Kínából Magyarországra hozzák egy új porszívó gyártását – jelentették be nemrégiben. Ez azt jelenti, a magyar munkaerő olyan olcsó, hogy versenyképes a kínaival?
Takács János: A munkaerő nem lett olcsóbb itthon, tehát nem ezért döntöttünk így. Az viszont igaz, hogy az Electrolux jászberényi gyárában olyan hatékonysággal, rugalmassággal és jó minőségben állítjuk elő a termékeinket, hogy megéri itt gyártani, s innen ellátni az európai piacokat. Természetesen más árkategóriába tartozó porszívókat továbbra is Kínából szerzünk be.
Az egyszerűbb, ezért olcsóbb termékeket?
Takács: Igen. De ez nem jelenti azt, hogy Kínában ne tudnának minőségi, prémium termékeket előállítani. A mai kínai gazdaság, ipar egyik előnye épp az, hogy egyaránt képes alacsony költségen alsó kategóriás termékeket és magasan specifikált prémium termékeket előállítani, kiszolgálva a piaci szegmensek nagy részét. Meggyőződésem viszont, hogy Kelet-Közép-Európa és ezen belül Magyarország állja a versenyt, érdemes itt jó minőségű termékeket gyártani. Az elmúlt években számos ilyen termék gyártása került hozzánk Nyugat-Európából, és ez nagy előnyt jelent a cégnek, főleg válság idején.
Akkor ez a kínai akció is ilyen lehet? Vagy esetleg éppen azt jelzi, hogy Európában élénkült a kereslet mondjuk a porszívók iránt, vagyis közeledik a válság vége?
Takács: Milyen szép lenne, ha mi dönthetnénk arról, mikor legyen vége a válságnak! De nem érzékelünk ilyen változást, a válság még tart, a kínai termékáthelyezés válságtól független, racionális lépés, ezt „békeidőben” is meglépnénk. Egyébként a porszívó szállítása egyszerű és olcsó, mert konténeres áru, egyszerre nagy mennyiség továbbítható, s így távoli piacok is kiszolgálhatók.
Tehát még nem látja a krízis végét. És hogy sikerült idáig a válság kezelése?
Takács: Optimista típus vagyok, ennek ellenére elhúzódó válságra, legjobb esetben stagnálásra számítok. Magyarországon az Electrolux Lehelnél nagy szerencsénk volt azzal, hogy erős pozícióból néztünk szembe a krízissel. A privatizáció után jelentős beruházásokat, fejlesztéseket hajtottunk végre, új gyárakat építettünk, korszerű, versenyképes termékeket fejlesztettünk ki, folyamatosan növeltük a létszámot. Majd amikor a válság beköszöntött, villámgyorsan cselekedtünk.
Lehet, hogy az Electroluxnak még is jól jött a válság?
Takács: Ezt annak ellenére sem állítom, hogy sok jó döntést „kényszerített ki”. Gondolok itt a folyamatok és termékek racionalizálására, a költségcsökkentésre, a termelékenység növelésére. Elhúzódó válságban viszont olyan fájdalmas döntéseket is kell hozni, mint a létszámleépítés. Az Electrolux Lehel létszáma megközelítette a 4800 főt, ebből 2009 elején 95 munkatársat kényszerültünk elbocsátani nyíregyházi gyárunkból. A termelési volumen csökkenése miatt viszont sokkal kevesebb szezonális munkaerőt tudunk alkalmazni, mint a válság előtt.
Volt olyan pillanat a 2008 óta eltelt időszakban, amikor úgy érezte, már nagyon elege van a bajokból, s hogy megoldhatatlan a válság jó menedzselése?
Takács: Olyan nincs, hogy valami megoldhatatlan! Eleget küzdöttem életemben, hogy tudjam, mindenre van megoldás, csak éppen nem egyszerű megtalálni, vagy eljutni odáig. Azt viszont lelkileg nehéz kezelni, hogy a régi sikertörténetnek vége. Az Electrolux Lehelnél hozzászoktunk ahhoz, hogy folyamatos és látványos volt a növekedés termelési volumenben, árbevételben, létszámban. Az év végi jelentések valóságos diadalmenetek voltak, ez jó érzéssel töltött el, és erőt adott a további sikerek eléréséhez. Nos, ennek vége, most a siker nehezebben megfogalmazható kategória lett.
További részletek a manager magazin októberi számában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.