BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyar sikersztori: története legjobb évét zárta tavaly a BioTechUSA

A hazai tulajdonban lévő cégcsoport 11,5 milliárdos fejlesztésbe fogott itthon, miközben világszerte terjeszkedik, Görögországban pedig máris piacvezető.

„A legsikeresebb év van mögöttünk, de a cash flow-nk gyakorlatilag nullára csökkent a végére” – közölte Lévai Bálint, a BioTechUSA vezérigazgatója és résztulajdonosa a cégcsoport csütörtöki sajtótájékoztatóján. Az utóbbit a raktárkészletek, illetve a kintlévőségek kezelésével, valamint a beruházásokkal indokolta.

Kallus György / Világgazdaság
biotech usa, lévai balázs
Stabilan növekszik a cégcsoport.
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Majd kifejtette, hogy 2022-ben a fehérje-alapanyagok ára a duplájára nőtt, sőt, sokáig nem is voltak elérhetők, mert a piac mindent felszívott. 

„Szerencse, hogy a remek partnerkapcsolataink révén – ha van alapanyag – elsőként szolgálnak ki minket, ezáltal akkor is tudtunk szállítani, amikor a konkurencia nem feltétlenül. Azon kevesek közé tartoztunk, akik ezt finanszírozni is tudták” – mondta Lévai. 

Viszont ekkora alapanyagár-növekedésnél kritikus kérdés, hogy mekkora lehet a saját áremelésünk. Bennünk megbíznak a fogyasztók, akkor sem csökkent az eladásaink volumene, amikor árat emeltünk.

Száztízmillió fehérjeszelet évente, száz új munkahely

A cégcsoport közlése szerint a tavalyi évet több mint 20 milliárd forintos növekménnyel zárták: az árbevétel elérte a 80,4 milliárd, az EBIDTA-mutató pedig meg is haladta a 11,5 milliárd forintot.

Ezenkívül 300 új bevezetéssel 2000-esre nőtt a termékcsalád, 17 új üzlettel bővült a portfólió, továbbá a vállalat történetének legnagyobb befektetési hulláma is elindult. 

A 11,5 milliárd forintból megvalósuló fejlesztések révén a szadai gyártóüzemben prémium-fehérjeszelet gyártására alkalmas két új gyártósor, valamint a hozzá tartozó raktári és szociális épületrészek is elkészülnek a közeljövőben. A negyedik gyártósor beüzemelése után 110 millió darabra emelkedik az éves szeletkapacitás, valamint száz új munkahely is létrejön. Ezeket a fejlesztéseket saját tőkéből, illetve 30 százalékban állami pályázaton nyert támogatásból valósítják meg.

Nő a nemzetközi piac is

Nemzetközi viszonylatban az étrend-kiegészítők és speciális élelmiszerek piaca fellendülőben van, évi 8-10 százalékkal növekszik. 2022-ben az alapanyaghiány, a megnövekedett szállítási és energiaköltségek, az árfolyam-ingadozás és az infláció is nehezítette a helyzetet. Viszont a vállalat beszámolója szerint a vásárlók a pandémiát követően sokkal nagyobb arányban tértek vissza az üzletekbe, mint amilyen arányban korábban jelen voltak, közben a webshopok forgalma is tovább nőtt. 

A 2021-es eredményeket több mint 40 százalékkal haladta meg a cégcsoport, amelyhez a BioTechUSA-n kívül további négy brand tartozik: az edzőtermi edzések márkája, a Scitec Nutrition – amelyet 2020-ban akviráltak –, az étrendkiegészítő-webshop Builder, az egyedi keverőpalackokat gyártó ShakerStore és a vitaminkészítményeket forgalmazó VitaminShop. Újonnan indult üzleti ág az Apparel, a prémium-sportruházati kategória.

Közép- és Dél-Amerikától a Távol-Keletig

A továbbra is magyar tulajdonban, a Lévai család kezében álló BioTechUSA piacvezető Magyarországon túl Görögországban is, valamint Franciaországban és Norvégiában is rekordbevételt produkált.

Tavaly a teljes árbevétel mindegy 80 százaléka származott exportból, a nemzetközi bolthálózat pedig 216 százalékos forgalomnövekedést produkált. Franciaországban, Németországban és Szlovákiában új egységek nyíltak, amelyeket 2023-ban továbbiak követnek majd: a terjeszkedés célpontjai Közép- és Dél-Amerika, Délkelet-Ázsia, Kína, India és az arab világ.

Kallus György / Világgazdaság
biotech usa, lévai balázs
Lévai Bálint optimista a jövőt illetően.
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

„A fogyasztói szokások folyamatosan változnak” – mondta Lévai Bálint, hozzátéve, hogy a koronavírus-járvány miatt az emberek otthon ragadtak, rengeteget interneteztek, amely felpörgette az egészséges életmód iránti érdeklődést, ezért nemcsak megugrott a vitaminportfólióik eladása, de edukálódtak is az emberek, és ennek köszönhetően újult erővel indult újra az élet. Tavaly 70 százalékos volt a bolthálózati árbevétel-növekedésük, idén 50 százalékkal nyitottak, elsősorban külföldön, ahol nagyobb a növekedési potenciál. Ha minden úgy marad, ahogy most van, jó évük lesz. Ha viszont világgazdasági válság lesz, mérséklődik ez az elvárás:

Januárban kevésbé voltam pozitív, ma inkább az vagyok: erős pénzügyi és szakmai háttérrel, valamint márkaértékkel rendelkezünk, ennek pedig mindig van piaca.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.