„Nem fogod elhinni, de az emberek a neten is mindent megvesznek, főleg, ha a gyerekükről van szó” – mondta egy volt kollégám azon a rendezvényen, ahol a legjobb hazai internetes kereskedőket díjazták. Egy éve hagyta el végleg az újságírói pályát és kóstolt bele közvetlen közelről is az e-üzletbe, a világhálón néhány éve elindított játékkereskedését akarta felfuttatni. Pont a legjobbkor – próbáltam ellenérvet felhozni, de megcáfolt, a recesszió ellenére egy év alatt 60 százalékot nőttek, garázscégből közel tízfős kisvállalkozássá bővültek. „Ma szükség van az operatív irányításomra is, de pár év múlva, meglátod, már csak stratégaként figyelem a további bővülést” – vizionálta a jövőt.
Talán nem tévedés azt mondani, jogosan lehet bizakodó. A magyarországi elektronikus kiskereskedelem komoly növekedés előtt áll, mert mint a szakmai rendezvényen hallottuk, a hazai e-vásárlók aránya nem éri el a lakosság számának 10 százalékát, igaz, még az ehhez szükséges internetpenetrációban is van hová javulnunk. Az e-kereskedelemben regisztrált közel két és fél ezer vállalkozás az idén 95 milliárd forintnyi bevételen osztozhat. Igaz, ma már a termékek és szolgáltatások meglehetősen széles köre fér bele az online kosárba, és bár lesznek olyanok, amelyek később sem kapnak benne helyet, az előrejelzések mégis növekedésről szólnak. Persze mint minden, ez a terület is folyamatosan átalakul, mert ki gondolta volna mondjuk egy évtizede, hogy a felesleges karácsonyi ajándékoktól nem csak tovább ajándékozás útján szabadulhatunk meg. Aztán a klasszikus e-kiskereskedők mellett egyszer csak megjelentek az aukciós webáruházak, ahol akár a használt holmi is új gazdára találhat. Szakértők ennek a szegmensnek jósolnak még fényesebb jövőt, mivel a válság nyomán az e-vevők még árérzékenyebbek lettek, szeretik maguk alakítani a vásárlások végösszegét.
A technológia tovább fejlődik, az internetre kapcsolt háztartások száma remélhetőleg tovább és gyorsabban nő, miközben marad – a bizalmatlanság. Nem nagyon szeretünk olyan terméket venni, amelyet csak képen látunk, ezzel kapcsolatban rossz tapasztalatokat már a csomagküldő cégeknél is szerezhettünk. A katalógusban szereplő ruhamodell soha nem volt olyan színű, és soha nem abból az anyagból készült, mint amit nekünk kiszállítottak. Apropó szállítás: ezt sem olyan egyszerű rugalmasan megszervezni, mert a futár is többnyire munkaidőben szállít. A szabadnapot erre nem pazarolnánk, a munkahelyi csomagátvételt pedig nem mindenhol nézik szívesen.
Aztán ott az online fizetés. Nehéz úgy bizalmi légkört teremteni e téma körül, ha az ember napról napra azt hallja, hogy ne rakjuk ki bizalmas (bankkártya-) adatainkat a világhálóra. De a problémák azért vannak, hogy megoldjuk őket, így hát netre fel! Sági Gyöngyi
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.