Izgalmasabb eszközzé vált a kuna, amióta a nyáron csatlakoztak az ERM II.-höz?
Nem igazán. Már 1994 óta ugyanabban a nagyon szűk sávban mozog, és most is az euróval szembeni 7,5-es szint környékén van. Miután 7,5 körüli értéknél léptünk az ERM II.-be, ugyanazt az árfolyam-politikát folytatjuk, mint negyed évszázada. Számunkra semmi nem változott, kivéve, hogy az ERM-ben ez most a központi árfolyam, és a piacok tudatában vannak ennek, ami bizonyos értelemben stabilizáló hatású a devizapiacon.
A járvány alatt a bank nagy eszközvásárlásokat hajtott végre. Milyen szerepet vállaltak a válság során?
GDP-arányosan mi voltunk a legnagyobb államkötvény-vásárlók Közép- és Kelet-Európában, és a második legnagyobbak a feltörekvő piacokon. A GDP 5,5 százalékának megfelelő értékben vásároltunk. A piac a válság kezdetén, március–áprilisban destabilizálódott, még a pánik is kitört, a befektetők rövid idő alatt akartak megszabadulni eszközeiktől, és mi a vevői oldalra álltunk.
A legtöbb kötvényt a nyugdíjalapoktól vettük, ezek a legnagyobb eszközkezelők Horvátországban, ahol hárompillérű a nyugdíjrendszer. A második pillér a GDP majdnem egyharmadával felérő eszközt tart magánál. Sikerült stabilizálnunk a piacot, és tavasszal befejeztük a vásárlást, amikor a kormány végzett a hazai kötvénykibocsátással, és eurókötvényt adott el. A kötvényvétel ellensúlyozta azt a kunalikviditást, amelyet devizaintervenciókkal vontunk ki, a GDP 5,4 százalékának megfelelő részt adva el a devizatartalékokból, hogy fenntartsuk az árfolyam stabilitását. Ez automatikus sterilizációt okozott. Emellett tetemes mennyiségű devizát vásároltunk, amit a kormány külföldről kölcsönzött, vagy EU-finanszírozásként kapott. A devizatartalék így most a válság előtti szinten áll.
Milyenek most a kilátások?
2021-et a kilábalás évének látjuk. A várható GDP-növekedést 5 százalék körülire becsüljük, ez kisebb a korábbi 6,5 százalékos előrejelzésnél, mivel 2021-et a járvány miatt zárlattal kezdtük. Jó exportteljesítményre számítunk az áruk és a szolgáltatások esetén is. A turizmus idén a 2019-es szint 75 százalékát teljesítheti a tavalyi 50 százalék után. A második negyedévtől a személyi fogyasztás felfutását várjuk, ahogy megszűnnek a zárlatok.
Érdemes lesz meghosszabbítani a hitelmoratóriumokat?
Márciusig lehet kérvényezni, és a vállalatok számára már a nyárig születtek megegyezések. A turizmusban működő cégek számára nincs értelme mondjuk februárig moratóriumot adni, mert arra számítunk, hogy a gazdaság a második negyedévben megkezdi a kilábalást, s emiatt nem lesz szükség új moratóriumokra, de nyilván a bankunió ajánlásait fogjuk követni.
Miért választották a gyorssávot az eurócsatlakozás felé a régió más országaihoz képest?
Azok közt vagyunk a gyorssávban, akik még nem eurótagok. De például Szlovénia a lehető leggyorsabb volt, az EU-belépés után két és fél éven belül belépett, aztán Szlovákia és a balti államok is követték. Most Bulgáriával vagyunk egy sávban, miután a múlt évben csatlakoztunk az ERM-hez. Az ok egyszerű. Költség-haszon elemzést végeztünk, nyilvános vitát folytattunk, és az a közmegegyezés, hogy a csatlakozás előnyei jóval meghaladják a hátrányait. Már a néhai Jugoszlávián belül is nagy volt a devizahelyettesítés, akkor még a német márkával, és ez változott később eurócserére. A megtakarításokat tekintve a betétek több mint fele euróban van. Ezt a bankok úgy fedezik, hogy hiteleik nagyobb részét is euróban nyújtják. A kuna stabilan tartásával a jegybank a kölcsönfelvevőket védi, akiknek a bevételei kunában vannak, a hiteleik pedig euróban. A szektorok együtt – az állam, a vállalatok és a háztartások – a külső adósságot is beleértve mintegy 500 milliárd kuna értékben rendelkeznek ilyen kitettséggel, ez több, mint a teljes GDP. Ha a kuna 10 százalékot gyengül, azonnal 10 százalékkal több adósság keletkezik. Ezt a kitettséget csak az euró bevezetésével lehet kiküszöbölni. A befektetők is elkerülnék a devizakockázatot. A fő exportpiacunk az euróövezet, árukban, de még inkább szolgáltatásokban. A turizmusban érdekelt vállalatok alig várják az euró bevezetését.
Mi a tapasztalatuk a bankunióval kapcsolatban?
Túl korai erről beszélni, hisz csak októberben csatlakoztunk. Biztosan amellett fogunk érvelni, hogy szükség lesz egy harmadik pillérre, a közös betétbiztosítási rendszerre, hogy a bankunió tényleg bankunióként működjön.
A korábbi eurócsatlakozók, például Szlovákia tapasztalatai szolgálnak tanulságokkal?
Mindenképpen. Szlovákia esete kicsit más abban az értelemben, hogy a csatlakozás előtt újraértékelték a fizetőeszközüket. Senki más nem tette ezt, és mi sem tervezünk hasonlót. Utólag vizsgálva minden csatlakozó tapasztalata jó. A jegybanki kollégáim a régióban egyetértenek abban, hogy az euró bevezetése jó lépés volt. Minden országban folytatódott a növekedés. A válság alatt pedig nagyobb védettséget élveztek, mint az eurón kívüliek. A világ második legnagyobb tartalék valutáját kibocsátó jegybank mozgástere nyilvánvalóan sokkal nagyobb bármelyik régiós jegybankénál.
Lengyelország és más feltörekvő országok a fizetőeszközeik erősödése ellen küzdenek. Mi lesz a kunával?
Már a válság előtt folyamatos felértékelődési nyomást tapasztaltunk. Ennek nyilván van köze az Európai Központi Bank (EKB) expanzív politikájához: a pénzmozgás egy része felértékelődési nyomást helyez a régió devizáira. Ezt intervenciókkal, nagy mennyiségű euró vásárlásával, a tartalékok növelésével kezeljük. Ez a folyamat valószínűleg folytatódik az eurócsatlakozásunkig. Horvátországnak folyó fizetési- és tőkemérlegtöbblete van, és még növekedésre számítunk. Minden a további felértékelődési nyomásra utal. Ezért valószínűleg visszatérünk a pandémia előtti politikánkhoz, az árfolyam stabilizálásához. Az ingadozás eddigi sávja plusz-mínusz 2 százalék, semmi komoly.
Ez azt jelenti, hogy a mostani árfolyamon szeretnék bevezetni az eurót?
Ezt nem kommentáljuk. Elég tudni, hol áll. Az ERM-en belül van egy központi paritásráta, és ha az euróhoz csatlakozókra tekintünk, mind ugyanazon az árfolyamon léptek az euróba, mint az ERM-be, Szlovákia kivételével. A piacok is tudják ezt.
Mikor teljesíthetik a kritériumokat, és vezethetik be az eurót?
A legkorábbi lehetséges dátum 2023 eleje. Minden előrejelzés szerint az inflációs, a kamat- és az árfolyamfeltételeket is könnyedén teljesítjük az idén. Az államadósság-elvárást is. A Stabilitási és Növekedési Paktum szerint az államadósságnak a GDP 60 százaléka és a mostani szint közti különbség huszadával kell csökkennie. Mivel kilábalásra számítunk, az elvártnál nyilván még többel is csökken az adósság. Így a költségvetés marad a kulcstényező, ami a 2020 előtti három évben többletet produkált. De most az a kockázat, hogy elhúzódik a járvány okozta zárlat, és a kormány támogatásokat kényszerül biztosítani. Mielőtt megállapíthatnánk, teljesítjük-e idén a költségvetési kritériumot, azt kéne látnunk, meddig tart a zárlat, és mit mond a túlzott deficitről az Európai Bizottság májusban.
Számít rá, hogy felgyorsul idén az infláció?
Idén biztos nem. Horvátországban 1 százalék az előrejelzésünk, az eurózóna pedig az Európai Központi Bank célja alatt van. Távolabbra tekintve nehéz megmondani. Az elmúlt 10-15 évben sok közgazdász jósolta, hogy visszatér az infláció, de nem így történt. A következő pár évre nagyon óvatosan jeleznék előre bármit. De azt ne felejtsük el, hogy ha pénzt nyomtatunk, az árak felmennek. Csak nem a fogyasztói árindexben, amit jegybankként célzunk meg, hanem más árak tekintetében: a pénzügyi eszközöké, az ingatlanoké stb.
Ha az EKB szigorít, követni fogják?
Ha a horvát jegybank mérlegére nézünk, karöltve haladt az EKB mérlegével. Csak ők más módon teremtettek likviditást, főleg eszközvásárlásokkal, mi pedig a Horvátországba áramló deviza megvásárlásával. Ha az EKB megváltoztatja a politikáját, az biztosan következményekkel jár más jegybankokra nézve is. Ez még egy érv, amiért érdemes csatlakozni az euróhoz.
Az 56 esztendős Boris Vujcic 1989-től tanított a Zágrábi Egyetemen, majd 1996-ban lett a Horvát Nemzeti Bank főközgazdásza, 2000-ben a bank alelnöke, 2012-ben pedig elnöke. Az MNB a Lámfalussy-díjjal többek közt elismerte Boris Vujcic kulcsszerepét, amelyet a főtárgyaló helyetteseként országa Európai Unióba való belépésében játszott, valamint jegybankelnöki tevékenységét a monetáris politikai eszközrendszer reformjában és a kuna stabilan tartásában az ERM II.-höz való csatlakozásig, az euró bevezetésének küszöbére segítve az országot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.