Az előttünk álló időszakra is jelentős mértékű inflációt vár a hazai lakosság, egyes termékcsoportoknál akár 20 százalékot is meghaladó drágulás mellett – derül ki a Cetelem 2022 májusában, saját ügyfelei körében készített kutatásából, amit mai sajtótájékoztatójukon mutattak be a pénzügyi szolgáltató vezetői. Szabó Péter, a Magyar Cetelem Bank vezérigazgatója szerint a háztartások leginkább az élelmiszereknél és az építőanyagoknál várnak kiugró mértékű áremelkedést.
A megkérdezettek 65 százaléka érzékelte úgy, hogy negatívan érintette az infláció – ezen belül 15 százalékot különösen erősen –, és mindössze öt százalék volt azok aránya, akik nem érzékeltek különösebb hatást.
A kutatás eredményei szerint a megkérdezettek nagy többsége – nagyjából 80 százaléka – kevesebbet tervez költeni, azért, hogy tompítsa az infláció hatásait, elsősorban az élelmiszereknél és a higiéniai termékeknél faragva a kiadásokon. Figyelemre méltó, hogy a válaszadók 24 százaléka úgy nyilatkozott, hogy többet is dolgozik a drágulás hatásainak csökkentése érdekében, 12 százalékuknak pedig már hozzá is kellett nyúlni a megtakarításaihoz. A megkérdezettek öt százaléka jelezte, hogy a munkáltatója már próbált a jövedelem emelésével enyhíteni az infláció hatásain.
Ami a háború hatásait illeti, a Cetelem ügyfeleinek 65 százaléka arról számolt be, hogy nem változtatott különösebben a fogyasztási szokásain a fegyveres konfliktus következtében. A válaszadók egyötöde viszont jelezte, hogy a háború nyomán kialakult bizonytalanság miatt lemond egy jelentősebb beruházásáról. További kilenc százalék a megtakarításait növeli a háború hatására, és nagyjából ugyanekkora azoknak az aránya is, akik elkezdtek felhalmozni egyes fogyasztási javakat.
A tizenöt európai országra kiterjedő, még novemberben – tehát a háború előtt – készült Cetelem Körkép felmérés adatai szerint a megkérdezettek többsége a 2021-es gazdasági bővülést követően erre az évre is növekedést vár: ebből a szempontból kiemelkedett például Lengyelország és Magyarország, ahol az átlaghoz képest kiugró mértékű GDP-bővülést várnak.
A saját ország helyzetének megítélése is jelentős mértékben javult a vizsgált országok összességében: a tízpontos skálán 5,4-es értéket mutatott az átlag, ami amellett, hogy jelentős, 0,7 pontos emelkedést jelent az egy évvel korábbihoz képest, egyben az elmúlt tizenöt év legjobb eredménye is. Magyarországon 4,6 pontos eredményt hozott a felmérés, ami szintén az elmúlt másfél évtized legjobb adata. A saját helyzetüket illetően – amely mindig jobb képet mutat az adott országénál – szintén optimistábbak lettek a megkérdezettek: a felmérésben részt vevő országok átlaga 0,5 ponttal, 6,2-re nőtt, miközben Magyarországon 5,1 pontot mutatott az eredmény. (Utóbbi egyébként nem számít kiugróan alacsonynak.)
Ami a költéseket és a megtakarításokat illeti, az összes megkérdezetten belül 34-ről 41 százalékra ugrott azoknak az aránya, akik a következő egy évben többet költenének.
A magyaroknál a 2021 novemberéig számított egy év alatt 22-ről 24 százalékra nőtt ez az arány, aminek az is magyarázata lehet, hogy a költési kedvnél a magyarok jellemzően jóval visszafogottabbak az átlagnál. Az európai fogyasztók megtakarítási kedve ugyanakkor nem nőtt a 2020 második felében mérthez képest – 54 százalék körül stagnált a többet megtakarítani szándékozók aránya, Magyarországon pedig még csökkent is az arány.
A novemberi felmérésből ugyanakkor az is látszik – hangzott el –, hogy az infláció előszele már jelen volt Európában: Magyarországon például a megkérdezettek 46 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a vásárlóereje csökkent az elmúlt időszakban. Az is igaz ugyanakkor, hogy a magyarok 20 százaléka arról számolt be, hogy a vásárlóerejének az emelkedését érzékeli.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.