A célunk az, hogy egy teljesen nyitott államtitkárságot hozzunk létre, ami sokkal közelebb van a piachoz és az ügyfelekhez – mondta egy háttérbeszélgetésen Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium szeptemberben kinevezett kkv-k fejlesztésért felelős államtitkára. Jelezte, két hónapon belül szeretnék az őszi akciótervet olyan állapotba hozni, hogy elinduljanak a programok.
Hozzátette, már az első héten találkozik a legnagyobb vállalkozói érdekképviseletek, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Kavosz és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) vezetőivel.
Nagyon sok időnk nincsen
– utalt arra, hogy a gazdasági akcióterv komoly elvárásokat fogalmaz meg. Hozzátette: gőzerővel készítik elő a pályázatokat. Szabados Richárd jelezte azt is, hogy a pörgés indoka az is, hogy a költségvetési tervezés miatt novemberre össze kell állnia a programok jövő évi költségvetést terhelő részeinek. A pályázatok, programok az államtitkár szerint három forrásból valósulhatnak meg: az uniós pályázatokból, a hazai költségvetési forrásból és nemzetközi konzorciumi együttműködés révén.
Benchmarkokat is megfogalmaztak, amit teljesíteni akarnak 2030-ra, ennek keretében nyomon követik majd kkv-k hitelhez jutását, egy főre jutó alkalmazotti létszámát, a beruházási arányát vagy a kkv-k exportképességét. Elismerte, hogy nagyon ambiciózus célokat tűztek ki, valahol 25 és 30 százalék között van a beruházási arány, ezt 40 százalékra szeretnék feltornászni. A kkv-k exportképessége évek óta stagnál, itt már a minimális növekedés is óriási eredmény lenne, ezt 5 százalékról 7 százalékra szeretnék növelni az évtized végére. Jelezte, hogy mindenhol lesz éves értékelés, az új államtitkárság nyitottsága mellett fontosnak nevezte, hogy adatokból dolgoznak, és csak adatokból készítenek programokat.
A harmadik pillér az egészséges patriotizmus, azaz a Magyarországon jelenvő lévő, magyar tulajdonú cégeket minden programban szeretnék előnyben részesíteni.
A következő pillér a technológiai fejlesztések – köztük a mesterséges intelligencia – támogatása, ahol bőven van merítési lehetőség. Szintén fontosnak tartják a forráshoz jutást, ezek lehetnek támogatott és banki hitelek, tőkeemelés.
A szabályozásba és az információellátásba is bele kell nyúlnunk
– mondta, hozzátéve, hogy szeretnék egycsatornássá tenni az információellátást.
A Világgazdaság érdeklődésére azt mondta, hogy a cégek most is tudnak forráshoz jutni, csak egyszerűen nincs kereslet, az óvatossági motívum jelenti a problémát, ami miatt jelentős kihasználatlan kapacitás van a magyar gazdaságban. Azt is mondta, hogy egyelőre csodavárás is jellemzi a cégeket, mindig arra várnak, hogy lesz vissza nem térítendő támogatás.
Én minőségpárti vagyok, az automatizáció az irány, mintsem az újabb épület
– mondta határozottan. Arra kérdésünkre pedig, hogy miképp segítenék elő a vállalati koncentrációt, azt válaszolta, hogy 800-900 ezer kkv van, de ennek a töredéke aktív. Ugyanakkor érzékelnek nettó fogyást, ami önmagában még nem gond, főleg, ha inaktív cég szűnik meg, a nagyobb probléma szerinte a létszámkérdés. Ezt a kkv-k ugyanis költségoldalról közelítik meg, ami viszont a szakértői munkának a hátránya tud lenni. Szerinte profiltisztításra és létszámtisztításra lesz szükség, épp ezért szeretnék tisztázni, hogy mi a kkv fogalma.
Ennek lehetőséget ad, hogy lesz egy 500 fős kkv-közgyűlés novemberben, amelyre más uniós tagállamokból is jönnek résztvevők; ezen előrelépés történhet a kkv-k definíciója terén is akár.
Szabados Richárd jelezte, hogy kevés információt tud adni az őszi akciótervről, de annyit elárult, hogy a Ginop pluszból most is elérhető forrás, ezt a kört szeretnék erősíteni, elsősorban könnyítésekkel, másodkörben területi változtatásokkal, harmadik körben pedig kombinálnák más termékekkel. Ezenkívül szeretnék az exportáló kkv-kat támogatni, továbbá tőkeprogramban is gondolkodnak.
Napirenden van a cégek elektromosautó-vásárlási programja,
de gondolkoznak azon is, hogy segítsék a cégeket a digitalizációs átállásban. A vállalkozásfejlesztési programokat folytatják, emellett a generációváltásra is fókuszálnak – összegezte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.