BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egynapos autópálya-matrica: Lázár János elmagyarázta, miért a magyar a legdrágább

Az építési és közlekedési miniszter részletes indoklást adott, milyen szempontokat vettek figyelembe a magyar egynapos autópálya-matrica árának meghatározásakor.

Azért magas a magyar egynapos autópálya-matrica ára, mert a közösségi közlekedést preferáljuk – erről beszélt Lázár János csütörtökön újságírói kérdésre, egy eredetileg más témában tartott sajtótájékoztatón.

20211206 Miskolc
fotó: Bujdos Tibor BT Észak-Magyarország

Január elseje után is ingyenesen használhatják az autósok az M30-as autópálya miskolci
elkerülő szakaszát.
Egynapos autópálya-matrica: Lázár János elmagyarázta, miért a magyar a legdrágább. Fotó: Bujdos Tibor

Ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, az építési és közlekedési miniszter hétfőn elárulta a legfontosabb részleteket a jövőre bevezetésre kerülő egynapos autópálya-matricáról: 2024. március 1-jén érkezik, és 5150 forintba fog kerülni.

A bejelentést követően számos cikk jelent meg arról, hogy ezzel az árazással a régióban a magyar egynapos autópálya-matrica számít a legdrágábbnak. Ausztriában például 8,6 euró, nagyjából 3260 forint lesz, Csehország pedig 200 koronát, mintegy 3300 forintot kérne érte. Lázár János most részletesen megmagyarázta, hogyan alakult a magyar árazás.

Először is emlékeztetett rá, hogy az egynapos autópálya-matrica bevezetése uniós szabály, és az árképletet – a fő szabály, hogy az ára nem haladhatja meg az éves jogosultság 9 százalékát – is Brüsszel szabta meg. Az 5150 forintos magyar ár éppen a 9 százalékos szintnek felel meg. Az építési és közlekedési miniszter szerint azért alkalmazzák a lehetséges maximumot, mert zöldszempontokat vettek figyelembe. Minél drágább ugyanis az úthasználat, annál többen használják a tömegközlekedést.

Arra is rámutatott, hogy Magyarország rendelkezik a legnagyobb autópálya-hálózattal. A keleti és déli szomszédos országok közúti infrastruktúrája minimális a magyarhoz képest, ott nincs a hazaihoz hasonló gyorsforgalmi úthálózat. „Vagyis ez olyan szolgáltatás, amiért több pénzt lehet kérni” – húzta alá. Azt is kiemelte, hogy Magyarországon a tranzit, tehát az átmenő forgalomnak a legnagyobb az aránya, tehát a külföldiek használják a magyar utakat a legnagyobb arányban. Ez nem probléma, hiszen a kormány úgy tekint a magyar útpályára, mint a Nyugat kapujára, amiért a vámot meg kell fizetni.

Az egynapos autópálya-matrica ára azonban érdemben nem érinti a magyarokat, hiszen számukra továbbra is rendelkezésre áll a kedvezményes megyei jogosultság.

Lázár János hadat üzent a külföldi építőipari cégeknek: „Jobban teszik, ha eladják a magyar gyáraikat”

Az építési és közlekedési miniszter kemény üzenetet küldött a magyarországi külföldi építőipari cégeknek. Lázár János szerint lejárt az ideje a francia és német építőipari megszállásnak.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.