BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hiába balesetveszélyes a gyorsút, hamarosan indulhat az építés

Október végéig adottak lehetnek az új gyorsforgalmi útkategória bevezetésének jogszabályi és műszaki szabályozási feltételei. Az NFM az idei év évéig elvégzi a már meglévő főutak vagy autóutak esetleg indokolttá váló átsorolását is.

A magyar kormány költségcsökkentési célból az autóút és az autópálya keresztezésével új útkategóriát alkot, a gyorsutat, amely azonban közlekedésbiztonsági szakemberek szerint sokkal balesetveszélyesebb lesz, mint az autópályák vagy autóutak, ugyanis 110 km/h sebességet engedélyeznének rajta, de a kétszer két sávos, középen fizikailag kettéválasztott, leállósáv nélküli utakon szintbeli kereszteződések, körforgalom, települések közelében pedig jelzőlámpás kereszteződések is lennének - írja a Hvg.hu.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerdán közölte: október végéig adottak lehetnek az új gyorsforgalmi útkategória bevezetésének jogszabályi és műszaki szabályozási feltételei. Szerintük a 2x2 sávos, fizikai elválasztással épülő gyorsutak forgalombiztonsági szempontból is komoly előrelépést jelentenek az országos hálózatba csak 2x1 sávos, rossz állapotú, balesetveszélyes főutakkal bekötött térségek számára.

A fejlesztési tárca a következő hetekben áttekinti a tervezett közúti beruházásokat abból a szempontból, hogy melyek épülhetnek meg gyorsútként, és hol van szükség magasabb színvonalú útkapcsolatra. A közlekedésért felelős minisztérium ezután haladéktalanul megkezdi a kiválasztott fejlesztések előkészítését. Az NFM az idei év évéig elvégzi a már meglévő főutak vagy autóutak esetleg indokolttá váló átsorolását is - írják közleményükben.

A gyorsutak a magasabb kategóriájú utakénál rövidebb kivitelezési idővel és jelentősen olcsóbban épülhetnek meg az NFM szerint. A keretszabályok kiemelten veszik figyelembe a közlekedésbiztonsági szempontokat. A készülő szabályozás megengedi ugyan a felüljárók elhagyását, a szintbeni kereszteződések azonban nem feltétlen velejárói az új úttípusnak. E megoldást kizárólag ott alkalmazzák, ahol erre a kisebb forgalom lehetőséget ad. Két szintbeni kereszteződés között legalább 15 kilométeres távolságot kell hagyni, a vadvédő kerítések mindenütt megépülnek majd - sorolja a tárca közleménye - írja a Hvg.hu.

A döntésnek köszönhetően több, jelenleg csak leromlott állapotú, 2x1 sávos főúton elérhető város is 2x2 sávos gyorsforgalmi összeköttetést kaphat a következő években. A kormány azzal a szigorú feltétellel hagyta jóvá az új útkategória bevezetését, hogy a gyorsutak tervezése és kivitelezése során minden esetben lehetőséget kell biztosítani az új szakaszok későbbi autópályává vagy autóúttá bővítésére - tették hozzá.

A Magyar Autóklub korábban közölte: a megépülő utak a tervezett "M" gyorsforgalmi út jelzéssel gyors hajtásra ösztönöznek és leállósáv hiányában, különösen a szintbeli útkereszteződések miatt fokozottan balesetveszélyesek. Ugyan támogatják a kormány közúthálózat fejlesztési célkitűzéseit, ezen belül a főutak szolgáltatási szintjének feljavítását, de veszélyesnek és szükségtelennek ítélik a 2x2 forgalmi sávos, szintbeli csomópontokkal és csökkentett paraméterekkel lefokozott "autóutakon" bármilyen gyorsút jelölésének alkalmazását.

"Közlekedésbiztonsági szempontból, az emelt szolgáltatási szintű feljavított, osztott pályás főutakat, mint jelenleg is, változatlanul főút minősítéssel, gyorsforgalmi megjelölés nélkül kell üzemeltetni. Új útkategória jelölése a gépjárművezetők szempontjából veszélyes és szükségtelen" – írják.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.