Egyöntetűen a mobiltelefon-használatot korlátozó kormányrendelet mellett tették le voksukat minap egy kerekasztal-beszélgetés résztvevői, pedagógusok és oktatási szakemberek, ahol az iskolai telefonhasználat korlátozásáról, annak lehetőségeiről és nehézségeiről beszélgettek. A pedagógusok többsége úgy vélte: a mobiltelefon-rendelet kivitelezésével adódhatnak gondok, az ugyanis nem tér ki erre, az intézményeknek maguknak kell gondoskodniuk a feladat megvalósításáról.
Már megjelenése előtt nagy port kavart a hétfőtől hatályos rendelet, amelynek értelmében a diákok kötelesek leadni a mobiltelefonjaikat, ameddig az épületben tartózkodnak.
„Megállapítható, hogy a mesterséges intelligencia és az okos eszközök használata megkerülhetetlenül az életünk része marad. Varga-Bajusz Veronika úgy fogalmazott, hogy meg kell tanítanunk a fiatalokat ezeket jól használni, és hogy helyén kezeljék őket, olyan eszközként, ami segít, nem pedig olyanként, ami mindent megold.
Ennek kapcsán egy oktatástechnológiai konferenciát is rendeztek nemrégiben, amelyen a tanárokra váró kihívások mellett
Utóbbinak egy önálló kerekasztal-beszélgetést szenteltek, amelyen a részt vevők valamennyien egyetértettek abban, hogy fontos a mobiltelefon-használat szabályozása az iskolákban.
Papp András, az Európa 2000 Gimnázium igazgatója ugyanakkor úgy fogalmazott: a kivitelezés módján még az első tanítási héten is dolgoznak az intézmények, hiszen a törvény csupán a korlátozást írja elő, a kivitelezést az iskolákra bízza, amelyhez – amennyiben szükséges – az anyagi forrást is nekik kell biztosítaniuk. Az alternatív iskola vezetője jelezte, szerinte szükséges lett volna a rendelet megszületése előtt a témában egy társadalmi párbeszéd, egyúttal reményét fejezte ki, hogy a kezdeti problémákat előbb-utóbb sikerül megoldaniuk.
Kijelentette, hogy náluk a partnerségre törekszenek a diákokkal, igyekeznek megértetni velük, hogy a mobiltelefon túl is van élet.
Szerinte a szülők meggyőzése is nagyon fontos, hogy együttműködjenek az iskolákkal. Úgy véli, a következő hónapokban eldől, hogyan működik a rendszer.
Görögországban betiltják a mobiltelefonok használatát az iskolákban„A mobil maradjon az iskolatáskában” mottóval Görögországban is betiltják a mobiltelefonok használatát az iskolákban szeptembertől. |
Nagy Dimitra Anna az UNICEF fiatal nagykövete úgy látja, személyfüggő, hogy valaki megérti-e, van-e a mobilhasználaton kívül is élet. A fiatal nagykövet szerint aki kapcsolatot szeretne teremteni a környezetével, akkor is meg fogja tenni, ha van nála telefon. Ugyanakkor biztosan lesz, akit nagyon rosszul érint a korlátozás, például a telefonfüggőket, akiknek ez biztosan figyelemzavart is okoz.
Jávori Ildikó, pszichopedagógus-tanulástréner szerint ezentúl be kell tervezni a kora reggeli és a délutáni rutinba is, hogy az iskola elején leadják, a végén pedig visszakapják a diákok a telefont. Emiatt pluszfeladattal, idővel kell számolni a tanulóknak, szülőnek egyaránt. Azt gondolja, a korlátozás az általános iskola alsó tagozatán nem okoz majd problémát. A gondok a Z és Alfa generációnál, a kiskamasz korosztálynál, a felső tagozatosoknál és a középiskolásoknál lehetnek, akiknek közös jellemzője, hogy a tiszteletet nem életkor alapján adják meg.
Ezért ha a tanárok meg szeretnék győzni őket a szabályok betartásáról, számítaniuk kell arra, hogy a reakcióikkal feszegetik majd a határokat, amelyre fel kell készülnie az oktatóknak.
A pszichopedagógus véleménye szerint az új feladat, a rendszer elindulása és a szükséges többletkommunikáció miatt ebben az évben kicsit későbben indulhat el a tényleges tanítás.
A többi pedagógushoz hasonlóan egyetértett abban, hogy az új szabályok bevezetéséhez a diákokat partnerré kell tenni, tudatni velük, hogy mindez miért fontos.
A szakemberek emlékeztettek arra, hogy a tanításban a digitális pedagógia és tananyagok használata mellett továbbra is jelentős szerepe marad a tanár élő beszédének, valamint a nyomtatott tananyagnak. A pedagógusok jelezték: a korlátozásra hatalmas lehetőségként lehet tekinteni olyan értelemben, hogy a diákokat megtaníthatják arra, milyen funkciókra nem szabad használni és amelyeket szeretnének erősíteni náluk. A korlátozás, úgy vélik, természetesen több, napi kérdést felvet, amelyről, reményeik szerint a friss tapasztalatok birtokában egyeztetés kezdődhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.