Most minden az új uniós ciklus Vidékfejlesztési programjának maximális nemzeti kiegészítéséről szól, 4265 milliárd forint jut a mezőgazdaság, az élelmiszeripar és a vidék fejlesztésére 2027-ig. Mennyire sikerült, sikerül jól elkölteni a 2014–2020-as ciklusban e célra rendelkezésre álló összeget?
Óriási fegyverténynek tartom, hogy a vidékfejlesztési források mintegy felét termelő beruházásokat szolgáló infrastruktúra-javításra írtuk ki a pályázatokban. Ez uniós összehasonlításban is egészen jó arány, és ez lehet a helyes irány a következő időszakra is. Vannak kötelezettségek: a keretből például az információátadásra is kell költenünk, de a megemelt összeg mellett ez és a hasonló kiadások nem képeznek nagyobb ráfordítást, így arányaikban csökkennek.
Ez a pénz elég lesz ahhoz, hogy változzon a magyar élelmiszer-gazdaság alapanyag-előállításra alapozott szerkezete?
Ez a többletforrás óriási lehetőség a technológiafejlesztés és a versenyképesség javítása szempontjából. Jó irányt vettünk már a korábbi ciklusban is azzal, hogy igyekeztünk a magasabb hozzáadott értéket előállítani képes vállalkozások fejlesztéseit támogatni, és ez most is kifejezetten preferált cél lesz. Az alapanyag-előállításunknak mintegy kétharmadát dolgozzuk fel belföldön, jó esélyünk lesz, hogy ezt az arányt jelentősen javítsuk. Ez nyilván több munkahelyet, több befizetett adót, jobb eredményt és sok egyéb pozitívumot hoz, például a vidéki életminőség javítását. Érdekes, hogy míg Nyugat-Európában a vidéki élet az egyértelműen magas életminőséget jelenti, és a társadalom perifériáján élők jellemzően elhanyagolt városnegyedekben élnek, addig Magyarországon, de szinte az összes közép-európai országban ezeknek az embereknek a zöme a falvakban lakik. Ezen lehet változtatni, és erre ez a program alkalmas is. A magyar vidék felértékelődése nyilván nem egyik napról a másikra zajlik le, de a vidékfejlesztési források és más dedikált hazai támogatások lehetőséget adnak az előrelépésre.
Ön szerint mely ágazatok számíthatnak biztosan fejlesztési forrásokra?
A korábbinál háromszor nagyobb forrásnak elegendőnek kell lennie arra, hogy minden ágazat részesüljön belőle, sőt kötelességünk, hogy így osszuk szét a rendelkezésre álló keretet. Egyetlen területet sem szeretnék kiemelni, adjuk meg minden ágazatnak a lehetőséget, hogy bemutassa a fejlesztési stratégiáját. Ugyanakkor úgy gondolom, hogy jobb pozícióval tárgyalnak a források allokálásakor a nagyobb hozzáadott érték előállítására képes ágazatok, amelyek emelik a feldolgozottsági szintet, jobb versenyképességet, magasabb technológiai színvonalat képesek elérni, és több munkaerőt tudnak lekötni.
A most záruló ciklusban a mikro-, kis- és középvállalkozások támogatása annyira kiemelt szempont volt, hogy meghatározták: a támogatás 80 százalékát ezek kaphatják. Elképzelhető most is ilyen arány?
Ezt nagyon komolyan vette a kormány, és úgy tudom, a kifizetéseknél valóban betartották ezt az arányt. Nem tudok bármilyen változásról, amely azt magyarázná, hogy ez más irányt vegyen. Ugyanakkor ez érdekes kérdés, de nem biztos, hogy innen érdemes megközelíteni a dolgot. Hiszen ha egy, a 20 százalékba tartozó vállalkozás szeretne egy nagyobb feldolgozóipari fejlesztést végrehajtani, azt én biztos nem akadályoznám csak azért, mert átlépjük vele a küszöböt. Ez az arányszám inkább egyfajta zsinórmérték, viszonyítási alapnak jó, de semmiképpen nem vésném kőbe, hogy ezen felül egy forintot sem szabad a nagyoknak fizetni. Inkább a fejlesztések fontosságát, életképességét és az agrárgazdaság egészére gyakorolt hatását kell nézni. Ne felejtsük el, hogy a magyar élelmiszer-gazdaság kivételes teljesítményt nyújt az exportban, ezáltal pedig meghatározó a szerepe a külkereskedelmi egyenlegünkben. Így az élelmiszeripari fejlesztések egy jelentős része valószínűleg nem a kkv-szektorban valósul majd meg. Ennek alapján, csak a feldolgozást nézve, nagyon valószínű, hogy a kkv-k és a mikrovállalkozások nem lesznek képesek a támogatások 80 százalékát lehívni. Az alapanyag-termelésben viszont már inkább van ennek realitása.
Az új uniós ciklusban a mezőgazdasági termelők számára komoly kötelezettség a Termőföldtől az asztalig stratégia megvalósítása, amelyben például a növényvédőszer-használat 50 százalékos vagy a műtrágya-felhasználás 20 százalékos csökkentése szerepel előírásként. Be lehet ezt tartani?
Ez a stratégia szerintem egy támogatható elképzelésnek egy egészen elfogadhatatlan, vágyvezérelt megnyilvánulása. Ha valaki érdekelt abban, hogy ne használjunk több növényvédő szert a szükségesnél, az éppen a gazdálkodó, hiszen így olcsóbb a termelés. Ugyanakkor a növényeknek a növényvédő szer az orvosságuk. Az ember is azért vesz be gyógyszert, mert szüksége van rá, és a gazdálkodó akkor ad „orvosságot” a növénynek, ha szükséges. Itt érdemes az élelmiszer-biztonsági szempontot is megemlíteni, hiszen például ha a búzát nem permetezzük le, és fuzáriumos lesz, az már az emberi egészséget veszélyezteti. Tehát ez egy végiggondolatlan ötlethalmaz, s ami különösen felháborító: nem vonják be a gazdákat a tervek kidolgozásába. Arról nem is beszélve, hogy ha előírják, hogy mindenki 50 százalékkal csökkentse a növényvédőszer-felhasználását, akkor az történik, hogy ha mondjuk a hollandok is ugyanezt teszik, még mindig több hatóanyagot szórnak majd ki, mint most mi. Ezért erről még hosszas egyeztetések várhatók az Európai Bizottsággal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.