„A legsikeresebb év van mögöttünk, de a cash flow-nk gyakorlatilag nullára csökkent a végére” – közölte Lévai Bálint, a BioTechUSA vezérigazgatója és résztulajdonosa a cégcsoport csütörtöki sajtótájékoztatóján. Az utóbbit a raktárkészletek, illetve a kintlévőségek kezelésével, valamint a beruházásokkal indokolta.
Majd kifejtette, hogy 2022-ben a fehérje-alapanyagok ára a duplájára nőtt, sőt, sokáig nem is voltak elérhetők, mert a piac mindent felszívott.
„Szerencse, hogy a remek partnerkapcsolataink révén – ha van alapanyag – elsőként szolgálnak ki minket, ezáltal akkor is tudtunk szállítani, amikor a konkurencia nem feltétlenül. Azon kevesek közé tartoztunk, akik ezt finanszírozni is tudták” – mondta Lévai.
Viszont ekkora alapanyagár-növekedésnél kritikus kérdés, hogy mekkora lehet a saját áremelésünk. Bennünk megbíznak a fogyasztók, akkor sem csökkent az eladásaink volumene, amikor árat emeltünk.
A cégcsoport közlése szerint a tavalyi évet több mint 20 milliárd forintos növekménnyel zárták: az árbevétel elérte a 80,4 milliárd, az EBIDTA-mutató pedig meg is haladta a 11,5 milliárd forintot.
Ezenkívül 300 új bevezetéssel 2000-esre nőtt a termékcsalád, 17 új üzlettel bővült a portfólió, továbbá a vállalat történetének legnagyobb befektetési hulláma is elindult.
A 11,5 milliárd forintból megvalósuló fejlesztések révén a szadai gyártóüzemben prémium-fehérjeszelet gyártására alkalmas két új gyártósor, valamint a hozzá tartozó raktári és szociális épületrészek is elkészülnek a közeljövőben. A negyedik gyártósor beüzemelése után 110 millió darabra emelkedik az éves szeletkapacitás, valamint száz új munkahely is létrejön. Ezeket a fejlesztéseket saját tőkéből, illetve 30 százalékban állami pályázaton nyert támogatásból valósítják meg.
Nemzetközi viszonylatban az étrend-kiegészítők és speciális élelmiszerek piaca fellendülőben van, évi 8-10 százalékkal növekszik. 2022-ben az alapanyaghiány, a megnövekedett szállítási és energiaköltségek, az árfolyam-ingadozás és az infláció is nehezítette a helyzetet. Viszont a vállalat beszámolója szerint a vásárlók a pandémiát követően sokkal nagyobb arányban tértek vissza az üzletekbe, mint amilyen arányban korábban jelen voltak, közben a webshopok forgalma is tovább nőtt.
A 2021-es eredményeket több mint 40 százalékkal haladta meg a cégcsoport, amelyhez a BioTechUSA-n kívül további négy brand tartozik: az edzőtermi edzések márkája, a Scitec Nutrition – amelyet 2020-ban akviráltak –, az étrendkiegészítő-webshop Builder, az egyedi keverőpalackokat gyártó ShakerStore és a vitaminkészítményeket forgalmazó VitaminShop. Újonnan indult üzleti ág az Apparel, a prémium-sportruházati kategória.
A továbbra is magyar tulajdonban, a Lévai család kezében álló BioTechUSA piacvezető Magyarországon túl Görögországban is, valamint Franciaországban és Norvégiában is rekordbevételt produkált.
Tavaly a teljes árbevétel mindegy 80 százaléka származott exportból, a nemzetközi bolthálózat pedig 216 százalékos forgalomnövekedést produkált. Franciaországban, Németországban és Szlovákiában új egységek nyíltak, amelyeket 2023-ban továbbiak követnek majd: a terjeszkedés célpontjai Közép- és Dél-Amerika, Délkelet-Ázsia, Kína, India és az arab világ.
„A fogyasztói szokások folyamatosan változnak” – mondta Lévai Bálint, hozzátéve, hogy a koronavírus-járvány miatt az emberek otthon ragadtak, rengeteget interneteztek, amely felpörgette az egészséges életmód iránti érdeklődést, ezért nemcsak megugrott a vitaminportfólióik eladása, de edukálódtak is az emberek, és ennek köszönhetően újult erővel indult újra az élet. Tavaly 70 százalékos volt a bolthálózati árbevétel-növekedésük, idén 50 százalékkal nyitottak, elsősorban külföldön, ahol nagyobb a növekedési potenciál. Ha minden úgy marad, ahogy most van, jó évük lesz. Ha viszont világgazdasági válság lesz, mérséklődik ez az elvárás:
Januárban kevésbé voltam pozitív, ma inkább az vagyok: erős pénzügyi és szakmai háttérrel, valamint márkaértékkel rendelkezünk, ennek pedig mindig van piaca.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.