A közelgő minimálbér-tárgyalások előtt tette közzé számításait a Magyar Szakszervezeti Szövetség hétfőn, egyben felhívja a figyelmet arra, hogy a minimálbérek növekedése 2017 óta jelentősen elmaradt mind a nemzetgazdasági átlagbér növekedésétől, mind a versenyszféra és a közszféra béremelkedésétől.
Míg az átlagbérek az elmúlt hat év alatt összesen 96,1 százalékkal, a minimálbér csak 80,4 százalékkal nőtt. Ezért az elmúlt két évben a minimálbérnek az átlagbérhez viszonyított aránya tízéves mélypontra esett.
Az MSZSZ szerint azt is érdemes figyelembe venni, hogy az alacsony keresetű csoportokban a fogyasztási kosár több mint felét teszi ki az élelmiszer és a rezsi.
Ennek az idei emelkedését 23 százalékos minimálbér-emelés fedezte volna a számítások szerint, és ahhoz, hogy ez az arány ne nőjön tovább, 26 százalékos minimálbéremelésre lenne szükség.
Az érdekvédelmi szövetség elismeri, hogy a minimálbéremelés fedezetének kitermelése nehézségekbe ütközhet, ám arra is felhívja a figyelmet, hogy a KSH adatai szerint a minimálbéreseket foglalkoztató legtöbb ágazatban (mezőgazdaság, textilruházati ipar, építőipar, kiskereskedelem, szálloda-vendéglátás) a munkavállalói bérek, keresetek részesedése a hozzáadott értékből csökkent, a munkáltatók, tőketulajdonosok részesedése pedig nőtt.
Ezt részben a munkát terhelő adók, járulékok csökkenése is segítette.
Az MSZSZ szerint a minimálbérre elegendő bér kitermelésére képes vállalati szegmens segítésére több lehetőség is van, kezdve a munkaerő átképzésétől – ehhez a jelenleginél hosszabb álláskeresési idő és a jelenleginél magasabb szinten finanszírozott, hatékonyabb munkaügyi intézményrendszer szükséges – az átmeneti nehézségekkel küzdő cégek ideiglenes és célzott pénzügyi támogatásáig.
A legnagyobb nehézségekkel küzdő térségekben az is megoldás lehet, hogy költségvetési forrásokkal váltsák ki vagy azokból egészítsék ki a munkáltatót terhelő béremelést a legalsó bérkategóriákban – olvasható az MSZSZ közleményében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.