BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Székelyföld a skót úton?

A skót népszavazás példája lendületet adhat más európai országok autonómiát kérő részeinek - így a székely autonómiatörekvéseknek is. Még akkor is, ha nem lett önálló Skócia, korábban szinte elképzelhetetlen volt, hogy egy ilyen kérdésről nagyobb gyűlölködés nélkül lehessen vitázni, majd népszavazáson dönteni róla. Románia, és benne Székelyföld ettől még messze van. De segíthetnek-e a skót tanulságok?

A Soros György és a Norvég Alap finanszírozásával működő civil szervezetek már megint bele akarnak szólni, hogy mit tegyen a többség által demokratikusan megválasztott kormány. Aki azt hinné, hogy ez a nálunk is jól ismert mondat újra valamelyik magyar jobboldali politikus szájából hangott el, nagyobbat nem is tévedhetne. Ezúttal épp a román kormány háborodott fel azon, hogy Sorosék és a Norvég Alap támogatottjai - szerintük kéretlenül - kiállnak a székely autonómiatörekvések mellett. De ennél jóval tovább is mentek: a román Legfelsőbb Bírói Tanács azt is megtiltaná, hogy egyáltalán vitázzanak az RMDSZ tervezetéről, szerintük ugyanis ez már túlmutatna az alkotmányosság keretein. A civilek ezen háborodtak fel, ők úgy látják: épp az, hogy beszélni sem lehetne a székely autonómiáról, jelezné a jogállam hiányát.

Az persze csak a - szintén gyakran háborús hangulatú - magyarországi közbeszédben lehet furcsa, hogy a román és erdélyi magyar civilek ennyire látványosan kiállnak a romániai magyar kisebbség mellett. Az, hogy a téma túlmutat a napi politika törésvonalain, jól látszott már akkor is, amikor tavaly ősszel az Együtt bejelentette, hogy támogatja a székelyek nagy menetelését és az ahhoz kapcsolódó budapesti tüntetést. Pedig az ügy nem csak a jobboldalnak fontos: liberális alapvetésként is lehet tekinteni arra, hogy ha egy nemzetiség önállóságot akar, akkor azt megadhassák nekik.

Európa számos autonómiatörekvésének, köztük a székelyekének is, új lendületet adhat a skótok népszavazása. Akkor is igaz ez, ha végül a skótok többsége amellett döntött, hogy maradjanak Nagy-Britannia részei. Sok elemző kiemelte a végeredmény értékelésekor: hatalmas érdeklődés mellett egyaránt fontosak voltak az érzelmek és az észérvek, és a londoni kormány sem ellenségesen állt a skótokhoz, hanem nagyobb engedményeket próbált tenni, hogy érdemes legyen az együtt maradást választani. Most pedig hiába győztek a nemek, várhatóan még tovább fog nőni Skócia autonómiája. Kelemen Hunor, az RMDSZ elnöke azt nyilatkozta az Index.hu-nak: fontos tanulság, hogy egy ilyen kérdést is lehetett demokratikusan rendezni, ráadásul London és a skótok olyan rendszerben tudtak megállapodni, amelyek mellett a skótok többsége jónak érezte, hogy az Egyesült Királysághoz legyenek hűek.

Azt nyilván nehéz elképzelni, hogy Székelyföld a közeljövőben hasonló önállóságot kapjon, mint Skócia. A román kormány még a nyáron tájékoztatta álláspontjáról az Európa Tanácsot: mint írták, nem kötelezi őket a nemzetközi jog arra, hogy bármiféle önállóságot adjanak Székelyföld magyar többségű területeinek. Az pedig változatlanul nincs napirenden, hogy a régiók határait úgy rajzolják át, hogy a magyar többségű területeket ne feldarabolva csatolják hozzá a többihez, így egyetlen régióban sem 30 százaléknál nagyobb a magyarok aránya.

Autonómiák és törekvések Európában
Skócia: Európa első függetlenségi népszavazásán közel négyszázezer szavazattal leszavazták az önállóságot, de a skót helyzet nem csak ebben különbözik sok más kisebbségétől. Az önálló Skócia például 1707-ben nem háborúval, hanem szerződéssel szűnt meg, és a skót képviselők már akkor helyet kaptak a közös, brit parlamentben. Az elmúlt közel húsz évben az addiginál is nagyobb lett az önállóság, önálló skót parlament is létezik, a brit kormány pedig egyre szélesebb jogkört ad.

Wales: 1999 óta működik a nemzetgyűlés, emellett 40 képviselőt küldhetnek a brit parlamentbe is. Helyi ügyekben nagy a törvényhozás önállósága.

Katalónia: 1977 óta működik újra katalán kormány, de önállóságról szó sem lehet. 2010-ben a spanyol alkotmánybíróság úgy döntött, törölni kell a helyi törvényekből azt a sort, amely a katalánt önálló nemzetként határozza meg. Novemberben szeretnének népszavazást tartani a függetlenségről, de a spanyol kormány ezt nem engedi, mert az alkotmányba ütközik.

Baszkföld: Két szempontból is bonyolultabb a helyzet, mint a katalánoké. Egyrészt két országból is kérnének területet, hiszen Franciaországnak is van néhány baszk része. Másfelől az ETA miatt sok spanyol és külföldi szemében a baszk függetlenség egyet jelentene a terroristák győzelmével, ez pedig a békés autonómiapártiaknak sem segít.

Dél-Tirol: Az I. világháború után Olaszországhoz csatolt osztrák többségű terület helyzetét jó ötven évig tartó tárgyalásokkal sikerült rendezni. Saját helyi parlament állt fel, az olasz és a német nyelv egyenrangú, a szociális támogatásokat az egyes városok nemzetiségi arányai szerint osztják el.

Aland-szigetek: A Finnországhoz tartozó, svéd többségű szigeteken hivatalos nyelve a svéd, nem kötelező a finn nyelv oktatása sem. A finn költségvetés garantált százalékát megkapják évente, a helyi önkormányzat minden ottani ügyben illetékes.

Grönland: 1979-ben kapott a sziget autonómiát Dániától, 2008-ban ezt tovább szélesítették, azóta a rendőrségnek és a bíróságoknak sincs közük Dániához, a külpolitikai ügyekben viszont a dán kormány dönt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.