Július elsejétől megváltoznak a magyar rendszámok, a Technológiai és Ipari Minisztérium Facebook-bejegyzésben gyűjtötte össze a legfontosabb tudnivalókat az újfajta hatósági jelzésről.
Milyen karakterből állnak az új típusú rendszámok?
Az újfajta rendszámtáblákon kétszer két betű és három számjegy lesz. A első két betű és a második két betű között új elemként megjelenik majd Magyarország címere, mellette pedig az európai zászlót jelképező kék mezőben tizenkét sárga csillag lesz látható fehér H betű jelzéssel. A rendszámtábla betűjelei helyén ékezetes magánhangzók, illetve a cs, gy, ly, ny, sz, ty, zs betűkombinációk nem állhatnak, a számjegyek helyén 001-től 999-ig terjedő érték szerepelhet.
Emellett egyszerűsödnek az ideiglenes rendszámtáblák, az eddigi „E”, „M”, „P”, „SP” és „Z” betűjelűek helyett egységesen „I” betűjelűeket adnak majd ki. A taxik a jövőben TX, a Magyar Honvédség járművei HA, a rendőrség járművei RA, az Országos Mentőszolgálat járművei MA, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal járművei NA, a büntetés-végrehajtási szervezet járművei pedig BA betűjelű rendszámtáblákkal közlekedhetnek.
Mi indokolja a módosítást?
A három betűs rendszámok, amelyeket 1990 nyarán vezettek be, legfeljebb néhány éven belül kifutottak volna, ezért volt indokolt az újítás.
Ha a jelenlegi típusból három évtized alatt kifutott a teljes készlet, nem kell hasonlóan rövid időn belül újabb változással számolnunk?
Az új rendszámstruktúra kialakításának elsődleges szempontja az volt, hogy tartósan garantálja a gépjárművek hatósági jelzéssel való ellátását. Az új autók forgalomba helyezésének évente néhány százezres üteme mellett a négybetűs változat egyes számítások szerint több száz évre elegendő lehetne. E becslésnél jelentősen rövidebb időtávon belül sejthető változás abban, hogy milyen járművekkel közlekednek az emberek, szükség lesz-e egyáltalán tábla formátumú hatósági jelzésekre.
Mennyi utánajárást igényel majd a rendszámtáblák lecserélése?
Az új rendszámtáblákat felmenő rendszerben vezetik be, azokból július elsejétől a Magyarországon újonnan forgalomba helyezett járművek kapnak.
A már használatban lévő hatósági jelzéseket nem kell új táblákra cserélni, azokkal a továbbiakban is lehet közlekedni.
Az intézkedés miatt tehát senki nem kényszerül felesleges utánajárásra, az egyébként is indokoltnál több ügyintézésre. Kérelemre lesz lehetőség a három betű három számos rendszámtáblával ellátott járművek átrendszámozására, de az nem kötelező.
A színes változatokkal is találkozhatunk még új autókon?
Természetesen, a környezetkímélő járművek változatlanul világoszöld alapszínű rendszámtáblát kaphatnak, a taxiké sárga marad, és a kerékpárszállítókra szerelhető, harmadik, szürke rendszámtábla is igényelhető lesz az új verzióból.
A július elseje után elvesztett rendszámokat már új táblákkal pótolják majd?
Jellemzően igen. Ha csak egy darab rendszám veszett el első alkalommal, amely nem szóló motorkerékpáré vagy pótkocsié, akkor a megmaradt három betű három számos tábla párjának újbóli legyártására is lesz lehetőség. A kerékpárszállítók szürke rendszámának utángyártása korlátozás nélkül engedélyezhető.
Többe kerülnek majd az új formátumú rendszámtáblák?
Az új típusú rendszámtáblákért a megszokott összegeket kell fizetni,
a hatósági jelzések kiadásának tizenhárom éve változatlan költségei júliustól sem emelkednek.
Így egy pár rendszámtábla ára a továbbiakban is 8500 forint, egy darabé pedig 5500 forint lesz.
A jövőben is kérhetünk egyéni rendszámtáblákat?
Igen, az előírások változatlanul lehetővé teszik az egyénileg kiválasztott vagy egyedileg előállított rendszámtáblák engedélyezését.
Van mód a kinézett tábla lefoglalására már júniusban is?
Az új formátumú rendszámtáblák kiadásánál előzetes igénylésre nem ad lehetőséget a jogszabály.
Régóta napirendben van a segédmotoros kerékpárok rendszámosítása, ezt nem lehetett volna most meglépni?
A két- és háromkerekű segédmotoros kerékpárok hatósági nyilvántartásba vétele és jelzésekkel történő ellátása aránytalan költséget és bürokratikus terhet jelentene a járművek tulajdonosainak. A forgalomba helyezéshez kapcsolódó műszaki vizsgálat és a rendszámkiadás a jármű műszaki jellemzőitől függően, nagyságrendileg legalább 20 ezer forintba, de akár annak többszörösébe is kerülhetne. A használatban lévő segédmotoros kerékpárok jelentős részének piaci értéke ennél alacsonyabb, így sok esetben előfordulhatna, hogy drágább lenne a rendszámtábla megszerzése, mint maga a jármű. Szintén komoly nehézséget okozhatna a már meglévő segédmotoros kerékpárok tulajdonjogának igazolása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.