„Miközben főiskolai és közgazdász, illetve marketingközgazdász egyetemi diplomát szereztem, az egész szakmai pályafutásom a szállodaiparhoz és szülővárosomhoz, Balatonfüredhez köt. Sok évvel ezelőtt a Danubius Hotels balatoni szállodáinak – a füredi Annabella és Marina, valamint a keszthelyi Helikon – értékesítési és marketingigazgatója voltam, ami akkor egyedülálló kínálatot jelentett a magyar tenger partján. Amikor Balatonfüred Város Önkormányzata 2005-ben pályázatot hirdetett a vízparton álló egykori hajógyári hangárok helyén kialakítandó turisztikai célú beruházás megvalósítására, a férjemmel a családi szálloda megépítése mellett döntöttünk. Az ő elképzelése alapján a mai Hotel Golden Lake Resort 2,5 milliárdos projektjének megvalósításánál egyedi megoldást alkalmaztunk. A banki finanszírozás mellett meghatározó hányadot képviselt a mediterrán hangulatú komplexumban kialakítandó üzletek és apartmanlakások értékesítése” – magyarázta Rádóczy Andrea a Figyelőnek.
Mivel olyan tervet kellett benyújtaniuk, amely nem zárja el a vízparttól a nagyközönséget, a 65 szobás wellness- és konferenciahotel, valamint a 40 apartman mellett egy vízparti korzót alakítottak ki 27 kereskedelmi és vendéglátó egységgel, illetve az 52 férőhelyes jachtkikötővel. Ez a beruházás akkoriban egyedülálló városrészt hozott létre a Zákonyi sétánynál. Emellett a folyamatosan fejlődő Füred vonzerejére is építő 365 napos szállodai üzemelésük unikumnak számított az abban az időben átlagosan három hónapos attrakciónak számító Balatonnál.
A hétköznapitól eltérő üzleti megközelítésre később is szükség volt, mert a 2008-as gazdasági válság nagy károkat okozott a turizmusnak. Hatására nemcsak a hazai és a külföldi vendégek maradtak el egyik napról a másikra, hanem a szálloda euróalapú hitelének törlesztőrészlete is többszörösére ugrott.
Rádóczy Andrea úgy véli, az árleverő kuponozás elterjedésének és a nagy hotelbezárásoknak az időszakában – amikor a legenda szerint a bedőlt kölcsönök miatt a legnagyobb szállodaportfóliója egy nagybanknak volt – a hotelük azért maradt a túlélők között, mert nemcsak hittek benne, hanem tettek is azért, hogy megmaradjon, amit felépítettek. Egy hatékony üzemelési modellt kialakítva a heti, sőt napi bevétel-költség újratervezés mellett igyekeztek elkerülni az árversenyt és az akkoriban divatos üdülésijog-értékesítést.
„A helyzet azért is jelentett kihívást, mert miközben a régi, nagy balatoni szállodák még mindig legfeljebb öt-hat hónapot tartottak nyitva, nekünk az egész éves üzemeléshez folyamatos beruházásokkal, programokkal, új attrakciókkal kellett me-ggyőzni a vendéget arról, hogy a magyar tenger igenis négy évszakos úti cél, és a főszezonon kívül is megéri visszatérni hozzánk. A feladat összetettsége a marketingkommunikációban is megjelent, hiszen korábban a nagy nemzetközi turisztikai vásárokon már megtapasztaltam, hogy miközben mi fontos szereplőnek érezzük magunkat itthon, addig a világ turisztikai térképén vagy akár csak Európában is apró pontnak számítunk a kínálatunkkal.”
Rádóczy Andrea úgy látja, hogy a 2008-as válság idején szerzett tapasztalatai a járványhoz kapcsolódó bezárások és a bevételkiesés idején is elengedhetetlenek voltak ahhoz, hogy 2020, majd 2021 nyarán is sikeresen újra tudjanak nyitni. A legfontosabbnak azt tartja, hogy a legnehezebb időben is kitartottak, és az állami támogatásokat is felhasználva mindent megtettek azért, hogy minél több munkahelyet megmentsenek és minél több munkatársban tartsák a lelket. A tavalyi újranyitás ennek ellenére új helyzetet teremtett, mert a korábban is emelkedő bérek is kevésnek bizonyultak ahhoz, hogy az egész országban ne alakuljon ki szakemberhiány.
Régióvezetőként is azt tapasztalom, hogy a balatoni főszezon legnagyobb kockázatát az idén a munkaerőhiány jelenti. Mivel a Covid időszakában a korábbinál is több hazai vendég kedvelte meg a balatoni régiót, ennek eredményeként 2022-ben is kiemelkedő érdeklődésre számíthatunk a nyáron
– nyilatkozott a szakértő.
Hozzátette, hogy a szükséges áremeléseket egyelőre a piac tolerálja, ám ennek egyetlen szépséghibája, hogy alig fedezi az energia-, a bér- és a fizetéssel járó egyéb járulékos költségek – az állandó toborzás, a lakhatás és az egyéb kiadások – növekedését. A legkomolyabb probléma azonban az egész ágazatot sújtó szakemberhiány, amely a szezonális üzletek megnyitásával olyan mértékűvé válik, amely már a szolgáltatás színvonalát veszélyezteti a főszezonban.
Ma már nemcsak arról beszélünk, hogy kevés a jó szakember, hanem arról, hogy képzetlen munkaerőt is szinte lehetetlen találni a turizmus területére. A pandémia idején a pályaelhagyók a vártnál többen voltak, és csak részben tértek vissza. A munkaerőpiacra újonnan belépők száma pedig elenyésző, ám látunk jó példákat több szakmai szervezetnél. Ilyen az MSZÉSZ által indított Év Fiatal Szállodása pályázat, amely a tudás-alapú, magas szintű elismerésre lehet jó példa a pályakezdők számára.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.