amellyel elégedetlenek, mert úgy érzik, Magyarországot váratlanul és felkészületlenül érte a válság, a magyarok még mindig nem értik, mit jelent pontosan és nem tudják mit kellene tenni, ezért sem volt érzékelhető a hatása az ünnepek előtti vásárlási lázban („karácsonykor ugyanolyan ajándékdömping, húsvétkor hosszú sorok a sonka-pultnál”) – ugyanakkor a média híreit hibáztatják a fel-fel bukkanó rossz hangulatért.
Az egyik csoportban az ’összeesküvés’ elmélet is megjelent, miszerint a világ 10 leggazdagabb embere generálta a válságot, azzal a céllal, hogy rákényszerítse a kormányokat és az embereket a takarékosságra.
Gondolati szintű válságelhárító stratégia a pozitív vonások, lehetőségek keresése: valahol vannak emberek, akik előnyként élik meg a válságot; vannak területek, ágazatok ahol előnyt lehet kovácsolni belőle; a recessziót fellendülés fogja követni; illetve a válság által olyan lépések, változások következnek be, amikre már jó ideje szükség lenne, mint például a környezettudatos magatartás, a környezet védelme.
A válság tüneteként a devizahitelek törlesztő részleteinek emelkedését, az elbocsátásokat, az ingatlanpiaci áresést, illetve az áremelkedéseket említették (amelyek közül volt, ami valójában érintett egy-egy megkérdezettet). Ez utóbbit kétféle stratégiával igyekeztek kompenzálni: vagy olcsóbb termékeket keresnek, ami többnyire a minőség-, de mindenképpen a márkavesztés érzetét eredményezi: „inkább alacsonyabb minőség alacsonyabb áron, csak mindenből jusson”; vagy tudatos vásárlásba kezdenek, például: „a Lehel piaci magyar tej többe kerül, mint a hipermarket szlovák teje, de ebből lehet aludttejet, túrót készíteni és így máris gazdaságosabb”.
Ütköztek a vélemények a takarékosság, a visszafogottabb költekezés kapcsán, mivel egyesek azt gondolták, hogy a takarékosság vezethet ki a válságból, míg mások azon a véleményen voltak, hogy éppen válság idején kell költeni, mivel ez tartja életben és lendületben a gazdaságot, ráadásul most sok mindenhez akciós áron lehet hozzájutni. Lehetséges költség-karcsúsított területként spontán módon a ruházati termékek, a tisztítószerek, a szórakozás, az utazás és az éttermi étkezések merültek fel, de volt, aki a benzinen spórol: autó helyett BKV-val közlekedik. (A Szonda Ipsos Válságmonitor kutatása szerint az emberek 75%-a ruházatra, 71%-a élelmiszerre, 69%-a tisztítószerekre és 62%-a mobiltelefonra költene kevesebbet.) A hirdetések, reklámok kapcsán elhangzott, hogy idegesítőnek, irritálónak tartják, ha a reklámban felbukkan a válság („optimista, vicces, kreatív reklámokra vágyom”), abban azonban megoszlottak a vélemények, hogy most jobban figyelnek-e az akciókra.
A beszélgetések résztvevői nem csökkentették a mobiltelefon-használatot, mivel „telefonálni muszáj”, „a telefonálás beépült a hétköznapokba ... mára annyira megváltoztak a telefonálási szokások, ha van egy kis időnk, igyekszünk eltelefonálni„; sőt jelentős változtatásokra a jövőben sem készülnek, inkább önámító ideológiákat gyártanak. Sokan meg voltak győződve arról, hogy az ő percdíjaiknál nincs kedvezőbb a piacon, bár többségük nem is ismeri díjcsomagját és nem is szokott utánanézni. („Nem is gondolok rá, csak jön a csekk, kifizetem.”) Akik próbálták korlátozni a kommunikációs költségeiket, valamilyen internet-alapú alternatív telekommunikációra (pl.: Skype, MSN) váltottak, illetve a belső kontroll hiánya miatt postpaid előfizetésüket prepaidre cserélték.
A válság végét 1-3 év közötti időtartamra prognosztizálták, s nincsenek pontosabban körvonalazott terveik az ezt követő időszakra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.