BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A magyar a Balatont szereti válság idején

A pihenést tervezők háromnegyede belföldi nyaralásra készül. Az idén is a Balaton a leggyakoribb úti célja a magyaroknak.

Külföldi célpontok esetében egyértelműen Horvátország a legfelkapottabb – derül ki a Forsense 2009. júniusi 800 fős közvélemény-kutatásából. A felmérés során a megkérdezettek 37 százaléka válaszolta, hogy nyaralást tervez az idén (ami nem tér el jelentősen az egy évvel korábban mért 34 százalékhoz képest), a nyaralók több mint fele a családjával utazik, harmaduk barátaival, 16 százalékuk kettesben a párjával, három százalékuk egyedül.

Van aki megy, van aki otthon marad

Lényeges különbségek vannak az egyes társadalmi csoportok utazási hajlandósága, lehetőségei között. A fiatalabb, iskolázottabb és nagyobb jövedelmű csoportokban a nyaralók aránya többszöröse az idősebb, iskolázatlanabb és szegényebb társadalmi csoportokhoz képest.

A 35 év alattiak és a nettó 200 ezer forint feletti családi jövedelemmel rendelkezők 60 százaléka utazik, a diplomásoknál az arány megközelíti az 50 százalékot, illetve többen kelnek útra olyan családokban is, ahol 18 év alatti gyerek él a háztartásban.

A vizsgálatból kiderül, hogy a településmérettel párhuzamosan nő az utazási kedv: a budapestiek körében a nyaralást tervezők aránya 57 százalék, a falvakban élőknél csupán 26 százalék.

Belföld kontra külföld

A nyaralást tervezők háromnegyede Magyarországot, egynegyede külföldi célpontot jelölt meg utazása állomásaként. A tavaly is nyaralók nagyobb része preferálja idén a belföldi utazást, a 2008-ban utazóknak 32 százaléka mondta, hogy külföldön volt nyaralni (hét százalékkal több, mint az idén).

Nekünk a Balaton a Riviéra

A belföldön nyaralók átlagosan nyolc napra utaznak el, 72 százalékuk mondta, hogy legfeljebb egy hetes utazást tervez, viszonylag jelentős a 10 napos (11 százalék), illetve a kéthetes utazást (9 százalék) tervezők aránya. Közel egyharmaduk magánszálláson fog nyaralni, 26 százalékuk apartmanban, 20 százalékuk kempingben, 12 százalékuk pedig szállodában.

A legkedveltebb úti cél a Balaton, a belföldön nyaralók fele tervezi nyaralását a „magyar tenger” partján, 7 százalék Hajdúszoboszlót választja (a tavaly nyaralók körében ugyanilyen arányban említették a két legkedveltebb hazai idegenforgalmi célpontot).

Idén is Horvátország a legfelkapottabb külföldi célállomás

A külföldre utazók átlagosan kilenc napot készülnek külföldön tölteni, legtöbben egy hetes (34 százalék), illetve 10 napos (30 százalék) pihenést terveznek. A külföldi célpontok esetében egyértelműen Horvátország a favorit, a külföldi nyaralást tervezők 25 százaléka említette déli szomszédunkat. A külföldi nyaralók több mint 10 százaléka mondta Olaszországot és Spanyolországot, más célországok említése minimális volt.

A tavaly külföldön nyaralók körében szintén Horvátország volt a legnépszerűbb 25 százalékkal, Olaszországot 19, Görögországot a külföldön pihenők 14 százaléka kereste fel 2008-ban). A külhonba utazók 42 százaléka apartmanban fog megszállni, 27 százalékuk szállodában, valamivel kevesebb mint 20 százalékuk pedig magánszálláson, illetve kempingben.

Kevesebb pénzből nyaralunk, viszont többen

Az idén többen tervezik, hogy elutaznak, viszont nagyobb az aránya a belföldön kikapcsolódó nyaralóknak mint tavaly, s ezzel párhuzamosan csökkent az az összeg, amit az emberek nyaralásra akarnak vagy tudnak fordítani. Tavaly a kérdezettek relatív többsége (32%)  50-100 ezer forintot szánt nyaralásra, most nagyobb számban vannak azok (34%), akik 50 ezer forintnál kevesebből kívánják megoldani a pihenést. Jelentős változás tehát 2008-hoz képest, hogy az olcsó nyaralást tervezők aránya közel duplájára nőtt. Természetesen lényegesen eltér a nyaralás költségvetése annak függvényében, hogy valaki külföldön, vagy belföldön szeretne nyaralni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.