BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Óriási a baj az M30-ason: közel egy évig is tarthat a felújítás

A javítást jótállás keretében végzi a Strabag konzorciuma. Az autópályán repedések keletkeztek, majd meg is süllyedt a pálya a váratlan rétegvizek miatt. Az autópályát februárban zárták le, kevesebb mint két és fél évvel az átadása után.

Feltárták az M30-as autópálya megsüllyedésének okait részletes talajtani vizsgálatokkal, és súlyos problémákat találtak. A helyreállítást a kivitelező – a Strabag Építő Kft. és a Strabag AG alkotta – STR M30 Konzorciumnak jótállás keretében kell elvégeznie, ám ez akár 10-11 hónapig is tarthat – derül ki az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) pénteki közleményéből.

20240217 Miskolc 
Lezárták az M30-as autópálya egy szakaszát útjavítási munkálatok miatt.  
Fotó: Vajda János VJ
Észak-Magyarország
Kontármunkát végzett a Strabag / Fotó: Vajda János / Észak-Magyarország

Februárban zárták le az autópályát

A sztráda Miskolc-Tornyosnémeti közötti szakaszát 2021 októberében adták át a forgalomnak, ám az M30-as ezen szakaszát üzemeltető MKIF Zrt. változatos repedéseket észlelt az autópálya jobb oldalán és a bal oldali két belső sávban, ami miatt a sztrádát le is kellett zárni 2024. február 17-én a Miskolc és Szikszó között a szakasz teljes szélességében.

Az ÉKM felszólította a kivitelezőt, hogy tárja fel a hiba keletkezésének okát, adjon javaslatot a hiba helyreállítására, és a műszakilag szükséges legrövidebb időn belül végezze azt el. 

A kivitelező ezután részletes helyszíni (geodéziai, geoelektromos, nagymélységű talajfúrás, vízszintfigyelés) vizsgálatokkal, mérésekkel feltárta a valószínűleg rétegvizek miatt kialakult felszín alatti állapotot, illetve a tervezés során általa nem várt altalajmozgásokat.

A problémát az okozza, hogy a talaj felső 10–30 méteres részét olyan rétegek alkotják, amelyben a víz megjelenése és mozgása kiszámíthatatlan. Ez eredményezte, hogy a talajszerkezet instabillá vált.

Ez lehet a megoldás

A megoldás a kivitelező szerint az lehet, hogy a jobb pálya alatt a teljes szakaszon, valamint a bal pályán a károsodott mélységig, de legalább az úttükör szintje alatti négy méterig elbontják. A rétegvizek elvezetését pedig a bal oldalon mélyszivárgó rendszerrel oldják meg. A süllyedés ellen 20-25 méter hosszúságú cölöpökből álló hézagos cölöpfalat építenek.

Azonban mivel a feltárt probléma nagyobb, mint korábban gondolták, a helyreállítás mintegy 10-11 hónapig tarthat, igaz, ezt a kivitelező jótállás keretében oldja meg. Az ÉKM a szükséges beavatkozás megvalósításáig a közlekedők és az érintettek türelmét, megértését kéri, de jelezték azt is, hogy a Magyar Közút folyamatosan biztosítja az érintett gyorsforgalmi útszakasz elkerüléséhez szükséges közúti szakaszokon a forgalom folyamatos elvezetését.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.