A legtöbben, csaknem minden harmadik háztartásban 20-30 ezer forintot szánnak az ünnepi menüre idén, ötezer forintnál kevesebből és 50 ezer forintnál többől csak a magyarok alig 5 százaléka készül bevásárolni karácsonyra – derül ki a Virtu Restaurant reprezentatív kutatásából, amely a karácsonyi étkezési szokásokra fókuszált.
A felméréses eredményeiből kiderült, hogy a magyaroknál idén is ugyanaz kerül a karácsonyi asztalra, amire mindannyian elsőként gondolnánk: elsőként mindannyiunknak a halászlé, a töltött káposzta, a mákos guba és a bejgli jut eszébe. A kutatás érdekessége, hogy egyértelműen rávilágít: a magyarok családcentrikusak és összetartók, ugyanis
a megkérdezettek 77,5 százaléka biztosan részt vesz közös ünnepi ebéden vagy vacsorán karácsonykor, ami kiemelkedően magas szám.
Mindössze 7,1 százalék bizonytalan, hogy összeül-e a család idén ünnepelni, és csak 2,8 százalék biztos benne, hogy nem fog. Az ünnepek során a megkérdezettek 50,1 százaléka biztos, hogy csak otthon vagy családoknál, barátoknál étkezik, további 30,8 százalékuk valószínűsíti ugyanezt. Minden tizedik válaszadó tartja lehetségesnek, hogy ellátogat étterembe, és 8,3 százaléka nyilatkozott úgy, hogy valószínűleg vagy biztosan eltölt egy ebédet vagy vacsorát ott az ünnepek alatt.
A magyarok kétharmada intézi a karácsonyi bevásárlást a Lidl, az Aldi vagy a Penny valamelyik üzletében, 50,1 százalékuk a Tesco, az Auchan vagy a Metro áruházában, és csaknem ugyanilyen arányú a piacon és őstermelőktől vásárlók aránya.
A válaszadók 31,8 százaléka vásárol élelmiszeráruházban, többnyire CBA, Spar, Reál és Coop üzletekben, a kisboltokat csupán 11,6 százalékuk választja.
A tervezett bevásárlás helyszínére vonatkozó kérdésre több üzletet is megjelölhettek a felmérésben részt vevők.
Minden negyedik magyar 10-20 ezer forintban határozza meg a bevásárlásra szánt keretet, 5-10 ezer forintot 15,4 százalékuk, 30-40 ezret 12,6 százalékuk, 40-50 ezer forintot pedig a 9,3 százalékuk költ el az ünnepi menüre. Beszédes trend, hogy a többség ragaszkodik a megszokott menühöz, csaknem
minden második asztalra ugyanazok a fogások kerülnek karácsonykor,
kisebb módosításokkal a válaszadók ötöde próbálkozik. Alig egyharmaduk mer vagy szeret újítani, ők a visszatérő ételekhez minden évben kipróbálnak valami újat.
Minden magyar étkezés levessel, és nem előétellel kezdődik, 45,4 százalékban halászlével. A vasárnapi ebédek sztárját, a tyúkhúsleves az esetek 33,7 százalékában kerül karácsonykor is az asztalra.
A főételek között a töltött káposzta a legnépszerűbb, arra a felmérésben résztvevők 55,6 százaléka voksolt, szorosan a nyomában van a rántott vagy sült hal, amely a válaszadók 51,9 százalékának kedvence. A megkérdezettek 32,9 százaléka majonézes vagy ecetes krumplisalátát is tálal a főétel mellé. A magyaroknál általában a rántott ételek mindent visznek, így a karácsonyi menüből sem maradhat ki a rántott csirke, a rántott sertéskaraj vagy borda, a rántott sajt és rántott gomba, amelyek nagyjából minden ötödik-hatodik asztalon ott lesznek idén is.
Egyre népszerűbb a kacsa, a válaszadók 19,1 százaléka készít kacsamellet, kacsamájat vagy egyéb, kacsahúsból készült fogást.
A legkedvesebb desszert minden kétséget kizáróan a bejgli.
A Virtu kutatása alapján a megkérdezett háztartások háromnegyedébe szerepel ez a sütemény az ünnepi menüben. A toplista második helyén a mézeskalács szerepel 45 százalékkal, amit a zserbó, a linzer, a hókifli vagy diós kifli követ.
Meglepő a mákos guba szerény szereplése, csak minden huszadik háztartásban ünnepi csemege. Lendvai Levente, a Mol Campusban nyílt Virtu Restaurant séfje több éve kutatja a magyar gasztronómiai hagyományokat, így az eredmények kiértékelése igazából nem lepte meg.
Nagyon sok olyan fogása van a magyar gasztronómiának, amiről egészen egyszerűen megfeledkeztünk, ilyen a vargabéles, vagy a báránysült is például
– mondta. Az új étterem célkitűzése éppen az elfeledett régi magyar ételek megmentése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.