Az 1970-es évek óta egyre intenzívebben foglalkoztatja mind a tudományos, mind a vállalati szférát az, hogy fenntartható-e a mai világunk. A szakértői válasz a kérdésre egyértelműen nem, s az ennek hatására megfogalmazott klímacélok alaposan átírják az üzleti fenntarthatóság kérdéseit is. Ha ugyanis a világban minden ugyanúgy zajlana, mint a múltban, az jelentősen növelné a bolygó átlaghőmérsékletét, ezzel pedig a világ GDP-jének akár a húsz százaléka is elveszhet. Egy vállalatvezetőnek ezért kétszer is át kell gondolnia, hogy az éghajlatváltozás miként érinti a portfólióját – vázolta röviden az ESG-szemlélet történetét Szabó István, a KPMG igazgatója, a CEE-régió fenntarthatósági vezetője, aki szerint az ESG újdonsága abban áll, hogy egy társaságnak egyszerre kell mindhárom – a környezeti, a társadalmi és a vállalatirányítási – dimenzióban jól teljesítenie, ellenkező esetben nem lesz az elit klubnak a része.
Az ESG tehát egyre fontosabbá válik, amit az is alátámaszt, hogy a közelmúltban meginterjúvolt vállalatvezetők több mint harminc százaléka nyilatkozott úgy: a bevételeinek legalább tíz százalékát szeretné fenntarthatósági célokra fordítani. Rakó Ágnes, a KPMG ESG-partnere emellett arra a trendre is felhívta a figyelmet, hogy a piaci szereplők egyre jobban értékelik azokat a befektetési formákat, amelyek környezetvédelmi célokért valósulnak meg. Sőt, az Egyesült Államokban és az Európai Unióban egyaránt kialakulóban vannak azok a jogszabályi keretek, amelyek kötelezővé teszik az ESG-paraméterek mérését. A KPMG-nek – ahol ma már külön munkacsoport foglalkozik a fenntarthatósággal kapcsolatos ügyféligények kiszolgálásával – az a tapasztalata, hogy Magyarországon is egyre nagyobb azoknak a cégeknek az aránya, ahol kötelező válik valamifajta riport készítése ezekről a számokról.
Az pedig nagyon nem mindegy, hogy e mutatók alapján milyen kép rajzolódik ki. Mint arra Wieder Gergő – a KPMG szenior menedzsere a pénzügyi kockázatkezelés és az ESG-tanácsadás területén – rámutatott: azoknak a cégeknek, amelyeknek a fenntarthatósági pontszámaik jobbak, rendszerint az adózás előtti eredményük is sokkal stabilabb, vagyis kisebb a volatilitásuk, és ezt a befektetők is jobban preferálják, a pénzügyi szektor is jobban szereti őket finanszírozni, ráadásul ehhez egyre több a rendelkezésre álló instrumentum, például zöldhitelek, -kötvények formájában. Az már-már evidenciának tekinthető, hogy a bankok szintén rákényszerülnek a fenntarthatósági kockázatok felmérésére, hiszen alapvető érdekük megvizsgálni, hogy egy-egy általuk finanszírozott beruházásnak egy-két évtized múlva milyen lesz a pozíciója.
A kockázatok természetesen az ESG esetében sem mellékesek. Az egyik legnagyobb rizikót az úgynevezett greenwashing, azaz a „zöldre festés” jelenti, vagyis amikor a vállalatok kicsit többet szeretnének mondani magukról a környezetvédelmi munkásságukat illetően, mint amit valójában tesznek. Ezért a szakértők egyetértenek abban, hogy többek közt a fogyasztóvédelemnek is erőteljesen fejlődnie kell ezen a téren. Nem lehet ugyanis szó nélkül elmenni például amellett, ha egy brosúrára azt írják rá, hogy a kínált befektetés teljesen zöld, miközben a valóságban erről szó sincs.
Nyilván az ukrajnai háborúnak a klímacélokra gyakorolt hatásától sem lehet eltekinteni, de a KPMG szakemberei alapvetően optimisták a kérdésben. Úgy látják ugyanis, hogy mivel a fenntarthatósági tervek hosszú távra szólnak, és évtizedes távlatban alapozzák meg a jövőt, összességében nem fognak sérülni a környezetvédelmi célok.
És persze a forrásigény sem utolsó: ahhoz, hogy Magyarország 2050-ig elérje a szén-dioxid-semlegességet, 50 ezer milliárd forintot kell befektetni. Uniós szinten ugyanezt a célt mintegy 28 ezer milliárd euróval lehetne elérni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.