A biztosítási szakma ma több szempontból is alulreprezentált itthon: a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetsége (MBTSZ) létrehozásának pedig az a célja, hogy véget vessen ennek az állapotnak, és a hazai biztosítási szektor felzárkózzon a nemzetközi piacokhoz – mondta Keszthelyi Erik, az MBTSZ elnöke a szervezet hétfői rendezvényén.
Az elnök szerint a biztosítási tanácsadói piacnak ma több kedvezőtlen körülménnyel is együtt kell élnie: így a magas adóterhekkel (köztük az extraprofitadóval), az inflációval vagy éppen a lakásbiztosítási jutalékok változásával.
Ilyen körülmények között sem szabad ugyanakkor feladnunk, az ügyfél érdekeinek kell állnia mindenek előtt
– emelte ki az elnök.
Hozzátette: 2022-ben a biztosítási szektor díjbevételének 47 százaléka keletkezett alkuszokon és biztosítási tanácsadókon keresztül, és ez az arány a múlt év első felére vonatkozó jegybanki adatok szerint tovább emelkedett. A biztosításközvetítő vállalkozások és a tanácsadók száma viszont folyamatosan csökken Magyarországon: előbbieknél a 2021-es csúcs óta 34 százalékos volt a mérséklődés, míg a tanácsadóként dolgozó természetes személyek száma évi 4-5 százalékkal esik. A független biztosításközvetítők 2023. első felében 61,5 milliárd forintos árbevételt értek el, ennek közel négyötöde – 78 százaléka – a nem életbiztosításokból származott.
Keszthelyi Erik közölte: a magyar biztosítási, illetve biztosításközvetítői piac helyzetének felmérése érdekében két év alatt egy átfogó, hazánkkal együtt 16 országra kiterjedő tanulmányt készítettek a Boston Consulting Group segítségével, amely a piackutatás és a stratégia-alkotás mellett a jó gyakorlatok azonosítására is kiterjedt. Mindezek nyomán határozták az MBTSZ legfontosabb célját: azt, hogy biztonságot tudjon nyújtani a tanácsadóknak, hogy csak az ügyfelekkel tudjanak foglalkozni, hiszen a végső cél az ügyfelek érdekeinek a képviselete.
Ami a magyar biztosítási piac helyzetét illeti, az összesített díjbevétel 3,7 milliárd eurót ért el 2022-ben, ami ötöde volt például a lengyelországinak, miközben a népességben csak négyszeres a különbség. Ez is azt mutatja – emlékeztetett az elnök –, hogy van mit tenni, van hová fejlődni:
Magyarország egyértelműen a kiaknázatlan potenciálú piacok közé tartozik, ahol az alacsony biztosítási penetráció mellé alacsony intenzitású növekedés is társul.
A magyarországi piac másik problémája, hogy magasak az adóterhek, ami gátolja a fejlődést. Emellett itthon viszonylag magas a koncentráció – a nem életbiztosításoknál az öt legnagyobb szereplő a díjbevétel 60, míg az életbiztosításoknál a 70 százalékát adja, ami a versenynek sem feltétlenül tesz jót. Ami pedig a penetrációt illeti, sokat mondó adat, hogy miközben nálunk egy ügyfélre mindössze átlagosan 1,57 élő szerződés jut, addig például Németországban ennek a többszöröse. A magyar ügyfelekre emellett jellemző, hogy csak akkor kötnek biztosítást, ha ez valamilyen okból elkerülhetetlen: ilyen például a kötelező gépjármű felelősség-biztosítás, a lakáshitel mellé kötött vagyonbiztosítások, vagy éppen a lízingszerződésekhez kapcsolódó casco.
Keszthelyi Erik szerint a magyar piac gyorsabb fejlődéséhez az is nagyon fontos, hogy a nagyjából 11 500 főt számláló tanácsadói kör ne szűküljön tovább, amit új minősítési rendszer bevezetésével, és a célzott oktatás elindításával igyekeznek elérni.
Az elnök közölte: az MBTSZ a stratégiai céljainak megvalósításához 2030-ig tartó, konkrét terveket tartalmazó programot hirdet, amelynek elemei visszakérhetők és számonkérhetők. Ennek részeként – egyebek mellett – a digitalizáció fejlődését szolgáló változásokat kezdeményeznek, a szakirányú felsőfokú végzettséggel rendelkezők számát ezerre emelnék a következő hat évben, szeptemberben elindítják a már említett tanácsadói minősítési rendszert. Fontos, 2030-ig szóló célkitűzés emellett a három százalékos biztosításpiaci penetráció elérése, és a 30 évnél fiatalabb tanácsadók arányának 20 százalékra emelése is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.