Magyarországon éves szinten 2,236 milliárd forint mezőgazdasági és 157 millió forint erdőgazdasági kárértéket fizettek ki a vadászatra jogosultak a gazdáknak az Országos Vadgazdálkodási Adattár szerint – írta egy írásbeli kérdésre válaszolva a vidékfejlesztési miniszter. Fazekas Sándort Magyar Zoltán kérdezte a gazdáknak okozott vadkárokról. A jobbikos honatya úgy vélte, még soha nem volt annyi vad (őz, szarvas, vaddisznó) Magyarországon, mint jelenleg és milliárdos nagyságrendűnek nevezte az általuk okozott károkat. Szerinte egyes térségekben a gazdálkodó családok egy része már nem is termel csemegekukoricát a vadak miatt. A napraforgó táblákban pedig a tenyészcsúcsot rágják össze a szarvasok, amely így nem hoz sem virágot, sem termést, ami négyszázezer forintos kárt okoz hektáronként.
Fazekas szerint az egyes nagyvadfajok állományának növekedése általános tendencia Nyugat- és Közép-Európában, mivel sikeresen alkalmazkodnak az emberi tevékenység által megváltoztatott ökológiai feltételekhez. A vidékfejlesztési tárca a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatallal egyeztetve jelezte a megyei kormányhivatalok vadászati hatóságainak az emelkedő vadállományt. A 2011/12-es vadászati évhez képest a 2012/13-as idényre így minden nagyvadfaj terítéke növekedett hazánkban, például a vaddisznó esetében a kilőhető egyedek száma 125 százaléka volt a korábbi vadászati évnek.
A törvény szerint a károsultnak köteles megtéríteni a gímszarvas, a dámszarvas, az őz, a vaddisznó, valamint a muflon által a mezőgazdaságban és az erdőgazdálkodásban, továbbá az őz, a mezei nyúl és a fácán által a szőlőben, a gyümölcsösben, a szántóföldön, az erdősítésben, valamint a csemetekertben okozott kár öt százalékot meghaladó részét. A vadkár megtérítésére az köteles, aki a kárt okozó vad vadászatára jogosult, és akinek vadászterületén a károkozás bekövetkezett, illetőleg akinek vadászterületéről a vad kiváltott. A föld használójának ugyanakkor köteles a vadkár elhárításában, illetőleg csökkentésében közreműködni, gondoskodnia kell a vadállomány kíméletéről is. A Legfelsőbb Bíróság egy határozata szerint a vadkár elleni megelőző védekezés költségeit a vadászatra jogosult és a föld használója között 50-50 százalékban rendeli megosztani. A jelen jogszabályi környezet ugyanis a vad által okozott kárt alapvetően két fél – többnyire a vadászatra jogosult és a kárt szenvedett földhasználó – polgári jogviszonyaként kezeli.
A gépjármű által elütött vadak ügyében tárcavezető közölte, hogy a VM és az Emberi Erőforrások Minisztériuma egyeztetéseket folytat az Állami Autópálya Kezel ő Zrt.-vel, amelybe bevonják az Országos Magyar Vadászkamarát (OMVK) is, mint érdekképviseleti szervet. Az ilyen baleseteknél kár összege a helyi vadásztársaságon lehet számon kérhető, ám a bizonyítási kényszer a károsultat terheli.
Az új vadászati törvénnyel kapcsolatban Fazekas azt írta, hogy a 15 éve hatályba lépett jogszabály módosításának szakmai szintű előkészítő munkája két csatornán indult meg. A tudományos jellegű előkészítő munka az Országos Vadgazdálkodási Tanács (OVT) szakértői testületében folyt le. Olyan kérdések merültek fel például, hogy mekkora legyen a minimális vadászterület nagysága, hogyan legyenek megállapítva a vadászterületek határai, milyen hosszú legyen a haszonbérleti ciklus, mi legyen a hivatásos vadászok alkalmazási státusza. A társadalmi jellegű előkészítő munka az Országos Magyar Vadászati Védegylet (OMVV) és az Országos Magyar Vadászkamara szakértői testületeiben kezdődött meg. A kamarához több ezer javaslatot továbbítottak, amely rendszerezve, letisztázva, összefoglalva visszaküldte azokat a megyei szervezeteknek megvitatásra.
A vadászati törvény módosítási javaslata az Országgyűlés jogalkotási munkatervétől függően bocsátható parlamenti vitára, széleskörű szakmai és társadalmi egyeztetést követően, várhatóan 2014 folyamán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.