Első alkalommal tartották meg a Digitális Gyermek Jólléti Konferenciát és Kiállítást szombaton, Budapesten. A rendezvénnyel a szervezők célja az volt, hogy felhívják a figyelmet a digitális eszközhasználat túlzott térnyerésére és a digitális függőség visszaszorításának fontosságára, módjaira.
Az ENSZ felmérése szerint a közösségek hiánya és magány a legnagyobb problémák a fiatalok körében.
A kormány és a témáért felelős KIM célja a digitális függőség csökkentése, hogy a fiatalok kevesebb időt töltsenek online, vagy ha ez nem lehetséges, akkor hasznosan töltsék az időt
– mondta Nagy-Vargha Zsófia, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) fiatalokért felelős helyettes államtitkára a Petőfi Irodalmi Múzeumban megrendezett Digitális Gyermek Jólléti Konferencia és Kiállítás megnyitóján.
Az eseményen Somogyi Ákos Gergő, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság főosztályvezetője arról beszélt, hogy a digitális világ jelentette veszélyek leginkább a gyermekeket érintik, ezért nagy felelőssége van a szülőknek és a pedagógusoknak a tudatos nevelés terén.
A szakértők egyetértenek abban, hogy a digitális technológiai eszközök önmagukban nem ártalmasak, de kulcsfontosságú, hogy a gyerekek a megfelelő életkorban, mennyiségben és felkészültség mellett használják azokat. Nem az online térben töltött idő jelenti a legnagyobb problémát, hanem azok a tevékenységek, amelyektől elvonja az időt.
Kutatások igazolják ugyanis, hogy a képernyő előtt töltött idő negatívan és tartósan hat a fejlődő, még kialakulatlan idegrendszerre. A gondolkodó agyat kizárólag a megértett és átélt valóság fejleszti, az idegrendszer csak valódi játék és mozgás során fejlődik.
Az Amerikai Pszichológiai Társaság ajánlása
Szakemberek szerint klinikai és idegrendszeri elváltozások jelei már most is egyértelműek a gyerekek körében,
egyes kutatások szerint nyolcszázszoros a figyelemzavar és megjelentek olyan problémák is, mint a digitális demencia, a digitális autizmus, a szorongás, a depresszió és a függőség is.
Az életkornak nem megfelelő, aránytalan technikahasználat, a túlterhelt idegrendszer kognitív elváltozásokhoz, viselkedési problémákhoz vezethet. Ennek jele lehet, ha a gyermek nem viseli el a hibázást, nem tudja kezelni az indulatait, torzul a valóságképe, kevésbé lesz motivált a cselekvő tevékenységekre. Hosszú távon függőség alakulhat ki és csökkenhet az IQ-szintje is. A virtuális kommunikáció során nem termelődik az egészséges kötődéshez szükséges oxitocin hormon sem, ezért az így nevelkedő gyerekeknek sérül az emberi és szociális kapcsolatokra való képessége is. A fejlődési deficit pedig nem behozható fejlesztéssel.
A szakértők szerint az egészséges gondolkodási struktúra kialakulásában a zene, a természet, a sport, képzőművészet támogatja leginkább a fejlődő agyat. A szülők és pedagógusok egyik legfontosabb feladata a gyermekek felkészítése a digitális világra. Legalább ugyanennyire fontos a pozitív példamutatás és az, hogy alternatívát kínáljanak a gyerekeknek, digitális ingerek helyett valós élmények formájában.
A konferencián felhívták a figyelmet a gyermek kitettségére is az elé tárt reklámoknak, játékoknak és káros tartalmaknak. Az okostelefont szülői kontroll nélkül használó gyermekeknek 80 százaléka találkozhat például pornográf tartalommal, de a káros tartalmaknál nagyobb veszélyek is leselkednek a fiatal felhasználókra.
Mint elhangzott, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Internet Hotline Osztályára több mint 4400 bejelentés érkezett tavaly visszaélésekről. Az online behálózás és zaklatás mellett nagy probléma a gyermekpornográfia, ami az illegális internetes tartalmak mintegy 76,9 százalékát teszi ki. Egy megdöbbentő adat is elhangzott: szinte hihetetlen, de 13 éves korukra a gyerekek digitális lábnyoma átlagosan több mint 3000 fotót tesz ki, ami még inkább megerősíti a tudatos internethasználat fontosságát.
A Digitális Gyermek Jólléti Konferencia és Kiállítás szervezői szerint a szülők, pedagógusok felelőssége megkerülhetetlen a digitális tudatosság kialakításában, amelyet ezzel a szakmai nappal is igyekeztek segíteni. A konferencián számos hasznos eszközt, programot és módszertant bemutattak, az előadások anyagait pedig hamarosan online is elérhetővé teszik, a szervező EduTech Hungary honlapján.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.