Szilveszterre várhatóan Magyarországon lesz az összes Angliában rekedt magyar kamionos, akik járművükkel azért vesztegeltek a Csatorna túloldalán, mert Franciaország december 21-én határzárat rendelt el a koronavírus Angliában kimutatott, új mutánsa miatt. Nem tudni, hány magyar állampolgárról van szó, mert
sajnos az adott országokban tartózkodó magyar fuvarozókról nincs nyilvántartás, de mivel jól halad a sofőrök tesztelése, az év végére remélhetőleg mindannyian itthon lesznek
– válaszolt a Világgazdaság kérdésére Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára.
Abból kiindulva, hogy a nagy hazai fuvarcégek mintegy 250 Angliába küldött járműről beszéltek, és mellettük még számos kisebb vállalkozás vitt ki árut, legalább 300-400 kamion és a személyzetük lehetett érintett Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) megbízott főtitkárhelyettese szerint.
Több ezer, főként európai gépjárművezető vesztegelt Dovernél vagy a kamionok várakozására kijelölt repülőtéren, kezdetben ráadásul élelmiszer és a megfelelő higiéniai feltételek nélkül. Ellátásukat – mutatott rá Dittel Gábor – akadályozta, hogy a repülőteret nehéz volt megközelíteni, éppen a karantén miatt. Később azonban besegítettek a helyi lakosok és a hatóságok, majd részt vettek ebben a munkában és a tesztelés lebonyolításában brit katonák, lengyel orvosok és felcserek, valamint francia tűzoltók is.
Bár már látszik az alagút vége, fontos kiemelni a torlódás kezelésekor elkövetett három nagy hibát
– mondta Árvay Tivadar.
300-400
magyar kamion rekedt Angliában
Elsőként eleve rosszul szervezték meg a határzárat, pedig a forgalmi adatokból lehetett sejteni, hogy mekkora lesz a torlódás, az elakadás. Másodikként késtek a várakozó kamionosok ellátásával. Végül több érintett ország csak lassan lépett a negatív tesztekkel már rendelkező kamionosok átengedése érdekében a vezetési és pihenési idők szabályainak lazításával, igaz, a teszt megkezdéséig nem is volt miről dönteniük. (Mivel Magyarországon egyébként sem volt kamionstop, feloldani sem volt mit.)
Mégsem lesz hosszú a határellenőrzés
Külföldi, főként brit politikusok részéről magát a határzár elrendelését is érték kritikák. Kérdés ugyanis, hogy valóban Angliából terjed-e az először ott kimutatott vírusmutáció, amelyet azóta számos európai országban – sőt Dél-Koreában is – azonosítottak. Felmerült még, hogy mekkora kockázatot rejtenek a napokig a kamionjukban egyedül tartózkodó sofőrök, akik minimális eséllyel fertőződhetnek meg, és egyelőre nem is tudni, hogy a pozitív teszteredményekből hányat okozott az angliainak mondott mutáció. Az viszont kétségtelen – akár ez volt a cél, akár nem –, hogy a vírus ürügyén bevezetett intézkedéseken keresztül az EU-ból kilépő Egyesült Királyság megtapasztalhatta, milyen hosszú lehet majd a határán az ellenőrzés. Meg is kötötte sebtiben az Európai Unióval a kereskedelmi megállapodást, amelyről majd január 30-án szavaz a brit alsóház.
A magyar cégek árujában esett kár kapcsán Árvay Tivadar emlékeztetett, hogy nagy számban várt a hazatérésre üres, visszatérő kamion, amellyel Angliába vittek élelmiszert és más árut az ünnepek előtt. Egyébként a franciák a személyzet nélküli konténerek és vontató nélküli kamionpótkocsik átkelését a zárlat idején sem korlátozták.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.