Elmaradt az irodabútor-piacon várt fellendülés az elmúlt másfél évben, a home office-ra kötelezett dolgozók többségének otthonát nem szerelte fel a munkaadójuk. A cégek általában rögtönöztek, és még most sincs kidolgozott stratégiájuk a járványidőszak munkarendjének és körülményeinek változásaira – jellemezte a helyzetet a VG-nek az Europa Design alapító tulajdonosa, Feuertag Ottó.
Az irodabútor-világmárkák magyarországi forgalmazójaként tevékenykedő cég kutatása szerint a home office-ban dolgozók 72 százaléka nem ergonómiailag megfelelő bútorzatot használ, azaz konyhaszéken, jellemzően az étkezőasztalnál vagy fotelben ülve, napi hat óránál többet görnyedve tölti el a munkaidejét.
Az elmúlt hónapokban, a pandémia első időszakától kezdve az irodabútor-kereskedők arra számítottak, hogy a cégek legalább olyan minőségben felszerelik kényszerűségből hazaküldött munkavállalóik home office-ait, mint amilyet az irodaházakban biztosítanak számukra. A várt forgalomnövekedés azonban elmaradt az irodabútor-piacon, és a számítástechnikai termékek körében is csak részleges volt, az egyedüli kiugrást a webkamerák és a kihangosítószettek piacán érzékelték, ám ezeket is jellemzően a gyerekek és az iskolások használták, akárcsak a távoktatáshoz vásárolt laptopokat.
A munkáltatói gyakorlat jórészt kimerült abban, hogy a céges laptopokat, monitorokat hazavihették, esetleg kaptak egyet kizárólagosan otthoni használatra a dolgozók, anyagi hozzájárulás a home office kialakításához elvétve fordult elő, és akkor is csak minimális mértékű volt.
Gyorsan kiderült, hogy sem a munkajogi, sem az adójogi, sem a HR-szakma nem rendelkezik átfogó megoldási javaslattal a járványidőszakra, a munkáltatók többsége ezért az óvatos megúszás politikáját választotta – fogalmazott a piaci szakember. Az irodabútor-kereskedelmi vállalkozás vezetője szerint mindmáig hiányoznak a precíz felmérések és statisztikák arról, hogy az elmúlt másfél év milyen szervezeti, üzleti, de legfőképpen mentális, fizikai és anyagi kockázatokat, illetve károkat okozott.
A dolog iróniája, hogy bizonyos cégek – a helyzetet kihasználva, észlelve az ebből adódó megtakarítási lehetőségeket – tartósan szeretnének élni az irodamentes, illetve részlegesen kisebb területű irodahasználati gyakorlattal. Teszik ezt úgy, hogy a kimutatható rezsimegtakarítások ellenére sem törődnek olyan kritikus jelenségekkel, mint például a közép- és hosszú távú munkavállalói mentális terhelés, ami a legerősebb kockázata a már másfél éve húzódó, bizonytalanságokkal terhes időszak hatásainak.
A hibrid – azaz részben home office, részben irodai – munkavégzés makrogazdasági hatásai és kockázatai ugyanúgy jelentkeznek majd – vélekedett az üzletember –, mint a mesterségesen gerjesztett, akár országhatárokon átnyúló távmunkagyakorlatoké.
Ez volt a kiindulási alapja annak a most induló, a jó gyakorlatokat kereső és bemutatni akaró versenynek, amelyhez szakmai partnerként az Europa Design a Lakberendezők Országos Szövetségét és a Magyar Távmunka Szövetséget is megnyerte. Keresik a legjobb home office gyakorlatot folytató cégeket, a legjobb tervezőt és a legjobb egyedi, ötletes megoldásokat is.
Azonban az ötletes és sikeres gyakorlati példák felkutatása mellett a home office és a távmunka kérdését, az egészséges és korszerű munkakörülmények biztosítását a jelenleginél nagyobb rendszerbe kellene beágyazni
– figyelmeztetett Feuertag Ottó. Az otthoni munkavégzés várhatóan nem tér vissza a pandémia előtti szintre, a munkaadók és munkavállalók által megtapasztalt előnyök miatt biztosan magasabb szinten stabilizálódik majd, ezért a kérdés a járvány lecsengése után még időszerűbb lesz, mint valaha.
Az új helyzet és az új típusú munkavállalói igények a megszokott gyakorlat átgondolására késztetik a vállalatokat.
Amikor az éves fluktuáció a magyar cégeknél átlagosan 25 százalékos, nem kérdés, hogy érdemes költeni a munkaerő megtartására.
Feuertag Ottó példaként említette az egyik IT-szektorbeli ügyfelüket, ahol – miután az egyre magasabb fizetéssel sem tudták leszorítani az elvándorlási rátát – rájöttek, hogy az irodai munkakörnyezeten kellene javítani. Az irodaház belső átalakításával vonzó, fiatalos, üde, jó hangulatú munkahelyet alakítottak ki, amelyről kiderült, hogy jó befektetés volt, mérséklődött az elvándorlás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.