Június végéhez közeledve lassan beindul a nyári főszezon, így egyre többen kerekednek fel, hogy kocsijukkal valamelyik szomszédos országban töltsék a szabadidejüket. Nekik próbálunk segíteni azáltal, hogy összeszedtük, milyen autópályadíjakkal lehet találkozni a régióban.
Fontos változás, hogy déli szomszédunknál idén már euróval kell fizetni az autópályadíjakat, bár rendszeresen felröppen egy-egy hír, hogy végre áttérnek a matricás rendszerre, egyelőre még mindig a jól bevált és néha idegőrlő kapus szisztéma működik. Ha a tengerpartra tartunk, egészen Zágrábig az A4-es autópályát kell igénybe vennünk, majd onnan az A1-et, amelyen keresztül a Kvarner-öbölt és Dalmáciát is elérhetjük. Jó hír, hogy nem kell már fizetni a krk-i hídon, és Zágráb mellett átadtak egy automata fizetőkapu-rendszert. Íme a legfontosabb szakaszok:
Gorican–Zágráb szakasz: 5,8 euró (2146 forint)
Zágráb–Rijeka szakasz: 9,2 euró (3404 forint)
Rijeka–Rovinj szakasz: 8,2 euró (3034 forint)
Zágráb–Krk-sziget: 8,1 euró (2997 forint)
Zágráb–Zadar észak: 16 euró (5920 forint)
Zágráb–Split szakasz: 24 euró (8880 forint)
Keleti szomszédunknál egyszerűbb a helyzet, ott hazánkhoz hasonlóan matricát kell vásárolni az autópálya használatához, amelyek egyhetes, 30 napos, 90 napos és 12 hónapos érvényességgel kerülnek értékesítésre. Ugyanakkor a magyarnál jóval olcsóbbak, a 7 napos ára 3 euró (mintegy 1110 forint), míg a 30 napos 7 euró, mintegy 2590 forint. Bővebb tájékoztatást itt talál a román autópályákról.
Szerbiában a jármű kategóriájától és a megtett távolságtól függ az útdíj (ezen a honlapon talál útdíjkalkulátort). Mivel a magyar turisták zöme Szerbián általában csak átutazik, ezért a bolgár és a görög tengerpartra vezető útvonalak az érdekesek: míg a Szabadka–Dimitrovgad (bolgár határ) szakasz 17 euróba, mintegy 6290 forintba, addig a Szabadka–Presevo (északmacedón határ) 18,5 euróba, azaz 6845 forintba kerül. Ez utóbbi esetén, tehát ha Görögországba tartunk, akkor csak az A1-es autópályán kell végighaladnunk.
Sokan utaznak Magyarországról a montenegrói tengerpartra is, ahova legkönnyebben Bosznián keresztül lehet eljutni, viszont továbbra is lassan halad annak az E73 korridornak az építése, amely pedig nagyban segítené a dalmát tengerpartra, illetve Montenegróba való eljutást (ennek a nemzetközi közlekedési folyosónak a hazai szakaszát képezi az M6-os autópálya). Mindenesetre a bosnyák főváros és Zenica közötti szakaszt 6, míg a Sarajevo–Tarcin etapot 2,5 konvertibilis márka ellenében használhatjuk.
Olaszországban is fizetőkapu-rendszer működik, az autópályadíjak fizethetők készpénzzel és bankkártyával. Bár a bankkártyás sorok rövidebbek, vehetünk előre feltöltött Viacardot (25 vagy 50 vagy 75 euró értékben). Az útdíjak kiszámolásában segít az Autostrade honlap.
Gorizia (szlovén határ)–Udine szakasz: 3,3 euró (1221 forint)
Gorizia–Lido di Jesolo szakasz: 6,9 euró (2553 forint)
Gorizia–Velence szakasz: 10,9 euró (4033 forint)
Gorizia–Verona Kelet szakasz: 18,3 euró (6771 forint)
Gorizia–Milánó Kelet szakasz: 29,8 euró (11 026 forint)
A mediterrán országban szintén kapus szisztéma működik, az útdíjak összege a megtett távolságtól és a jármű kategóriájától függ. Viszont az előzetes kalkulációt nem könnyíti meg, hogy az egyes autópálya-szakaszokat hét különböző társaság kezeli. A magyar turisták számára a legfontosabb szakaszok:
Evzonoi (görög-észak-macedon határ)-Athén szakasz: 33,15 euró (12 265 forint)
Evzonoi–Thessaloniki szakasz: 1,8 euró (667 forint)
Evzonoi–Igoumenitsa (Korfu felé) szakasz: 10,6 euró (3922 forint)
Nyugati szomszédunknál matricát kell vásárolni az autópálya-használathoz, amely lehet tíznapos, két hónapos és éves. Évek óta már lehet választani a klasszikus matrica és a digitális között, mindkettő ugyanannyiba kerül. A tíznapos ára 9,9 (3663 forint), a két hónapos 29 (10 730 forint), míg az éves 96,4 euró (35 668 forint).
Szlovákiában és Csehországban is matricás rendszer van érvényben, mindkét országban tíznapos, havi és éves változatban, az árak is nagyon hasonlók: míg északi szomszédunknál sorrendben 12,17 és 60 euróba kerülnek a matricák, addig a cseheknél 310, 440, 1500 koronába.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.