Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárkamarai törvény módosítása, amelynek tervezete ellen korábban a kereskedők egy része tiltakozott. Kifogásolták, hogy a törvény erejével agrárkamarai tagok lettek – legalábbis azok a cégek, melyek tevékenységi körében a jogszabály által meghatározott, agrár- és élelmiszer-gazdasággal kapcsolatos címek is ott vannak –, s hogy tagdíjat kell fizetniük a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarának (NAK), amit sokan nem tettek meg. A kereskedői tiltakozás ellenére a jogszabályt úgy fogadta el az Országgyűlés, hogy az elmaradt tagdíj, pótlék és kamarai hozzájárulás adók módjára behajtható köztartozás, és maradt a tevékenységi körök alapján fennálló kötelező tagság is. A NAK fontosnak tartja tudni, hogy kik és milyen agrártevékenységet végeznek, ez alapján pedig mekkora is a piac. Agrárkamarai szakértők szerint sok cég vett fel agrártevékenységet „valamire majd jó lesz” alapon, s előfordul, hogy ezeket például áfacsalásra használják.
A Világgazdaság úgy értesült, hogy a NAK májusi küldöttgyűlése elé kerül egy javaslat, amely alapján a 2013 óta elmaradt tagdíjakat kvázi elengedik a nem fizetők számára. Mindez csitíthatja a kereskedők indulatait, ezek után pedig az jelenthet megoldást a számukra, ha megosztják bevételeiket, mert akkor csak a fizetési kötelezettséget keletkeztető árbevételeik után kell tagdíjat fizetniük.
A kereskedők az ötezer forintos regisztrációs díjat előíró kereskedelmi és iparkamarához szeretnének tartozni, de a kamarai ügyeket ismerő szakértők szerint a díj mértékén felül van egy lényeges különbség a két kamara között: az iparkamarai regisztrációs díj még nem keletkeztet tagságot, így pontos információk sem lesznek a vállalkozásokról. A NAK-nál viszont a tagok belekerülnek az ott vezetett gazdaságszerkezeti nyilvántartásba, melynek adatai épp e legutóbbi törvénymódosítással lehetnek pontosabbak. A NAK ugyanis a hatóságoktól hivatalból kap meg adatokat a tagjairól.
Rendezi a jogszabály a NAK perképességét bizonyos földjogi perekben. A földadásvételeket jóváhagyó, a földbizottságok nevében eljáró megyei agrárkamarák sok – mintegy kétezer – esetben tiltottak volna meg szerintük spekulációs célú szerződéseket, de rengeteg példa volt arra, hogy az önkormányzat ennek ellenére átengedte az adásvételt. A NAK ilyenkor bírósághoz fordult, azok viszont az ügyek döntő hányadában nem tekintették perképesnek az agrárkamarát. Ezt a helyzetet változtatja meg a NAK perképességének törvényi kimondása. Most egyébként mintegy 380 ilyen per van folyamatban.
Változnak az agrárkamarai tagok közötti vitás ügyek elrendezésének keretei is. A kamarai tagok ezentúl is vihetik a jogvitákat „normál” bíróságok elé, de ha választottbíróságoktól várják a vitarendezést, az csak a NAK-é lehet, a törvény pedig az ezzel ellentétes választottbírósági kikötést semmisnek tekinti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.