A Tesco 12,1 milliárd forint különadót fizethet, mely mínuszba fordítja a legnagyobb ágazati szereplő üzleti eredményét. A kereskedelmi vállalatok jelentős hányada lesz veszteséges a válságadó nyomán, ha minden tényezőt változatlannak tekintünk.
A Tesco üzleti eredménye 10,906 milliárd forintot mutatott 2009-ben, adózott eredménye 9,74 milliárd forint. Ennek alapján a Tesco veszteséget kénytelen elkönyvelni. A válság a Spar-t is megrengette: 2008-as 6,829 milliárd forintnyi üzleti eredménye 2009-re 8,75 milliárd forintos veszteségbe fordult. Ez az év segíthette volna a vállaltokat, hogy újra nyereségesek legyenek.
A Spar 6,1 milliárd forintot fizethet különadó gyanánt, az Auchannak 3,4 milliárd forinttal több adót kell fizetnie – áll az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) gyorsfelmérésében. Az Auchan tavaly 3,48 milliárd forintos negatív üzemi eredménnyel zárt, a megelőző évben még 1,6 milliárdos nyereséget mutatott az eredménykimutatás.
Az árbevétel a válság évében nem nőtt jelentősen a kereskedelmi nagyvállalatok tekintetében, míg költségeik emelkedtek. A válságadó alapja az árbevétel, s nem a nyereség: az egyenlőtlen adózási kötelezettség befolyásolhatja a piaci folyamatokat. A Tesco jelezte, a válságadó visszafogja a beruházásokat, a fejlesztéseket.
A kormány minden eszközzel meg kívánja akadályozni, hogy a válságadóval sújtott cégek áthárítsák a pluszterhet a fogyasztókra. Így a cégek lennének kénytelenek lenyelni a terheket.
A most adóval sújtott vállalatok helyzete árnyaltabb, mint a bankoké: a pénzintézetek már 2009-ben nagy többségben nyereséggel zártak, míg a kereskedelmi ágazat szereplőiről ez nem mondható el.
Ha a kormány terve mégsem válna be, és a kereskedelmi vállaltok áthárítják a terheket a fogyasztókra, akkor az intézkedés nem volt más, mint adóemelés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.