BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kisemmizett sztárok a zeneiparban

Fair play napot hirdetett mára a Pro Art – Szövetség a Szerzői Jogokért egyesület, tudatosítva, hogy a zenéért csak akkor kapnak pénzt az alkotók, ha azért fizetnek a hallgatók.

Tizenhét esztendőnyi mélyrepülés után két éve jött el a fordulópont a világ zeneiparában, amikor 3,2 százalékos növekedéssel 15 milliárd dollár fölé nőtt a hangfelvételpiac globális bevétele. Időközben világszerte hasonló folyamatok bontakoztak ki: az on­line zenehallgatás térnyerésével párhuzamosan az élőzenéből származó jövedelem felé billent el a mérleg a hangfelvételekkel szemben a zenészek számára. A fizikai hanghordozók piacának szűkülése egyre drasztikusabb, ráadásul ma már az új autókat sem CD-lejátszókkal, hanem USB-csatlakozókkal gyártják, ami az impulzusvásárlásokra is további kedvezőtlen hatással van – érzékeltette a helyzetet a ProArt érdekvédelmi szövetség igazgatója.

Horváth Péter rámutatott, hogy a magyar zenészek a növekvő digitális piacról mindeközben bevételük alig 3 százalékát könyvelhetik el. A bakelitlemezek eladása terén érzékelhető némi fellendülés, ez az alacsony bázishoz képest nagy ívű, de összességében csak szépségtapasz a zeneipar mély sebén. A most először meghirdetett fair play nap egy fontos kezdőlépés azon az úton, amelynek végén a zenészek hozzájuthatnak a műveikből származó bevételek őket megillető részéhez.

Ma ugyanis a videómegosztó platformok által termelt bevételből aránytalanul kevés jut el a zeneipari szereplőkhöz. A folyamatnak már neve is van: a value gap (vagy transfer of value) arra az értékhézagra utal, amely a digitális piacon nem realizálódó bevétel jelenségét írja le. Erre a legutóbbi, tavaly elkészült zeneipari jelentés is kitér, a videómegosztó platformokra utalva. E platformok több mint 900 millió felhasználó számára juttatják el a zenei tartalmakat, az innen eredő iparági bevétel arányosan mégis a bő harmadával kevesebb, mint az előfizetéses streamingszolgáltatásokból származó bevétel. (Utóbbiak csak 68 millió felhasználót szolgáltak ki 2015-ben.) A platformok ingyenes, hirdetésalapú működése miatt a streamingszolgáltatók is kénytelenek ingyenes, hirdetésalapú szolgáltatásokat nyújtani, ami további bevételkiesést okoz.

A NAV és a rendőrség rendszeres akcióinak hatására az online tartalmakat engedély nélkül, ráadásul fizetség fejében közzétevő kalózoldalak eltűntek, pontosabban átalakultak, ma már kifelé ingyenesek, mert bevételre nem a zenehallgatóktól, hanem a hirdetőktől tesznek szert. Horváth Péter hozzáfűzte: jóhiszeműen okoznak kárt kedvenceiknek a legfiatalabb zenerajongók is azzal, hogy a jogtiszta felvételeket letöltik wifis telefonjukra a YouTube-ról, ahonnan így az egyszeri klikkelés révén jut bevételhez az előadó. Kiutat a tudatos zenehallgatás, a fizetős streamingszolgáltatások elterjedése jelenthet: miközben a zene mindenkié, mégsem ingyen keletkezik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.