Magyarországhoz hasonlóan a magánkasszák vagyonának államosítása mellett döntött Bolívia. Matolcsy György bejelentése előtt november 17-én nyújtotta be Evo Morales, bolíviai elnök az államosításról szóló törvényjavaslatot. Morales arra biztatta a törvényhozást, hogy még idén szavazza meg a jogszabályt, és mivel Morales pártja többségben képviselteti magát, a törvényt el is fogadták. A lépéssel mintegy hárommilliárd dollárnyi vagyon jut az államkasszába. Morales – szembe menve a globális trendekkel – a férfiaknál 58-ra, a nők esetében 55-re csökkentette a nyugdíj-korhatárt a korábbi 65-ről.
A szomszédos Argentínában két évvel ezelőtt államosították véglegesen a magánkasszákat. Az origo.hu egyik írása szerint argentínok nem voltak elégedettek a magánnyugdíj rendszerrel, pedig ott még az 1994-es indulásakor nem volt kötelező a belépés a magánkasszákba, így a befizetett járulékok is a vállalatokhoz futottak. Ezek a járulékok azonban annyira hiányoztak az államkasszából, hogy a Argentína csőd közeli állapotba jutott. A kormány 30 milliárd dollárnak megfelelő magán-nyugdíjpénztári vagyonból 3,2 milliárdot irányított a költségvetésbe, ám a csődöt nem tudták elkerülni.
Később előírták, hogy a pénztárak vagyonának egy részét állampapírban kell tartaniuk. A rendszert végül 2008-ban államosították végleg, a gazdasági válság ugyanis annyira megrázta Argentíniát, hogy azonnal szükség volt a magánkasszák mintegy 24 milliárd dollárra rúgó vagyonára. Akkor a kormány azzal érvelt, hogy a „nyugdíjakat meg akarják védeni a válság hatásaitól”.
Más a helyzet Európában, ahol néhány évtizeden belül a GDP egyre nagyobb hányadát kell az idősek juttatására kifizetni. A bismarcki-rendszert egy olyan korban hozták létre, amikor legalább négy dolgozó ember jutott egy nyugdíjasra. Az úgynevezett felosztó kirovó rendszert azonban a kilencvenes éve elejétől fokozatosan második pillér felállítására volt szükség: a megnövekedett várható élettartam miatt nőtt a nyugdíjasok száma a termékenység azonban folyamatosan csökkent. A második pillér mindenütt egy olyan megtakarítás, amelyet az aktív dolgozók tesznek félre, biztosítva egyfajta pénzügyi biztosíték a jövőre.
A második pillér létrehozásával dupla teher járul a most dolgozó generációra, ők fizetik a részben a saját jövőbeni nyugdíjukat, s a korábbi generációét is. A – hazánkban 1998 óta működő – magánpénztári rendszer szerint a munkavállalói járulék egy része a magánkasszákba folyik, amely jelentős bevételkiesést eredményezett az állami büdzsékben.
Ezért Lengyelország, Bulgária, Csehország, Magyarország, Lettország, Litvánia, Románia, Szlovákia és Svédország azzal a kéréssel fordult az Európai Bizottsághoz, hogy az államadósság és a deficit elszámolásakor vegyék figyelembe a kilencvenes évek nyugdíjreformjait. Az uniós hatóságok azonban az idén jórészt elvetették ezeket a kéréseket.
Néhány ország azonban nem törődött bele abba, hogy az unió, bár - ahogy Olli Rehn, az Európai Unió gazdasági és pénzügyekért felelős biztosa fogalmaz - jogos a tagállamok kezdeményezése, hogy a magánnyugdíj-pénztári reform miatt keletkező többletkiadásaikat elszámolhassák.
Lengyelország azóta is folyamatosan lobbizik a döntés megváltoztatása érdekében. Donald Tusk, miniszterelnök a napokban azt nyilatkozta, komoly vita várható még a december 16-17-ei EU-csúcs előtt.
Az elutasítást követően több hír érkezett arról, hogy Magyarországhoz hasonlóan Bulgária is az állami rendszerbe terelné a magánpénztári tagok befizetését. A bolgár elképzelés azonban kevésbé drasztikus. A kormány tervei szerint a magánnyugdíj-pénztári vagyon 20 százalékát irányítják az állami nyugdíjkassza közös számlájára, tehát azok befizetéseit, akik 2014-ig mennek nyugdíjba. A szakszervezetek nyomására a vezetés beleegyezett, hogy a 2014 után nyugdíjba lépők továbbra is maradhatnak a magánnyugdíj-pénztáraknál, de lehetőség lesz kedvezőbb feltételek mellett az állami pénztárba történő átlépésre is. Nem szabad azt sem elfelejteni, hogy a balkáni államban ezzel párhuzamosan a nyugdíjkorhatárt is megemelték. A legproblémásabb, a bolgár átalakítások kritikusai szerint, hogy a lakosság gyakorlatilag nincs tisztában azzal, hogy a lépések milyen következményekkel járnak.
A magyar és bolgár átalakítással kapcsolatban az EU-bizottság azonban aggodalmát fejezte ki. Ahogy Olli Rehn titkársága fogalmazott, az államosítással a jelen adósságát fizetik a jövő terhére. Az, hogy Bulgária és Magyarország valóban meglépte a második pillér felszámolását, olyannyira meglepte Brüsszelt, hogy ismét nyitva hagyták a nyugdíjreform elszámoltathatóságának lehetőségét.
A legaktívabb lobbista, lengyel kormányzat, hogy „belopja magát” Brüsszel „szívébe” egyenesen azt nyilatkozta, hogy Orbán Viktor nyugdíj-rendszer átalakításával megmutatta, hogyan nem kell csinálni. "Magyarország példája megmutatja, hogy a rövidtávú, egyszeri megoldások nem működnek" – fogalmazott Michal Boni a Reutersnek nyilatkozva. A lengyel miniszterelnök gazdasági főtanácsadója hangsúlyozta: a kabinet határozott abban, hogy nem követi majd Magyarország példáját a radikális nyugdíjreform terén.
A lengyel köztartozás jelenleg GDP 55 százalékára rúg, Boni szerint azonban ennek mérséklésére a kormány hosszútávon ható intézkedéseket foganatosít, amelyek tartósan garantálják a rendszer működőképességét.
A magánnyugdíj-pénztárak vagyonának államosítása nem "hungarikum" a régióban sem. Már a korábbi Robert Fico vezette szlovák kormány is megpróbálta a magánpénztári tagokat visszacsábítani az állami rendszerbe, ám a választási lehetőség korántsem volt olyan „egyértelmű”, mint most hazánk esetében.
Csehországban ugyanakkor éppen a magyar és bolgár lépésekkel ellentétes reformokkal próbálják orvosolni a nyugdíjhelyzetet. Jaromír Drábek szociális és munkaügyi miniszter javaslatát a következő hetekben tárgyalja a szakmai szervezetekkel és az ellenzékkel a kormány.
A tervek szerint 2013-tól a jelenlegi felosztó-kiróvó rendszert legfeljebb öt állami engedéllyel működő magánpénztár egészíti ki. Jelenleg a csehek fizetésének 28 százaléka megy a közös nyugdíjkasszába, 2013-tól ez 25 százalékra csökken, három százalék pedig a magánkasszákba folyik. 2013-tól fokozatosan hat éven keresztül a befizetések arányát 5 százalékra növelik.
Drábek javaslata szerint a büdzséből így kieső bevételt az általános forgalmi adó (ÁFA) jelenlegi 10-ről 19 százalékra történő emelésével pótolják. A kritikusok azonban nem értenek egyet az áfa emeléssel, szerintük ugyanis ezzel csökkenne az ország gazdaságának teljesítőképessége, s nőne az árszínvonal. Egy másik lehetőségként a kormány felvetette, hogy a nyugdíjreformot a ČEZ állami energiavállalat osztalékából finanszírozzák. Így, vagy úgy a csehek a deficit növelése nélkül szeretnének átalakításokat.
A magánkasszák magyar és lengyel rendszerét állítják a romániai magánnyugdíjkezelők szövetsége (APAPR) a román kormány elé. Romániában ugyanis pénzügyi szempontból legkevésbé fenntartható a nyugdíjrendszer a régióban.
A Standard&Poor’s októberben közétett Globális Elöregedés 2010 című elemzésében rámutat arra, hogy Romániában a legvalószínűbb, hogy a nyugdíjra fordított kiadások néhány éven belül elviselhetetlenek lesznek az ország számára a rendszer átalakítása nélkül. A felmérés szerint Magyarországon a következő négy évtizedben 11,3 százalékról 13,2-re, Bulgáriában pedig 9,1 százalékról 10,8-ra emelkedik a bruttó nemzeti össztermék (GDP) a nyugdíjakra költendő aránya, Romániában ez az arány 8,4 százalékról 14,8-ra ugrik. Az APAPR képviselői szerint Romániának már évekkel ezelőtt be kellett volna vezetnie a magánnyugdíj biztosító rendszert, amelynek működése Magyarországon és Lengyelországban pozitívan járul hozzá az illető országok gazdasági mérlegéhez.
Németországban is évek óta fokozatosan veszik át az állam szerepét a privát megtakarítások. 2001-ben az akkori kancellár indította el a nyugdíj-rendszer jelentős átalakítását: a kormány határt szabott az állami nyugdíj mértékének és a fennmaradó részt magánpénztárakba utalta. Az úgynevezett önkéntességen alapuló Riester nyugdíjrendszer jelenleg 14 millió tagot számlál Németországban. A jelenlegi kormány további lépésként novemberben arról döntött, hogy a nyugdíj korhatárt folyamatosan a mostani 65-ről 67-re emeli 2029-ig.
Mindemellett sok vállalatnál, egyfajta juttatásként külön pénzt utalnak át az alkalmazottaknak nyugdíj-megtakarításokra. Az országban jelenleg több mint száz ilyen vállalati nyugdíjrendszer működik, amely 12,3 millió versenyszférában, s 5,2 millió közszférában dolgozót érint. Éppen ezért a német képviselők hevesen lépnek fel az EU-bizottság nyugdíjakról szóló Zöld Könyve ellen, amely meghatározott tőketartalékhoz kötné a pénztári működést.
Jürgen Creutzmann és Nadja Hirsch uniós parlamenti képviselők szerint e tervezet tönkre tenné a német vállalati nyugdíjrendszert. Szerintük az EU olyan területeken szeretne intézkedéseket hozni, amely nem tartozik a hatáskörébe. A szabályozás egyedüli nyertesei a biztosító társaságok lennének, amelyek már egyébként is rendelkeznek az előírt saját tőkével.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.