A Világgazdaság többször beszámolt arról, hogy küszöbön áll az egynapos autópálya-matrica magyarországi bevezetése. Az új útdíjtermék bevezetése egy uniós irányelv átültetésére vezethető vissza, amelyet még 2022. február 24-én fogadott el az európai parlament.
Az, hogy itthon is megjelenik az egynapos matrica, még tavaly november végén vált ismertté. De azóta se derült ki, hogy pontosan mikortól lehet megvásárolni. Egészen mostanáig. A Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) ugyanis a Világgazdaság kérdésére elárulta a hiányzó részleteket.
Az ÉKM arról tájékoztatta lapunkat, hogy az egynapos matrica
2024. április 1-jétől lesz elérhető.
Vagyis mindössze még néhány nap, és a jövő héten, húsvéthétfőtől megkezdődik az új útdíjtermék értékesítése. A tárca azt is közölte, hogy az egynapos matrica ára – az Európai Parlament és a Tanács 1999/62/EK irányelve, az úgynevezett Eurovignetta-irányelv rendelkezéseinek megfelelően – személyautóknak (D1 kategória) 5150 forintba fog kerülni. Ezt egyébként Lázár János már tavaly év végén előre jelezte.
Az ár megállapítása abból az uniós kikötésből indul ki, hogy az egynapos matrica ára az éves matrica árának (57 260 forint) legfeljebb 9 százaléka lehet.
Azt kihangsúlyozták, hogy az egynapos autópálya-matrica megjelenése az érvényben lévő többi matricatermék árára nem lesz hatással, tehát a többi termék változatlan formában, a 2024. január 1-jén kihirdetett áraknak megfelelően kapható a jövőben is.
A Világgazdaság már tavaly nyáron megírta, hogy az Európai Parlament és a Tanács Eurovignetta-irányelve rögzítette a bevezetés határidejét, amely 2024. március 25-t jelölte meg végső dátumnak. Addig csak opcionális volt az egynapos matrica bevezetése. Ez logikusan azt jelentette, hogy előbb aligha fogják az uniós tagállamok tömegével alkalmazni az irányelvet. Csakhogy a végleges magyar dátum, az április 1. ehhez képest (ha csak minimálisan is), de csúszást mutat.
Azonban az uniós szabályozásban van némi időbeli rugalmasság, így előzetesen az is könnyen elképzelhető volt, hogy nem azonnal, vagyis március 25-től jelenik meg az egynapos matrica, hanem majd csak valamikor 2024 második felében. Erre lett volna lehetősége a magyar kormánynak, mivel egyedül az jelentett volna számára kockázatot, ha egyáltalán nem tesz eleget az uniós elvárásnak. Azzal ugyanis azt kockáztatta volna, hogy kötelezettségszegési eljárást kap a nyakába.
Ez a forgatókönyv tehát távolról sem következett be, és aki szeretné, már a húsvéti látogatás hazaútját is lebonyolíthatja az egynapos autópálya-matricával.
Fontos tudni, hogy az egynaposmatrica-jogosultság a vásárló által megjelölt naptári napon 0 órától 24 óráig él, tehát csak az adott naptári napra szól. Ugyancsak érdemes tisztában lenni vele, hogy kinek éri meg egyáltalán az egynapos úthasználati jogosultság. Az államnak biztos, hogy nem, hiszen lényegében bevételkiesést termel az országok útdíjrendszereiben: egy drágább útdíjtermék (heti) felől egy olcsóbb felé tereli a vásárlásokat.
A változásnak tehát az államkassza nem, csupán az átutazó, az úgynevezett tranzitforgalom örülhet.
Magyarországon most még a legalacsonyabb díjú matrica a tíznapos, amelynek az ára jármű-kategóriánként változik, de D1 és D2 kategóriában 6400, illetve 9310 forintot kérnek el érte. Márciusig ezt a terméket vásárolják azok is, akik valahol belépnek az országhatáron, majd ugyanaznap ki is lépnek az ország területéről. Ennél jóval olcsóbb, 5150 forint lesz tehát az egynapos jogosultság. Éppen ezért minden EU-s ország jól felfogott érdeke, hogy minél később tegye elérhetővé az egynapos matricát.
Azt is hangsúlyozni kell, hogy a magyar járműtulajdonosokat aligha érinti negatívan az egynapos matrica áprilisi bevezetése, mivel az ő köreikben a 6600 forintba kerülő éves vármegyematrica a legkelendőbb. De az elképzelhető, hogy aki eddig heti matricát vásárolt, az a jövőben az egynaposat részesíti majd előnyben.
Kihirdették a húsvéti üzemanyagárakat: csökkenés és drágulás is lesz a magyar benzinkutakonBejelentették, hogyan változnak az üzemanyagárak Magyarországon péntektől. Az idén eddig, tehát januártól mostanáig nagykereskedelmi szinten a literenkénti benzinár 98, a dízelár pedig 72 forinttal nőtt, jóllehet ebből 41 forint a kötelező januári jövedékiadó-emelésre vezethető vissza. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.