Lassan másfél évtizede kezdődött meg Magyarországon a közoktatásban tanuló diákok pénzügyi tudatosságának, ismereteinek fejlesztése, amire különösen nagy szükség van. Hiszen ha például a 2000-es években, a devizahitelek felvételekor az ügyfelek pontosan tudták volna, milyen árfolyamkockázatokkal jár ez a fajta eladósodás, könnyen lehet, hogy jóval kisebb társadalmi kört érintett volna néhány évvel később a törlesztőrészletek egekbe szökése.
A Pénziránytű Alapítvány 2008 szeptemberében jött létre – alapítói a Magyar Nemzeti Bank (MNB), a Magyar Bankszövetség és a Diákhitel Központ Zrt. –, hogy a pénzügyi tudatosságot fejlesztő – elsősorban iskolai – programokat dolgozzon ki és valósítson meg. Ezek közé tartoznak például a különféle tananyagfejlesztések, az iskolahálózati programok, a tanárképzések és más élménypedagógiai módszerek.
A VG megkeresésére közölték: a bő egy hónapja tartó 2022–2023-as tanévben az alapítvány 570 ezer ingyenes kiadványa segíti az iskolai pénzügyi nevelést,
2016 óta pedig – az MNB támogatásával – már közel kétmillió térítésmentes tankönyv, munkafüzet járult hozzá a diákok pénzügyi tudatosságának a fejlesztéshez.
Ma már az elsőtől a tizenkettedik évfolyamig minden korosztálynak van lehetősége gyakorlati pénzügyi ismereteket szerezni a Pénziránytű tankönyveinek, digitális tananyagainak, játékainak segítségével.
A Pénziránytű Iskolahálózat keretében 450 a pénzügyi nevelés iránt elkötelezett iskola potenciálisan mintegy 24 ezer pedagógusát és több mint 230 ezer tanulóját éri el és támogatja az alapítvány. A mostani tanévben országszerte kilenc helyszínen alakítottak ki Pénzügyi Tudás Otthona tantermeket a bázisiskolákban, például a BGSZC Keleti Károly Közgazdasági Technikumban, Kőbányán.
Meggyőződésünk, hogy az edutainment, azaz a szórakozva oktató, gyakorlatias tudásátadás a leghatékonyabb a 21. században. Ennek szellemében az iskolák által idén összesen 60 ezer példányban megrendelt akkreditált általános és középiskolai tankönyveink, a Küldetések a pénz világában, valamint az Iránytű a pénzügyekhez – a köznevelésben elsőként – kiterjesztettvalóság-, azaz AR-megoldásokkal teszik élvezetessé a tanulást. Tankönyveink mellett a pénzügyi ismeretek iskolai integrálását segítik az intézményekbe összesen több mint félmillió példányban eljuttatott tantárgyi munkafüzetek és kiadványok
– tájékoztatott az alapítvány. A tanév elején minden középiskolába megérkeztek a Számoljunk a befektetéssel, valamint a Történelem és pénzügyek munkafüzetek, az általános iskolások pénzügyi neveléséhez pedig a pénzügyi feladatokkal kiegészített matematika és környezetismeret munkafüzetek járulnak hozzá. De nem csak az iskolákban használhatók az alapítvány különféle módszertani megoldásai: otthonról is elérhető például az e-learning portál, több mint száz oktatóanimáció, a Pénzügyi Hősképző, az Értem a pénzem és a Zöldiránytű mobilapplikáció, közel 160 pénzügyi matematikai okosfeladat, egy szabadtéri pénzügyi kalandjáték, a MoneyGo, valamint a pénzügyi döntések játéka, a MoneySim szimuláció.
Célunk elsősorban a gyakorlatias, mindennapi pénzügyi ismeretek átadása még azelőtt, hogy a fiatalok élesben szembesülnének pénzügyi döntéseik következményeivel
– hangsúlyozták. Igyekeznek minden korosztálynak átadni a szükséges ismereteket, amire komoly igény mutatkozik, hiszen kutatásaik szerint tízből kilenc diák igényli, hogy az iskolában kaphasson mindennapi pénzügyi ismereteket.
A tanulókhoz hasonlóan a pedagógusok képzésére szintén nagy hangsúlyt fektet az alapítvány, hiszen
a tanárok pénzügyi tudatosságát felmérő 2021-es számvevőszéki kutatás eredményei szerint több mint 90 százalékuk fontosnak tartja a pénzügyi nevelést.
A felmérés eredményei azonban rámutattak arra is, hogy a tanárok pénzügyi tudatosságának szintje jelentősen összefügg azzal, hogy részt vettek-e pénzügyi szakmai és módszertani képzéseken. A Pénziránytű ezért már csaknem 3500 pedagógus szakmai és módszertani fejlődését támogatta.
A jövőbeli stratégiai irányok kijelölésére a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet módszertanán alapuló kutatások mellett ebben a tanévben reprezentatív felmérést végez az alapítvány a középiskolák körében, ahol a diákok pénzügyi tudását és attitűdjeit vizsgálják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.