Pénzügyi személyiségünk mozgatórugóinak megismeréséhez nyújtanak segítséget a Pénziránytű Alapítvány személyiségtesztjei, melyeket eddig már közel 50 ezer felnőtt, valamint középiskolás és felső tagozatos diák töltött ki. A magyar viszonylatban egyedülállóan magas számú minta feldolgozásával frissen elkészült kutatás mindhárom korosztályban meghatározta a válaszolók pénzügyi személyiségprofiljait. Ezek alapján kiderült, mely csoportok pénzügyi magatartása alkalmazkodik legjobban a válság kihívásaihoz, és kikre kell különös gonddal odafigyelni.
A felnőtteknél nyolc jól elkülöníthető személyiségcsoportot azonosítottak a kutatás során:
a három legnagyobb szegmens, a Szorgalmas beosztók, a Reagálók és a Rend értéket teremt csoport tagjai összesen a válaszadók 45 százalékát teszik ki, és az ő pénzügyi stratégiáik a legválságállóbbak.
A Költekezők, a Kiegyensúlyozottak és az Egyszer hopp, másszor kopp csoportba tartozik a tesztet kitöltők 33 százaléka. Tagjaik kis odafigyeléssel, szokásaik megváltoztatásával képesek akár válság idején is megtartani a családi költségvetés egyensúlyát. A Pénznyelők és a Kispénzű sérülékenyek azonban sem pénzügyi tudással, sem megfelelő attitűddel, sem megküzdési stratégiával nem rendelkeznek. Válság idején e két utóbbi – a válaszadók 22 százalékát kitevő – csoport tagjai a legveszélyeztetettebbek.
A középiskolások esetében a kutatás összesen hét, míg az általános iskolásoknál négy jól elkülöníthető személyiségtípust azonosított. Az eddigi eredmények elemzése rávilágít arra is, hogy az iskolai pénzügyi nevelőmunka hatására a diákok gyakran tudatosabban gondolkodnak a mindennapi pénzügyekről, mint a felnőttek. A felső tagozatos, de különösen a középiskolás korosztály a feltételezettnél magasabb szintű pénzkezelési képességekkel, kiforrott pénzügyi szokásokkal rendelkezik. Ám az általános iskolás korosztály a felnőttekhez képest különösen ki van téve a fogyasztásra ösztönző csábításoknak.
A három korosztály számára készült pénzügyi személyiségtesztek egyedülállók abban a tekintetben, hogy nem csak a tudományos kutatás szempontjából szolgálnak értékes eredményekkel. A mindennapi élethelyzetekre szabott kérdéseket tartalmazó tesztek a pénzügyi önismeret fejlesztéséhez és a megfelelő pénzügyi stratégia kidolgozásához nyújtanak kiváló segítséget.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.