BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Készül a törvény, megijedtek a multik – de a GVH szerint csak rémeket látnak

Egy új törvénytervezet szerint Magyarországon is kijelölnék az alapvető jelentőségű vállalkozásokat. Noha ez Németországban is így van, a hírek szerint a nagy cégek attól tartanak, hogy a kormány ellenük fordíthatja a szabályozást. Csakhogy a versenyhatóság szerint egészen más logika húzódik meg a törvényalkotás mögött.

Több ponton módosulhat a versenytörvény, új hatásköröket kaphat a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) – erről adott ki szerdán közleményt az állami szervezet.

Budapest, 2021. augusztus 14.A Gazdasági Versenyhivatal cégtáblája az épületén, az V. kerületi Alkotmány utcában. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a piaci verseny tisztaságán őrködő autonóm államigazgatási szerv Magyarországon.MTVA/Bizományosi: Róka László ***************************Kedves Felhasználó!Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.
Készül a törvény, megijedtek a multik – de csak rémeket látnak / Fotó: Róka László / MTI

Ennek előzménye jó eséllyel egy Telex-cikk, amelyben arról írtak, hogy a szakmai szervezetek riadtan tekintenek egy készülő törvényre, amely akár a nagy cégek részvényeseinek a tulajdonjogát is érintheti. 

Mitől ijedtek meg a multik?

Az újság szerint egy salátatörvénybe csomagolva forradalmian új versenyszabályokat szeretne bevezetni a kormány, a piaci szereplők, szakmai szövetségek és a versenyjogászok pedig csak találgatják, hogy pontosan miért született meg a jogszabály tervezete.

Ennek központi eleme, hogy külön kategorizálják azokat a vállalkozásokat, amelyek a verseny és a fogyasztók szempontjából piacokon átívelő jelentőséggel rendelkeznek: ezek az alapvető jelentőségű vállalkozások. A tervezet alapján a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárásban állapíthatja meg, hogy melyik társaság minősül ilyennek. Ha ez megtörtént, s ha egy ilyen súlyú vállalkozás nem tudja ellátni a működését, vagy olyan helyzetbe kerül, hogy nem tud eleget tenni kötelezettségeinek, akkor 

az ellátásbiztonsághoz szükséges működés fenntartása vagy helyreállítása érdekében a GVH akár kényszerértékesítést is előírhat.

A Telex szerint a versenyhivatal végső soron kötelezhetné a tulajdonosokat a cégük részben vagy egészben történő értékesítésére vagy a cég átadására.

A GVH reagált és eloszlatta a kételyeket

A GVH közleményében először is arra mutatott rá, hogy amennyiben a szóban forgó tervezetből törvény lesz, azzal még hatékonyabb lehet a versenyvédelmi tevékenysége. Az igazságügyi tárgyú törvények módosítása keretében ugyanis egyebek mellett 

német mintára bekerülhet a versenytörvénybe

az alapvető jelentőségű vállalkozásra vonatkozó rendelkezés, amely preventív megközelítéssel segítheti a GVH gyors és hatékony beavatkozását versenytorzítás esetén. Felhívta rá a figyelmet, hogy európai és hazai szinten sem példa nélküli rendelkezésekről lenne szó, amelyek a tiszta versenyt és a magyar fogyasztókat védik.

Való igaz, hogy a törvénytervezetben számos egyéb, a GVH hatáskörét, illetve feladatellátását hatékonyabbá tévő módosítás mellett szerepel az alapvető jelentőségű vállalkozásra vonatkozó rendelkezés. Mindez a német versenytörvény (Gesetz gegen Wettbewerbsbeschränkungen, GWB) 19a. szakaszának alkalmazása lenne, amelynek alapján a német versenyhatóság jogosult kijelölni olyan vállalkozásokat, amelyek piacokon átívelő kiemelkedő jelentőségűek. A kijelölt vállalkozás számára kiszabható kötelezettségek is nagymértékben megegyeznek a német és a készülő magyar törvényben. 

Ugyanakkor a GVH arra is emlékeztetett, hogy a tulajdonosi jogokat érintő jogosítványok már eleve szerepelnek a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvényben, amely hatásköröket a Magyar Nemzeti Bank gyakorolja. Tehát a törvénytervezetben szereplő rendelkezés sem más külföldi versenyhatóság eszköztárában, sem hazai szinten más hatóság vonatkozásában nem példa nélküli.

Mi magyarázza a módosításokat?

Az előírható kötelezettségeket a GVH szerint az indokolja, hogy az alapvető jelentőségű vállalkozások mindennapi működését hátrányosan érintő belső vagy külső ok következtében olyan piaci helyzet állhat elő (például az ellátásbiztonság veszélyeztetettsége), amely a verseny meglévő szintjének fenntartása és a versenytorzítás elkerülése érdekében beavatkozást igényelhet a hatóság részéről. 

„A versenyvédelem érdekében a hatóságnak ilyen esetben ellenőrzést kell gyakorolnia, hogy az üzleti döntések a mindennapi tevékenységet hátrányosan befolyásoló belső vagy külső ok elhárításán keresztül a verseny meglévő szintjének fenntartását célozzák” – húzták alá. Rigó Csaba Balázs, a nemzeti versenyhatóság elnöke pedig úgy értékel, hogy álláspontja szerint a versenytörvény módosítására irányuló törvényjavaslatban a jogalkotó messzemenőkig szem előtt tartotta a jogállamisági szempontokat a tisztességes piaci verseny és a magyar fogyasztók védelmében. Hozzátette, hogy az új hatáskör vonatkozásában is maradéktalanul érvényesülnek a garanciális biztosítékok, hiszen az alkalmazás feltételei kizárólag versenyfelügyeleti eljárásban dőlhetnek el, továbbá a kijelölő és kötelezettséget meghatározó független versenytanácsi határozattal szemben közigazgatási per indítható.

Megint átverhette a vásárlókat az eMAG – vizsgálatot kapott a nyakába

A GVH gyanúja szerint a vállalkozás kereskedelmi gyakorlatával több ponton is megtéveszthette a fogyasztókat. Az új vizsgálat nem jelenti, hogy tényleg jogsértés történt.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.