Egy friss kutatás szerint a 25 éven aluli munkavállalók egyharmada tervezi, hogy munkahelyet vált az őket érintő személyijövedelemadó- (szja) mentesség hatására, de a 25 éven felüliek negyedében is felmerült már a munkahelyváltás gondolata az elmúlt hónapokban. A legtöbb fiatal élelmiszerre és rezsire költi a január 1-je óta keletkezett többletjövedelmét, és tízből kilenc válaszadó határozottan érzi az szja-mentesség pozitív eredményeit. A munkáltatók csaknem kétharmadának még kérdéses a változások hosszú távú hatása, de egyelőre kivárnak. A DreamJo.bs annak járt utána, hogy mik a tapasztalatok a 25 éven aluliak számára bevezetett szja-mentesség kapcsán a gyakorlatban, mutatjuk a kutatás eredményeit.
A 25 év alatti fiatalok idén január 1-jétől új adóalap-kedvezményt vehetnek igénybe, amelynek értelmében nem kell személyi jövedelemadót fizetniük meghatározott mértékig az összevont adóalapba tartozó, a törvényben meghatározott jövedelmeik után.
Mindez pedig azt jelenti, hogy február elején már több tízezer forinttal magasabb fizetés érkezhetett azoknak a fiataloknak a számlájára, akik 25 év alatti munkavállalóként adómentességet élveznek. Bár még korai lenne hosszú távú következtetéseket levonni az elmúlt hónapok alapján, a DreamJo.bs új generációs állásportál saját kutatásában kérdezte az érintetteket, hogy mik az eddigi tapasztalatok, és mire számítanak a szakemberek, valamint a munkavállalók a téma kapcsán.
A munkáltatók nagy része egyelőre a kivárás mellett döntött. A megkérdezettek csaknem kétharmada mondta azt, még kérdéses számukra, hogy milyen változásokat hoz majd a 25 éven aluliak szja-mentessége. Közel egyharmaduk viszont már most pozitívan értékeli az intézkedéseket, azok száma pedig marginális, akik negatív változásnak éreznék a bevezetett szabályozást. Érdekes, hogy tízből nyolc vállalat úgy nyilatkozott, hogy az új szabályozás bevezetése nem befolyásolja a 25 éven aluliak foglalkoztatását, vagyis nem terveznek több 25 éven aluli munkavállalót alkalmazni.
A 25 év alatti válaszadók közül tízből heten úgy látják, a munkáltatójuk eddig nem változtatott a bérezésen a bevezetett szabályozás hatására, és minden kolléga bruttó bére változatlan maradt.
Marginális azoknak a száma, ahol a 25 éven aluliak bruttó bérét csökkentették, és azok száma is elenyésző, ahol már most kompenzálják a 25 éves korukat betöltőket.
A kutatásból kiderült, hogy a bérfeszültségek csökkentése kapcsán a megkérdezett munkáltatók 70 százaléka nem tervez lépni. Pedig a probléma valós, hiszen, míg a 25 éven aluli válaszadóknak egyharmada érezte már, hogy bérfeszültség keletkezett a 25 éven aluliak és 25 éven felüliek között, a 25 éven felüliek kétharmada észlelte eddig az új szabályozásból adódó bérfeszültségeket.
A felmérés alapján a mentességet nem élvezők csaknem negyedében már felmerült, hogy munkahelyet vált az új szabályozások hatására. Van, aki azért, mert nem érzi korrektnek a munkáltatója eljárását a témában, van, aki pedig úgy érzi, máshol jobban megbecsülnék. A 25 éven aluliaknál is aktívabbá vált a munkahelykeresés gondolata a korábbiakhoz képest, hiszen a válaszadók egyharmada érzi úgy, hogy szívesen pályázna meg egy új pozíciót, mivel több lehetőséget érez a szabályozásoknak köszönhetően a piacon.
Érdekes kérdés, hogy mire költik a 25 éven aluliak az szja-mentességből adódó többletjövedelmüket. A legtöbben (40 százalék) élelmiszerre és rezsire szánják a pénzt, ezt követi a tanulás és fejlődés (20), valamint a szórakozás (20). Vannak, akik befektetést, illetve megtakarítást terveznek (10 százalék) és az utazás és az albérlet fizetése is felmerült a válaszadók körében.
Bár a hosszú távú következtetéseknek még nincs helye, az biztos, hogy a mentesség nagyban hozzájárul a 25 éven aluliak életminőségének javulásához, mivel alig több mint 10-ből 1 megkérdezett nyilatkozott úgy, hogy nem érez számottevő különbséget az eddigi anyagi lehetőségeihez képest. A válaszadók csaknem felének viszont nagymértékben segíti a megélhetését az szja-mentesség, a többi megkérdezett pedig kismértékben, de határozottan érzi a pozitív változást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.