Az egészségügyi dolgozók idei, 30,5 milliárdos forrásigényű bérnövelésén felül további béremelést tervez a Kormány, amelyről elvi szinten született döntés – mondták a Nemzetgazdasági Minisztériumnál lapunknak a múlt hónap végén. Már akkor jelezték, hogy a jövedéki adó emelését tervezik ennek érdekében.
S most az egyszer nem vicceltek: egy hónap sem telt el, és már a parlament asztalán van a Matolcsy György által benyújtott, ezt ezt célzó törvényjavaslat. Ez azt ugyan nem állítja, hogy kizárólag béremelésre szándékoznak fordítani a módosítások nyomán befolyó többletpénzt, mint ahogyan az sem derül ki a javaslatból, hogy pontosan mekkora pluszbevételre számít az adóemelésekből a kormány.
A jövedéki adóról szóló törvény módosításának „célja, hogy az egészségügy számára többletforrás álljon rendelkezésre a magasabb színvonalú ellátás érdekében”. Ezért emelnék az alkohol, a dohánytermékek és az LPG üzemanyag adómértékét.
„Fontos összefüggés, hogy valamennyi adómérték-emeléssel érintett termék fogyasztása egészségkockázatot hordoz, így a bevétel-növelés mellett az egészségpolitikai célok akként is teljesülnek, hogy e termékek kereslete csökken” – érvel az NGM.
A tervezet szerint 2013. január 1-jétől 50, majd május 1-jétől újabb 50 százalékkal növekedik az LPG adómértéke. Az alkohol jövedékiadó-terhe 15, a söré és a pezsgőé, valamint „a köztes alkoholtermékeké” 10 százalékkal emelkedik.
A törvényjavaslat szerint ugyancsak két lépcsőben (2013. január 1-jén és május 1-jén) emelkedik a cigaretta és a dohány minimumadója, valamint a cigaretta tételes adója (a százalékos mérték nem változik). A törvényjavaslat a cigaretta minimumadójának 3,5-3,5 Ft/szál mértékű, tételes adójának 1,8-1,8 Ft/szál mértékű emelését irányozza elő. A fogyasztási dohány minimumadója 2013. január 1-jétől 14 650 Ft/kg-ra, május 1-től 18 150 Ft/kg-ra nő.
A népegészségügyi termékadóról szóló törvényt úgy módosítják, hogy az alól ne tudjanak kibújni ezentúl az energiaitalok gyártói sem. A hatályos rendelkezés értelmében ugyanis energiaitalnak minősül az az ital, amely legalább 1 mg/100 ml mennyiségben metil-xantint (koffeint, teobromint, teofilint) és legalább 100 mg/100 ml mennyiségben tartalmaz taurint. A gyártók az adófizetés elkerülése érdekében a receptúra változtatásával az energiaitalból elhagyták a taurint, új készítményeiknél pedig megnövelték a termék koffein-tartalmát. A kormány most lépéselőnybe kerülhet azzal, hogy azt is energiaitalként deifiniálja, ami ugyan nem tartalmaz taurint, viszont magas a metil-xantin tartalma.
Nem az egészségügyi forrásteremtés részeként, de bekerült a törvénymódosítási javaslatok közé egy, inkább a Széll Kálmán terv 2.0 célkitűzéseihez igazodó indítvány is. Eszerint a feketegazdaság visszaszorítása érdekében a jelenlegi 2 millió forintról lejjebb, 1,5 millió forintra viszik a készpénzfizetések korlátozására előírt összeghatárt. Az indoklás szerint ez „még kellőképp magasnak bizonyul ahhoz, hogy a feketegazdaság visszaszorítását szolgálja és a vállalkozások gazdálkodási tevékenységét ne lehetetlenítse el”.
Csökkenő gyógyeszköz-áfa
A betegek és a tb-kassza terheit is csökkenti az NGM azzal, hogy a 98, illetve 90 százalékos társadalombiztosítási támogatást élvező gyógyászati segédeszközök áfáját a jelenlegi 27-ről 5 százalékra mérsékli. Az Orvostechnikai Szövetség hónapokig küzdött az áfa-csökkentésért, és bár ezt is nagy lépésnek tartják, még nem dőlhetnek hátra. Szerintük ugyanis csak akkor lesz tartható az idei 43,3 milliárd forintos gyógyeszköz-kassza, ha a többi támogatott termék áfáját is mérsékelik, mégpedig 18 százalékra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.