Országosan tavaly rossz éve volt az újautók piacának – majdnem öt százalékkal kevesebb járművet helyeztek forgalomba, mint 2020-ban –, de ebben az üzletágban is lehetett előrelépni. A Toyota és BMW gépkocsikat forgalmazó Autófókusz Kft. például nem csak hogy nem érezte meg a járvány negatív hatásait a forgalomban, hanem még növelni is tudta árbevételét.
A Szombathelyen és Zalaegerszegen működő vállalkozás évi többmilliárdos forgalmat bonyolít, ami 2020-ban – az első járványévben – több, mint húsz százalékkal növekedett, és a tavalyi összesítés szerint ezt a magasabb szintet a begyűrűző szállítási nehézségek ellenére is sikerült fenntartani – mondta Cseri József ügyvezető. A sikerben szerepet játszott a cég kínálatának, modellportfóliójának összetétele is. Tudjuk, hogy a járvány sok autógyárat leállásokra kényszerített, aztán pedig az alapanyaghiány és a szállítási nehézségek akadályozták a termelést. Az általunk forgalmazott márkák irányítási hatékonysága a gyártási és logisztikai folyamatok tekintetében is jól vizsgázott, így – bár kihívásokkal mi is szembesültünk – a versenytársakhoz viszonyítottan mégis szerencsésnek mondhatjuk magunkat – mondta az üzletember. Ugyanakkor a szállítási idők érzékelhetően minden márka esetében meghosszabbodtak.
A konszolidáció előreláthatóan lassú lesz, 2022-ben a piac várhatóan még nem tér vissza a régi kerékvágásba
– jövendölte Cseri József.
Az autóárak a nyersanyagköltségek emelkedése és a kínálat szűkülése miatt már tavaly is emelkedtek, és idén ugyanezek a tényezők határozzák meg őket, illetve az is, hogy megmarad-e a forint az utóbbi két évben tapasztalt szinteken: az erősebb forint természetszerűen csökkentené a nyomást az importőrökön, hogy árat emeljenek. Az újautó forgalmazást illetően jelenleg inkább keresleti, mintsem kínálati piacról beszélhetünk, e tekintetben a magánvásárlók vásárlási hajlandósága jelenti a szűk keresztmetszetet. A meglódult inflációt várakozásuk szerint legalább részben ellensúlyozza a bérek emelkedése. Az átlagkeresetet illetően Vas megye nem kiemelkedő, de a jobb megyék közé tartozik, a vásárlóerőt befolyásolja, hogy sokan járnak át dolgozni a szomszédos Ausztriába. Ennek a hatása azonban nehezen felmérhető, hiszen ők már nem feltétlenül itthon költik el a jövedelmük egy részét, legalábbis ami a napi fogyasztási cikkeket illeti – tette hozzá az ügyvezető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.