A Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg az autópályák építésének és karbantartásának koncessziós jogát a következő 35 évre – az eljárás eredményét Rogán Antal jelentette be pénteken egy háttérbeszélgetésen. A Miniszterelnöki Kabinetiroda minisztere ismertette, hogy a két szakaszos, nyílt uniós tenderre összesen három ajánlat érkezett be: a Themis mellett a Dömper Kft. és a Strabag-Colas konzorcium is pályázott. Utóbbi egy osztrák versenyjogi vizsgálat miatt végül visszalépett.
A győztes koncesszortól a kiíró elvárja, hogy 2032-ig 317 kilométer új utat építsen meg, de szintén az első tíz évben 265 kilométer hosszan sávbővítést is előírtak.
Emellett a nyertes feladata mintegy 1600 kilométer úthálózat karbantartása és üzemeltetése is. Ez tovább bővülhet 381 kilométernyi úthálózattal, ha a 2031-et követően, amikor lejár az M5-M6 koncessziója, a Themis kezelésébe kerülnek ezek a szakaszok is. Erről a nyertes dönt majd. Kiderült az is, hogy a Magyar Közút kezelő eszközállományának egy részét a Themis várhatóan átveszi az államtól.
Az útfejlesztések nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházásnak minősülnek. A kormány konkrét tervvel rendelkezik arról, hol történhetnek meg a beruházások. Így például sávbővítés történik az M1-es vonalán a Bicske-Komárom-Tatabánya szakaszon, az M7-en Székesfehér- Szabadbattyán-Balatonvilágosnál, az M3-on Gödöllő-Bag-Kerekharaszt-Hatvan-Gyöngyöst érintően, az M81-en pedig a Mór-Bodajk-Székesfehérvár-Sárbogárd szakaszon. Szintén terv, hogy az M3-as elérje az ország keleti határát.
Rogan Antal azzal indokolta a koncessziót, hogy
a soron következő uniós ciklusban csak alig, vagy egyáltalán nem áll rendelkezésre közösségi forrás útépítésekre.
Mivel a kormánynak változatlanul célja, hogy minden autópálya elérjen az országhatárokig, illetve, hogy bármelyik településről 30 perc alatt megközelíthető legyen egy sztrádaszakasz, szükségessé vált a finanszírozás kérdésének rendezése. Vagy központi forrásokat csoportosítanak át, de ez emelné az államadósság szintjét, vagy pedig bevonják a piacot koncessziós rendszerben, ami egyébként nem ritka Európában.
A kabinet ez utóbbit találta megfelelőnek, már csak azért is, mert
a sztrádaépítésekhez a következő tíz évre szükséges források egyszerre nem adottak a büdzsében. Így viszont a finanszírozás terhe a piaci szereplő vállát nyomja, jelen esetben a Themisét. Fontos, hogy egyetlen kilométernyi sztráda sem kerül a koncesszor tulajdonába, az mindvégig az államé marad.
Az állam úgy nevezett rendelkezésre állási díjat (rád) fizet a koncesszornak, ami egy évre és egy kilométerre vetítve 96,2 millió forint. Ez volt a legjobb ár-érték arányú ajánlat, illetve a Themis konzorciumának pályázata minden követelménynek megfelelt. A rád kifizetése havi alapon történik. A kiadást az útdíjbevételeknek, tehát a teherforgalomtól beszedett e-útdíjaknak kell fedezniük. A személyautók által fizetett e-matrica díjak nem tartoznak bele a konstrukcióba. A becslések szerint az útdíjbevételek bőséggel fedezik majd ezeket a költségeket.
Mától veszi kezdetét a tíz napos szerződési moratórium, ezt követően történhet meg a megállapodás aláírása a felek részéről. A teljes átadás-átvétel legkésőbb jövő év elejére mehet végbe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.