BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A végénél tart a doveri kamionőrület

Mérsékelhette az Angliában rekedt magyar kamionosok kárát, hogy a járművek egy részét csak odafelé rakták meg. Ám az illetékes helyi és európai hatóságok több nagy hibát is elkövettek a zár elrendelésekor, és akkor is, amikor a járműveket útjukra engedték.

Szilveszterre várhatóan Magyarországon lesz az összes Angliában rekedt magyar kamionos, akik járművükkel azért vesztegeltek a Csatorna túloldalán, mert Franciaország december 21-én határzárat rendelt el a koronavírus Angliában kimutatott, új mutánsa miatt. Nem tudni, hány magyar állampolgárról van szó, mert

sajnos az adott országokban tartózkodó magyar fuvarozókról nincs nyilvántartás, de mivel jól halad a sofőrök tesztelése, az év végére remélhetőleg mindannyian itthon lesznek

– válaszolt a Világgazdaság kérdésére Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára.

Abból kiindulva, hogy a nagy hazai fuvarcégek mintegy 250 Angliába küldött járműről beszéltek, és mellettük még számos kisebb vállalkozás vitt ki árut, legalább 300-400 kamion és a személyzetük lehetett érintett Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) megbízott főtitkárhelyettese szerint.

Fotó: Dan Kitwood/Getty Images

Több ezer, főként európai gépjárművezető vesztegelt Dovernél vagy a kamionok várakozására kijelölt repülőtéren, kezdetben ráadásul élelmiszer és a megfelelő higiéniai feltételek nélkül. Ellátásukat – mutatott rá Dittel Gábor – akadályozta, hogy a repülőteret nehéz volt megközelíteni, éppen a karantén miatt. Később azonban besegítettek a helyi lakosok és a hatóságok, majd részt vettek ebben a munkában és a tesztelés lebonyolításában brit katonák, lengyel orvosok és felcserek, valamint francia tűzoltók is.

Bár már látszik az alagút vége, fontos kiemelni a torlódás kezelésekor elkövetett három nagy hibát

– mondta Árvay Tivadar.

Legalább

300-400

magyar kamion rekedt Angliában

Elsőként eleve rosszul szervezték meg a határzárat, pedig a forgalmi adatokból lehetett sejteni, hogy mekkora lesz a torlódás, az elakadás. Másodikként késtek a várakozó kamio­nosok ellátásával. Végül több érintett ország csak lassan lépett a negatív tesztekkel már rendelkező kamionosok átengedése érdekében a vezetési és pihenési idők szabályainak lazításával, igaz, a teszt megkezdéséig nem is volt miről dönteniük. (Mivel Magyarországon egyébként sem volt kamionstop, feloldani sem volt mit.)

Mégsem lesz hosszú a határellenőrzés

Külföldi, főként brit politikusok részéről magát a határzár elrendelését is érték kritikák. Kérdés ugyanis, hogy valóban Angliából terjed-e az először ott kimutatott vírusmutáció, amelyet azóta számos európai országban – sőt Dél-Koreában is – azonosítottak. Felmerült még, hogy mekkora kockázatot rejtenek a napokig a kamionjukban egyedül tartózkodó sofőrök, akik minimális eséllyel fertőződhetnek meg, és egyelőre nem is tudni, hogy a pozitív teszteredményekből hányat okozott az ang­liainak mondott mutáció. Az viszont kétségtelen – akár ez volt a cél, akár nem –, hogy a vírus ürügyén bevezetett intézkedéseken keresztül az EU-ból kilépő Egyesült Királyság megtapasztalhatta, milyen hosszú lehet majd a határán az ellenőrzés. Meg is kötötte sebtiben az Európai Unióval a kereskedelmi megállapodást, amelyről majd január 30-án szavaz a brit alsóház.

A magyar cégek árujában esett kár kapcsán Árvay Tivadar emlékeztetett, hogy nagy számban várt a hazatérésre üres, visszatérő kamion, amellyel Angliába vittek élelmiszert és más árut az ünnepek előtt. Egyébként a franciák a személyzet nélküli konténerek és vontató nélküli kamionpótkocsik átkelését a zárlat idején sem korlátozták.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.