A szolgáltatási kibocsátási árak összességében 0,6 százalékkal emelkedtek idén a második negyedévben az előző év azonos időszakához képest. Ezen belül a jelentős súlyt képviselő – 2016-ban a nemzetgazdaság teljes árbevételéből 1,2, a hozzáadott értékéből 2,4 százalékkal részesedő – távközlési díjak 11 százalékkal estek vissza, míg a reklám, piackutatás árai 3,2 százalékkal csökkentek. A távközlési díjak markáns esését a korábbi beruházások hatásai, a piaci, a technikai, valamint a jogszabályi változások, rövidtávon a mobilinternet és a roamingdíjak mérséklődése okozza – olvasható a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kimutatásában.
Két területen 5 százalékot meghaladó áremelkedés történt: a biztonsági, nyomozói tevékenységek 6,4, míg a munkaerőpiaci szolgáltatások 5,6 százalékkal drágultak. A többi területen az árak növekedése az egy évvel korábbihoz képest 1,0–3,5 százalék közé esett. Az árváltozás hátterében alapvetően a minimálbér jelentős, 2018 elején bekövetkezett 8 százalékos növekedése, valamint a szerződések inflációt követő átárazása áll. Számos szolgáltatási terület áralakulására hatással van az üzemanyagárak és a forint árfolyamának változása. Az idei második negyedévében a gázolajár 11 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, míg a hazai fizetőeszköz átlagosan 2,4 százalékkal gyengült az euróval szemben.
Az egyes tevékenységek súlyarányait is figyelembe véve a szolgáltatási kibocsátási árak 2018. második negyedévi 0,6 százalékos emelkedéséhez a szállítás, raktározás 0,8, a szakmai tudományos, műszaki tevékenységek 0,6, az adminisztratív és szolgáltatást támogató tevékenységek 0,5 százalékponttal járultak hozzá, ezzel szemben az információ, kommunikáció 1,3 százalékponttal mérsékelte azt.
Az információ, kommunikáció területén megfigyelt szolgáltatások kibocsátási árai átlagosan 4,1 százalékkal mérséklődtek az előző év azonos negyedévihez viszonyítva. Árbevételük 29 százalékkal részesedett az összes, megfigyelésbe bevont szolgáltatás forgalmából.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.