BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A pénzzel bánni tízből kilenc diák meg akar tanulni

Több mint félmillió kiadvány segíti az iskolákban a pénzügyi nevelést a mostani tanévben – közölte a programokat levezénylő Pénziránytű Alapítvány a VG érdeklődésére.

Lassan másfél évtizede kezdődött meg Magyarországon a közoktatásban tanuló diákok pénzügyi tudatosságának, ismereteinek fejlesztése, amire különösen nagy szükség van. Hiszen ha például a 2000-es években, a devizahitelek felvételekor az ügyfelek pontosan tudták volna, milyen árfolyamkockázatokkal jár ez a fajta eladósodás, könnyen lehet, hogy jóval kisebb társadalmi kört érintett volna néhány évvel később a törlesztőrészletek egekbe szökése.

VARGA Mihály; SZENT JÓZSEF
Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Gazdasági és pénzügyi nevelés

A Pénziránytű Alapítvány 2008 szeptemberében jött létre – alapítói a Magyar Nemzeti Bank (MNB), a Magyar Bankszövetség és a Diákhitel Központ Zrt. –, hogy a pénzügyi tudatosságot fejlesztő – elsősorban iskolai – programokat dolgozzon ki és valósítson meg. Ezek közé tartoznak például a különféle tananyagfejlesztések, az iskolahálózati programok, a tanárképzések és más élménypedagógiai módszerek.

A VG megkeresésére közölték: a bő egy hónapja tartó 2022–2023-as tanévben az alapítvány 570 ezer ingyenes kiadványa segíti az iskolai pénzügyi nevelést, 

2016 óta pedig – az MNB támogatásával – már közel kétmillió térítésmentes tankönyv, munkafüzet járult hozzá a diákok pénzügyi tudatosságának a fejlesztéshez. 

Ma már az elsőtől a tizenkettedik évfolyamig minden korosztálynak van lehetősége gyakorlati pénzügyi ismereteket szerezni a Pénziránytű tankönyveinek, digitális tananyagainak, játékainak segítségével.

Több tízezer tanárt és diákot érnek el

A Pénziránytű Iskolahálózat keretében 450 a pénzügyi nevelés iránt elkötelezett iskola potenciálisan mintegy 24 ezer pedagógusát és több mint 230 ezer tanulóját éri el és támogatja az alapítvány. A mostani tanévben országszerte kilenc helyszínen alakítottak ki Pénzügyi Tudás Otthona tantermeket a bázisiskolákban, például a BGSZC Keleti Károly Közgazdasági Technikumban, Kőbányán.

Meggyőződésünk, hogy az edutainment, azaz a szórakozva oktató, gyakorlatias tudásátadás a leghatékonyabb a 21. században. Ennek szellemében az iskolák által idén összesen 60 ezer példányban megrendelt akkreditált általános és középiskolai tankönyveink, a Küldetések a pénz világában, valamint az Iránytű a pénzügyekhez – a köznevelésben elsőként – kiterjesztettvalóság-, azaz AR-megoldásokkal teszik élvezetessé a tanulást. Tankönyveink mellett a pénzügyi ismeretek iskolai integrálását segítik az intézményekbe összesen több mint félmillió példányban eljuttatott tantárgyi munkafüzetek és kiadványok

– tájékoztatott az alapítvány. A tanév elején minden középiskolába megérkeztek a Számoljunk a befektetéssel, valamint a Történelem és pénzügyek munkafüzetek, az általános iskolások pénzügyi neveléséhez pedig a pénzügyi feladatokkal kiegészített matematika és környezetismeret munkafüzetek járulnak hozzá. De nem csak az iskolákban használhatók az alapítvány különféle módszertani megoldásai: otthonról is elérhető például az e-learning portál, több mint száz oktatóanimáció, a Pénzügyi Hősképző, az Értem a pénzem és a Zöldiránytű mobilapplikáció, közel 160 pénzügyi matematikai okosfeladat, egy szabadtéri pénzügyi kalandjáték, a MoneyGo, valamint a pénzügyi döntések játéka, a MoneySim szimuláció.

Már kisiskoláskorban érdemes elkezdeni

Célunk elsősorban a gyakorlatias, mindennapi pénzügyi ismeretek átadása még azelőtt, hogy a fiatalok élesben szembesülnének pénzügyi döntéseik következményeivel

– hangsúlyozták. Igyekeznek minden korosztálynak átadni a szükséges ismereteket, amire komoly igény mutatkozik, hiszen kutatásaik szerint tízből kilenc diák igényli, hogy az iskolában kaphasson mindennapi pénzügyi ismereteket.

  • Már kisiskoláskorban érdemes megismertetni a gyerekeket a pénz szerepével, a pénz és a munka összefüggésével, a tervezés és a megtakarítások fontosságával.
  • A felső tagozatosok szívesen fogadják a megtakarítással, a pénz beosztásával kapcsolatos hasznos információkat. Megtanulhatnak költségvetést készíteni, pénzügyi döntéseikben céljaiknak megfelelően választani, felkészülhetnek a bankszámla-, bankkártyaválasztásra.
  • A középiskolások emellett diákmunkával, ösztöndíjjal akár saját jövedelemre is szert tehetnek, ezért számukra már a mindennapi élet részévé válnak ezek a kérdések. Ők a hosszabb távú tervezésre, az öngondoskodás alapjaira, a hitelek – például a diákhitel – nyújtotta lehetőségekre és a pénz gyarapításának, befektetésének kulisszatitkaira is nyitottak. Sőt, nemcsak a munkaerőpiacon fontos adózási ismeretekre, hanem akár a vállalkozás alapításával kapcsolatos ismeretekre is szükségük lehet.

Pedagógusképzés

A tanulókhoz hasonlóan a pedagógusok képzésére szintén nagy hangsúlyt fektet az alapítvány, hiszen 

a tanárok pénzügyi tudatosságát felmérő 2021-es számvevőszéki kutatás eredményei szerint több mint 90 százalékuk fontosnak tartja a pénzügyi nevelést.

A felmérés eredményei azonban rámutattak arra is, hogy a tanárok pénzügyi tudatosságának szintje jelentősen összefügg azzal, hogy részt vettek-e pénzügyi szakmai és módszertani képzéseken. A Pénziránytű ezért már csaknem 3500 pedagógus szakmai és módszertani fejlődését támogatta.

A jövőbeli stratégiai irányok kijelölésére a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet módszertanán alapuló kutatások mellett ebben a tanévben reprezentatív felmérést végez az alapítvány a középiskolák körében, ahol a diákok pénzügyi tudását és attitűdjeit vizsgálják.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.