BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
(240608) -- ZHUZHOU, June 8, 2024 (Xinhua) -- A drone photo taken on June 7, 2024 shows a new ETS3 train for Malaysia (R) at CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. in Zhuzhou, central China's Hunan Province.
  A new ETS3 meter-gauge EMU train for Malaysia on Friday rolled off the production line in Zhuzhou. Developed by CRRC and tailored for Malaysia, the new ETS3 train will be used along the west coastline route of Malaysia, with a total route length of about 950 kilometers. (Xinhua/Chen Zeguo) (Photo by Chen Zeguo / XINHUA / Xinhua via AFP)

Magyarországon lenne a kínai vonatgyártás európai központja

A magyar Acemil konszern a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val európai gördülőállomány-gyártó központot hozna létre Magyarországon, a cél az európai piac kiszolgálása. Vontató- és tolatómozdonyok, elektromos motorvonatok és emeletes személykocsik szerepelnek a magyar-kínai tervekben. Az Acemil egy másik CRRC-leánnyal indított partnersége keretében már 2025 első negyedévében hozzálát a magyarországi vagongyártáshoz.

A magyar Acemil konszern és a CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Magyarországon kívánja létrehozni európai gördülőállomány-gyártó központját – írja a Railway Gazette. A magyar–kínai partnerség célja az európai piac kiszolgálása. A termelés akár már jövőre elindulhat.

magyar-kínai
Magyar–kínai vasúti együttműködés formálódik / Fotó: AFP

 

Nagy az európai mozdonykereslet

A CRRC ZELC egyike a kínai állami vasúti holding leányvállalatainak. A holding több mint 10 ezer dolgozót foglalkoztat. A magyar és a kínai társaság vasúti oktatási és képzési, kutatás-fejlesztési létesítményt is szeretne alapítani. A kínai csoport a portál szerint az Acemilben megbízható helyi partnerre talált. A magyar logisztikai, vasútgyártási, energetikai és informatikai csoport 2022 végén alakult azért, hogy kínai–európai együttműködést indítson. Az Acemil 100 százalékban egy magántőke-alap tulajdona. A fenti tervek Hszi Csin-ping kínai elnök májusi budapesti látogatása nyomán kaptak lendületet. Az elmúlt években a kínai cégek különböző gyártóüzemeket építettek, építenek Magyarországon, köztük akkumulátorgyárakat és autógyártó telephelyeket, például Debrecenben és Szegeden.

A CRRC már szállított kis tételekben gördülőállományt különböző üzemeltetőknek az EU-ban, de csak a Vossloh Rolling Stock leányvállalatán keresztül érkezett nagyobb megrendeléshez. A CRRC ZELC 2020 májusában megvásárolta a kieli Vossloh Locomomotives GmbH-t. Ez elsősorban tolató- és tehermozdonyokat gyárt, megvásárlásával a CRRC ZELC megalapozta jelenlétét az európai piacon. A legfontosabb termékek, amelyeket az EU piacára szeretne gyártania:

  • a fővonali és
  • tolatómozdonyok, 
  • az elektromos motorvonatok, valamint
  • az emeletes szerelvények. 

Jelentős uniós beszállítási arány a cél

A CRRC ZELC és az Acemil azt tervezi, hogy a jövőben mind a négy termékcsaládot Magyarországon gyártja. Az Acemil Zrt. igazgatósági tagja, Kovács Dávid hangsúlyozta, hogy a partnerek jó helyzetben vannak ahhoz, hogy hazánk nagy vasúti gyártási örökségére építsenek, miután a Ganz, majd a Ganz-Mávag hosszú évtizedekig szállított külföldre vasúti járművet. „Szeretnénk visszahozni Magyarországot az európai vasúti járműgyártás térképére” – mondta. Cégének az a hosszú távú stratégiája, hogy legalább 51 százalékos uniós hozzáadott értékű termékeket kínáljon, mivel a piac ezt követeli.

A  közös tervek között olyan magyarországi  karbantartó bázis létesítése is szerepel, amely kiszolgálhatja az európai piacra gyártott összes meglévő és jövőbeni terméket. A két cég teljes körű szolgáltatást kínálna mobil karbantartókkal, mert a tapasztalat szerint az ügyfelek teljes körű szolgáltatási csomagokat szeretnének.

„Előre tekintünk, 2025-ig és tovább” – magyarázza Kovács Dávid. „Biztosak lehetünk abban, hogy számos ok miatt hatalmas kereslet lesz az új mozdonyokra. Jelenleg körülbelül 55 ezer mozdony van Európában.

  • A nyugat-európaiak átlagos kora 20–23 év,
  • a kelet-európaiaké 35 év,
  • a magyarországiaké 40–50 év. 

Európában zöld átállás zajlik, miközben az uniós intézmények további előrelépést várnak a hálózatok villamosítása és az általános dekarbonizáció terén. A meglévő beszállítók egyszerűen nem lesznek képesek lépést tartani ezzel az igényel.

A magyar–kínai tehervagonüzlet a gyorsabb

Az Acemil a CRRC másik leányvállalatával, a CRRC Shandong Co-val is megállapodott, ez a partnerség tehervagonok közös magyarországi gyártásáról és összeszereléséréről szól. 

Mint Kovács Dávid közölte: 2025 első negyedében készek leszünk megkezdeni a kocsik gyártását.

„A koncepció hasonló, mint az előző együttműködés esetében. A cél az 51 százalék feletti európai uniós hozzáadott érték. Kínában a CRRC Shandong az egyetlen vonatgyártó, amely rendelkezik TSI-tanúsítvánnyal. Már több európai árufuvarozónak szállított vasúti kocsit. A felek nagy európai keresletet látnak az új teherkocsik iránt is, hiszen ezek átlagos kora meghaladja a 40 évet. A régi vagonok cseréje jelentősen felgyorsulhat kocsikat összekapcsoló digitális automata berendezések elterjedésével. Sok vasútüzemeltető keresi az olcsó és és s lehetőséget régi vagonjainak olcsó és észszerű lehetőséget arra, hogy lecserélhesse a régi vagonjait” – idézi a portál a vezérigazgatót. Várakozásai szerint a következő tíz évben a mintegy 500 ezer vagonból legalább 100 ezret újra cserélnek Európában, ahol évente csak 8-10 ezer teherkocsi készül. Ez még akkor sem elég, ha a meglévő gyártókapacitások időközben nőnek.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.