Fogyasztási sokk van, egyre inkább látszik, hogy a lakosság behúzta a féket
– jellemzi a helyzetet a Világgazdaságnak Kirschner András, a Swiss Medical alapító tulajdonosa.
A legnagyobb egészségügyi szolgáltatók között jegyzett magánegészségügyi szolgáltató tavalyi 7 milliárd forintos árbevétele az idén várhatóan 7,2 milliárd forint köré nő majd.
Összességében áremelés nélkül nő a cég bevétele, és átrendeződött a bevétel összetétele. A Swiss Clinic vállalati egészségügyből származó bevétele 3,4 milliárdról 3,8-re emelkedik, 300 millió forintról 400 millióra nő az ügyeleti és egyéb tevékenységekből befolyó összeg, viszont 3,3 milliárd helyett idén csak 3 milliárd lesz a szakrendelők bevétele, ami ezen a téren akkora forgalomcsökkenést tükröz, amennyit a piaci szereplők többsége is tapasztal – osztotta meg szakmai körökből származó információit a cégtulajdonos.
A halasztható műtéteket halasztják, a felére esett vissza a sérvműtétek, a végtag-, térd-, boka-, illetve összességében az artroszkópos beavatkozások száma.
Nem csökkent, de nem is bővült a magánúton végzett daganatos műtétek, így a pajzsmirigy és emlőrák miatti beavatkozások piaca, és nem esett vissza a szülész-nőgyógyász szakrendelések és a terhesgondozás forgalma idén.
A gazdasági válság, az infláció miatt a szakember becslései szerint 15 százaléknyi piac eltűnt a magánegészségügyben.
A tavaly még tapasztalt felfutásról ma már látszik, hogy egyszeri volt, mert a Covid után az állami egészségügy még nem állt helyre, amiből profitáltak a magánszektorban érdekeltek. Emellett az szja-visszatérítés révén sok pénz ment ki a lakossághoz, aminek egy része ugyancsak a magánegészségügyben jelent meg.
Idén azonban már az áremelésektől is eltekintettek a szolgáltatók, az esetszámok csökkenése miatt. Saját példaként említette Kirschner András, hogy 29 ezer forintnál, azaz 2022-es szinten maradtak a szakorvosi átlagdíjaik, a legdrágább rendelések árazása sem lépi át a 35 ezer forintos határt.
A Swiss Clinic ügyfeleinek 40 százaléka saját zsebből fizet az ellátásokért, 60 százalékuk pedig egészségbiztosítókon keresztül, illetve vállalati szűrések keretében jelenik meg a forgalomban. A Swiss Clinic évi 155 ezer vizitjéből 44 ezer volt a készpénzes, hitelkártyás vevő, az utóbbi havi ezer fővel kevesebb, azaz idén legalább 12 ezerrel kevesebb saját zsebből fizető beteget fogadnak a három budapesti járóbeteg-rendelőben – tudtuk meg.
A forgalomcsökkenés így szinte teljes egészében a visszafogott magánköltésekre vezethető vissza, a zsebből fizetők száma negyedével csökkent,
viszont nőtt a bejelentkezett, de a rendelésen nem megjelenő betegszám.
Több jel utal arra, hogy megindult egy átrendeződés a kiadások racionalizálása miatt, körülbelül 10 százalékkal nőtt az egészségpénztári vásárlások aránya, vagyis a páciensek igyekeznek okosabban költeni, nem hagyják veszni a 20 százalékos adójóváírás lehetőségét.
Özönlenek az új csatlakozók az egészségpénztárakbaMegdobta az infláció az egészségpénztárak vonzerejét, a taglétszám és a befizetések összege egyaránt dinamikusan emelkedik. Egyértelműen az öngondoskodás a növekedés motorja, a befizetések zöme egyénileg történik. Az új csatlakozók aktívak, tudatosan költenek, a fiatalok többségében magánorvosra, az idősebbek főként gyógyszervásárlásra. |
Az egészségpénztárakba ömlik a pénz, a lakosság rendkívül költségérzékennyé vált, ezért a magánegészségügyben is igyekeznek különböző kedvezményekkel forgalmat növelni.
A nagy károkat okozó meg nem jelenési arány lefaragása érdeklében a webshopon vásárló, előre fizető betegeknek akár 15 százalékos kedvezményt is adnak, amivel be tudják biztosítani a saját bevételt és azt is – minden más módszernél hatékonyabban –, hogy a lefoglalt időpontokban megjelenjenek a betegek a rendelőben.
Kirschner András szerint az év vége felé haladva csökken az időarányos elmaradás, de az infláció hatása már tavaly ilyenkor érződött, vagyis a bázis egyre alacsonyabb lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.