A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) frissen közzétett adatai alapján a hazai kiskereskedelem forgalmának volumene 2,0 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest.
Márciusban az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 2,0, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 5,9 százalékkal csökkent, míg az üzemanyag-kiskereskedelemben 2,1 százalékkal nőtt az értékesítés volumene az előző év azonos időszakához képest.
2021. január–márciusban a forgalom volumene – szintén naptárhatástól megtisztított adatok szerint – 3,2 százalékkal kisebb volt az előző év azonos időszakáénál.
Ugyanakkor itt a tavalyi lezárások okozta pánikvásárlások a február–márciusi élelmiszer-kiskereskedelmi forgalmat drasztikusan meglendítették, vagyis a magas bázis ellenére mutatott csekély visszaesés inkább kedvezőnek mondható.
Az élelmiszer-kiskereskedelem 76 százalékát adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 1,8, míg az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 2,9 százalékkal mérséklődött.
Az üzletbezárások jellemzően a nem élelmiszer-kiskereskedelmet érintették, melynek forgalma összességében 5,9 százalékkal csökkent. Nőttek az eladások az iparcikk jellegű vegyes üzletekben (8,8 százalék).
A forgalom volumene csökkent a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszer- (19), a könyv-, számítástechnika-, egyébiparcikk- (22), a bútor-, műszakicikk- (46), a textil-, ruházati és lábbeli- (48), valamint a használtcikküzletekben (59 százalék).
Az árucikkek széles körére kiterjedő, a kiskereskedelmi forgalomból 13 százalékkal részesedő
A pozitív meglepetést egyértelműen az üzemanyag-kiskereskedelem szolgáltatta.
Annak ellenére tehát, hogy még mindig magas az otthonról dolgozók aránya, a tavaly márciusi első sokk nagyobb volt az üzemanyag-forgalomban, így az alacsony bázis mellett egy minimális javulás is kedvező változást hozott.
Ugyanakkor az elmúlt hónapok trendjét figyelve a márciusi javulás ellenére még nem beszélhetünk trendfordulóról. Az elmúlt hónapok magas volatilitása a következő hónapokban is velünk maradhat.
így az újranyitás okozta fellendülés nem biztos, hogy jelentkezik a kiskereskedelmi forgalmi adatokban. Mindazonáltal az év második felében már várhatjuk, hogy a kiskereskedelmi trend is felfelé veszi az irányt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.