Kedden megjelent a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ajánlása, amely az önkéntes nyugdíjpénztáraknál is bevezeti a Teljes Költség Mutató (TKM) számítását. Nagy Koppány, az MNB biztosítás, pénztár, pénzügyi vállalkozások és közvetítők felügyeleti igazgatóságának vezetője szerint a pénztárak jövő januárban kezdik majd el kiszámolni a termékek TKM értékeit, azokat február 28-ig kell közzétenniük honlapjaikon és a számításokkal együtt megküldeniük az MNB számára. A jegybank jövő márciustól jelenteti majd meg a pénztári TKM értékeket a saját alkalmazásaiban. Az ajánlás szerint a pénztáraknak minden év januárjában kell elvégezniük a TKM értékek rendszeres évenkénti felülvizsgálatát.
A TKM elsőként 2010-ben a Magyar Biztosítók Szövetségének önszabályozásaként került bevezetésre, amit továbbfejlesztve 2016-tól az MNB immár TKM rendeletben szabályozta a költségtranszparenciát. Az Európai Unió saját szabályozási körben 2016-tól írta el a Kiemelt információkat tartalmazó dokumentum (KID) alkalmazását a biztosítási szektor számára, amely a magyar TKM szabályozástól eltérő (annál némileg enyhébb) tartalmú adatszolgáltatást írt elő a társaságoknak, ugyanakkor komoly előnye, hogy komoly lépést jelent az EU területén elérhető termékek összehasonlításában.
A pénztári szektorban 2005-től már előírás a díjterhelési mutató, ám a felügyelet által most bevezetendő pénztári TKM előremutató jellegű. A biztosítói TKM 10, 15 és 20 évre számítódik, a pénztári TKM ugyanakkor 10, 20 és 30 évre mutatja majd meg a költségeket. Ez egy 35 éves tag belépésekor mutatja a legplasztikusabban a költségeket, a kimutatási sávok ugyanakkor nem zárják ki a korábbi belépést (s így hosszabb futamidőt), hiszen hosszabb távon a költségek még optimálisabbak lehetnek. A pénztári TKM-mel az MNB célja a pénzügyi tudatosság erősítése, a piaci verseny ösztönzése, a transzparencia elősegítése.
Nagy Koppány szerint előzetesen hatástanulmányt végzett s számításai szerint a jelenlegi konstrukciók TKM-je 0,53 és 2,28 százalék között állnak, amelyek a biztosítói költségek 0,89-5,69 százalékos mértékéhez képest kedvezőbbek. A felügyeleti, a díjterhelési mutatón alapuló számítások szerint az elmúlt években az önkéntes nyugdíjpénztári költségek számottevően csökkentek, tavaly év végére 0,76 százalékra jutottak, megemlítendő, hogy 10 százalékkal estek vissza a vagyonkezelési és letétkezelési díjak is. (Ugyanakkor a jegybank is megjegyzi, hogy a negatív hozamok miatt tavaly elmaradtak a sikerdíj-kifizetések.) A már említett 0,76 százalékos díjterhelési mutatón belül 0,32 százalékot adtak a működési költségek, míg a befektetési díj 0,44 százalékos arányban járult hozzá a költségekre. A nem a teljes vagyonra, hanem az átlagos befizetésekre kimutatott korrigált költségmutató 0,75 százalék lett , melyből a működési költség 0,31, a befektetési díj 0,44 százalékot tett ki.
Az MNB elsőként ajánlásban hozza nyilvánosságra az elvárásait, a rendeleti szabályozás a biztosítói oldalon is csak egy evolució után következett csak be – emlékeztetett Nagy Koppány, aki szerint a pénztári területen nincs szükség TKM-limitek bevezetésére, hiszen a pénztári költségek tekintetében a törvény ma is alaposan keretbe foglalja a társaságok által felszámítható költségeket. Az ajánlásokat a piac más területein az érintett szervezetek rendre teljesítik, ezt várja most az MNB a pénztári szektortól is – jelezte az igazgató.
Az MNB a szabályozás előtt többkörös konzultációt folytatott, itt több visszajelzést is megvizsgáltak – emlékeztetett az MNB igazgatója. A piaci jelzések alapján az MNB például elfogadta azt, hogy az 1000 fő alatti és a zártkörű pénztáraknak csak javasolt legyen a TKM számítás alkalmazása, míg más területeken is arányosítottak.
A TKM számítását az ajánlás szerint havi 25 ezer forintos tagi befizetéssel kell számolni, amely a jegybank szerint összehasonlíthatóbbá teszi a pénztári költségeket más, így a biztosítói költségekkel is, ráadásul a nemzetközi gyakorlattal nagyjából megegyező összeget jelent. A számítás nincs elrugaszkodva a jelenlegi gyakorlattól, a jegybank számításai szerint a jelenlegi tagi befizetések összege havi 17 ezer forint.
Kérdésre válaszolva Nagy Koppány elmondta, a NYESZ esetében nem látják szükségesnek a TKM bevezetését, mivel a terméket szűk kör veszi igénybe, ráadásul a rendszeres befizetések aránya alacsony a termék esetén. A Világgazdaság érdeklődésére ugyanakkor arról beszélt, hogy a befektetési alapok esetében érkezik az új típusú Kid, amely nagyban összehasonlíthatóbbá teszi majd az alapkezelés költségeit más szektorok teljesítményével.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.